اکراین گزارش فنی سقوط آنتونوف در مهرآباد را ارسال نکرد!
سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری: هرگونه تعمد سازمان متبوع خود در عدم انتشار به موقع گزارش سانحه هواپیمای آنتونف را رد میکنم .
کد خبر: ۸۸۲۴۱۲۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد که تا یکماه آتی، گزارش نهایی سقوط هواپیمای آنتونوف 140 مسیر تهران – طبس در فرودگاه مهرآباد تهران اعلام خواهد شد.

19 مرداد سال 93 یک فروند ایران هواپیمای 140 شرکت هواپیمایی هسا با 48 سرنشین پس از برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد در یکی از خیابان‌های اطراف این فرودگاه سقوط کرد و در جریان آن 40 سرنشین از جمله تمام کروی پرواز کشته شدند. حال با گذشت دو سال از این حادثه هنوز هم دلایل قطعی و روشنی پیرامون این سانحه منتشر نشده است.

در ابتدای سقوط  هواپیمای آنتونوف 140 مسیر تهران – طبس عواملی چون اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی، اضافه بار هواپیما و گرم شدن محفظه موتور به عنوان تاثیرگذارترین علل سقوط اعلام شد.

با اینهمه، گفته می شود که سازمان هواپیمایی کشوری، باتوجه به مستندات موجود از جمله اطلاعات استخراج شده از FDR و CVR (جعبه سیاه) و لاشۀ هواپیما، از سه عامل سانحه ساز، ماشین (هواپیما)، محیط (وضعیت جوی) و انسان، عامل اول یعنی نقص فنی را علت اصلی سانحه دانسته است.

"حسن رضایی فر" در گفتگو با «نسیم آنلاین» گفته است که گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به اکراین و روسیه ارسال شده و قرار بود که گزارش آنها تا پایان ژانویه به تهران اعلام شود که تا اکنون اکراین نظر قطعی خود را پیرامون این امر ابراز نداشته است.

به گفته وی سازمان هواپیمایی کشوری پس از جمع آوری اطلاعات، گزارش نهایی را تا یکماه آتی منتشر می کند. البته، به نظر می رسد، عدم انتشار گزارش سانحه تا اکنون انتقاداتی را در پی داشته که از جمله آنها می توان به انتقاد شرکت هسا اشاره داشت.

با این حال، رضایی فر تاکید کرده که شرکت هسا به دلیل ساختن این هواپیما نظرات خود را بیان می دارد اما نظر اصلی و نهایی فقط از ناحیه کمیته بررسی سواح سازمان هواپیمایی کشوری باید اعلام شود.

سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، هرگونه تعمد سازمان متبوع خود در  عدم انتشار به موقع گزارش سانحه هواپیمای مورد اشاره را رد کرده افزودکه سازمان هواپیمایی کشوری طبق قوانین رفتار می کند.

وی در توضیح طولانی شدن زمان انتشار گزارش نهایی سقوط هواپیمای آنتونوف 140 مسیر تهران – طبس اذعان داشت که میانگین بررسی سوانح بزرگ در آمریکا پنج سال بوده که این زمان در فرانسه به سه سال رسیده، حال آنکه ایران در ارایه گزارش نهایی ازبازه زمانی و حد مجاز خود عبور نکرده  است.

به گفته رضایی فر، سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 مسیر تهران – طبس در زمره حوادث بزرگ بوده که اعلام گزارش نهایی آن منوط به دریافت گزارش از کشور اکراین است.

ارسال نظرات