داستان استیضاح یک وزیر و قطاری که سوخت

با دست دست کردن‌های وزیر راه‌وشهرسازی موضوع استیضاح آخوندی برای دومین بار در جلسه کمیسیون تخصصی عمران مطرح می‌شود.
کد خبر: ۸۸۲۳۸۹۱
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  وطن امروز نوشته است:‌ با دست دست کردن‌های وزیر راه‌وشهرسازی موضوع استیضاح آخوندی برای دومین بار در جلسه کمیسیون تخصصی عمران مطرح می‌شود.

 

به گزارش «وطن‌امروز» عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که ادعا کرده بود برای جلسه رسیدگی به استیضاح خود دعوتنامه‌ای برایش ارسال نشده باید برابر نمایندگانی که خواستار استیضاح وی هستند و همچنین اعضای کمیسیون عمران پاسخگو باشد تا تکلیف استیضاح وزیری که نامش با حادثه‌ها عجین شده همین امروز روشن شود.

 

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی را پس از رفت و برگشت‌ها در مجلس، در دستورکار خود قرار داد.

 

یکشنبه 14 آذرماه بود که استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی با 82 امضا به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم  شد و پس از اعلام وصول در هیات‌رئیسه برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شد که به دلیل دستورکار مهم مجلس شورای اسلامی در آن مقطع یعنی بررسی برنامه 5 ساله ششم توسعه و تعطیلی فعالیت کمیسیون‌ها پس از حدود 2 ماه در 10 بهمن‌ماه در دستورکار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت.
 


یکشنبه 10 بهمن‌ماه نشست کمیسیون عمران مجلس برای بررسی درخواست استیضاح وزیر با حضور نمایندگان تقاضاکننده برگزار شد اما آخوندی نیامد و معاونان وی در کمیسیون حضور یافتند و اظهار کردند از آنجا که به صورت رسمی از وزیر راه‌وشهرسازی برای حضور در کمیسیون دعوت نشده، وزیر در جلسه استیضاح حضور نیافته است، لذا پس از بررسی‌های مختلف براساس گفته‌های «رضایی کوچی» رئیس کمیسیون عمران مجلس  به خانه ملت، در نهایت کمیسیون عمران استیضاح آخوندی را به دلیل عدم حضور وی در کمیسیون و بنابر درخواست نمایندگان استیضاح‌کننده به هیات‌رئیسه مجلس ارسال کرد.
 


هیات‌رئیسه مجلس روز سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه استیضاح آخوندی را بررسی کرد و «بهروز نعمتی» سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس درباره این جلسه به خانه ملت گفت کمیسیون عمران باید به صورت کتبی از وزیر راه‌وشهرسازی برای حضور در جلسه دعوت می‌کرد، لذا استیضاح وزیر برای بررسی به کمیسیون عمران برگشت خورد و مقرر شد امروز با حضور آخوندی و نمایندگان استیضاح‌کننده در نشست کمیسیون بررسی شود...

 

مهم‌ترین علت استیضاح آخوندی که اتفاقا یک بار استیضاح شده و از آن رهایی یافته حادثه برخورد 2 قطار در سمنان بوده که منجر به زنده زنده سوختن افراد بی‌گناه و مسافران شده است. طبق گزارش کمیسیون عمران، عزل و نصب‌های غیرکارشناسی و خطاهای مکرر سیستم هوشمند قطار و اشتباه و اصرار در راه‌ افتادن قطار به صورت دستی از عمده‌ترین علل وقوع این حادثه بوده است.

 

به گفته کارشناسان و استیضاح‌کنندگان، بی‌کفایتی وزیر راه در این حادثه محرز بوده و حتی مسؤولان وزارتخانه برای انحراف در بررسی علل وقوع حادثه سندسازی کرده‌اند!  از طرفی دولتی‌ها اصرار دارند که متصدی قطار و دستور حرکت قطار دوم - در حالی که قطار اول بین راه متوقف بوده است - مقصر اصلی حادثه بوده است اما بررسی‌ها نشان داده اصرار وزارت راه‌وشهرسازی برای استفاده از کنترل هوشمند قطار در حالی که این سیستم خطاهای بسیاری داشته است و همچنین روی کار آوردن افراد غیرمتخصص علت اصلی این فاجعه بوده است.
 

بعد از این حادثه و کشته شدن 40 هموطن انتظار می‌رفت وزیر راه‌وشهرسازی استعفا دهد اما فقط رئیس شرکت راه‌آهن استعفا داد و عباس آخوندی اصرار بر ماندن داشت و حتی در نامه‌ای به صدا و سیما طلبکار شد و از اینکه خبرنگاران تلویزیون درباره گزارش کمیسیون عمران اطلاع‌رسانی کردند به آن اعتراض کرد و آنها را غیرواقعی دانست!
 

متخصصان و کارمندان راه‌آهن تصمیمات اشتباه و وجود مدیران غیرمتخصص و فرسودگی ناوگان را مزید بر علت می‌دانند اما دولتی‌ها همچنان دوست دارند فقط یک نفر مقصر زنده زنده سوختن 40 مسافر تبریز - مشهد باشد؛ یک کارمند ساده راه‌آهن که هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار