خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سوءتغذیه مادر و نوزاد در دوران بارداری افزایش ابتلا به دیابت، چاقی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگسالی را در پی دارد.
کد خبر: ۸۸۲۴۱۱۸
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳

زهرا عبداللهی در آیین گشایش نشست دوروزه مسؤولان بهبود تغذیه جامعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: کارشناسان تغذیه باید خبر داشته باشند در محیط چه می گذرد و به دقت برچسب گذاری محصولات غذایی را بازرسی کنند و تا به عنوان مثال ببینند آیا درصد قند ذکر شده آبمیوه های داخل بازار با واقعیت مطابقت دارد یا خیر.

وی با تأکید بر لزوم پایش ریز فاکتورهای عامل بیماری برای دستیابی به جامعه سالم افزود: بر اساس سند ملی تغذیه، یک تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد منعقد و بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت، سازمان ملی استاندارد موظف شد استانداردهای آرد و نان را بازنگری و استانداردهای جدید نان را اجرایی کند و بازرسان بهداشت محیط نیز مکلف شدند اجرای استانداردهای اجباری نان را نظارت کنند .

عبداللهی ادامه داد: از استانداردهای اجباری نان یک مورد نمک نان است که باید کمتر از یک درصد باشد و پروتکل اجرایی بازرسی از نانوایی های سنتی پس از جلسات متعدد بین دستگاهی و عقد تفاهم نامه مشترک مدون و تفاهم نامه با امضای وزیر به استانداران ابلاغ شد و تمام استانداران در استان های خود باید استاندارد اجباری آرد و نان را از طریق کارگروه های سلامت و امنیت غذایی پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در یک مجموعه اقدامات گسترده هرم غذایی مردم بازنگری شد که باید تبدیل به سیاست ملی آموزش تغذیه در کشور شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در این هرم شش گروه اصلی تغذیه مشخص شده که پوستر آن همراه با پیام ها و رهنمودهای اساسی و فرعی به تمام مراکز ارسال می شود.

وی با بیان اینکه در یک دوره 10 ساله اضافه وزن و چاقی در کودکان زیر پنج سال دو برابر شده، گفت: در نوجوانان نیز روند افزایشی چاقی را شاهد هستیم و از پیامدهای چاقی کودکان افزایش ابتلا به چاقی در بزرگ سالی و افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و دیابت نوع 2 است.

عبداللهی ابراز داشت: در همین راستا برنامه پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی برای کنترل اضافه وزن کودکان و نوجوانان با عنوان «اکو» است و از سال گذشته «ایران اکو » در کشور آغاز شد که شش راهکار اجرایی دارد که برای پیشگیری از اضافه وزن کودکان پیشنهاد می شود و از این راهکارها یکی داشتن برنامه جامع برای محدود کردن نوشیدنی شیرین و غذاهای ناسالم، تدوین برنامه های جامع تحرک بدنی و فعالیت جسمی، مراقبت های قبل و حین بارداری است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: سوءتغذیه در دوران جنینی و وزن کمتر از 2 هزار و 500گرم نوزاد، ریسک اضافه وزن و چاقی، دیابت نوع دو و سندرم متابولیک را افزایش می دهد چون اگر جنین به سوءتغذیه دچار باشد برنامه رشد آن با اختلال مواجه شده به عنوان مثال سلول های بتا در پانکراس کمتر تولید یا در کلیه نفرون ها کمتر ساخته می شود و معنی آن این است که نوزاد وقتی به دنیا می آید با اختلال در تولید انسولین مواجه خواهد شد چون پانکراس، کلیه و مرکز کنترل اشتهای او در هیپوفیز دچار مشکل شده از همان ابتدای تولد ریسک اضافه وزن و چاقی دارد.

وی ابراز داشت: اگر ما بر روی تغذیه متمرکز هستیم به همین سبب است که پیشگیری از بیماری های غیر واگیر که بخش بزرگی از جامعه را دچار ساخته باید در دوران بارداری و قبل از بارداری اتفاق بیفتد که مادر یا جنین دچار سوءتغذیه نباشند و نوزاد با وزن زیر 2 هزار و 500 گرم به دنیا نیاید.

عبداللهی متذکر شد: از این رو مسؤولان باید توجه کنند که کنترل بیماری های واگیر بدون سرمایه گذاری برای مراقبت های دوران بارداری ممکن نیست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: خدمات خانواده محور برای اصلاح سبک زندگی کودکان از نظر رژیم غذایی، تحرک بدنی و تنظیم خواب نیز عاملی در جلوگیری از چاقی و اضافه وزن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برچسب گذاری مواد غذایی تا پایان امسال باید صد در صد به اتمام می رسد و لازم است با آموزش، مردم هم در این زمینه حساس شوند تا برچسب مواد غذایی و مواد هر محصولی که مصرف می کنند را دقیق بررسی کنند.

به گفته وی، تکالیف و انتظارت این برنامه برای صدا و سیما، آموزش و پرورش، معاونت غذا و داروی استان ها، ورزش و جوانان، استاندارد، بهزیستی و برخی دستگاه های دیگر مشخص شده که در حوزه خود باید فعالیت هایی را برای تحقق اهداف ایران اکو انجام دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها