خبرهای داغ:
معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان خبر داد

ارائه خدمات رایگان به 250 نفر از روستاییان در مانور BHCU

معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: تیم درمان اضطراری جمعیت هلال احمر استان همدان در قالب مانور BHCU به معاینه رایگان و ارائه خدمات به 250 نفر ازروستاییان پرداخت.
کد خبر: ۸۸۲۳۶۲۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸

عباس خاکسار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار داشت: به‌مناسبت دهه فجر، مانور تیم‌های درمان اضطرای استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان با حضور اعضاء اين تيم‌ها در روستاهای محروم بخش موچش از توابع کامیاران استان کردستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه محل اجرای مانور روستای محمودگزک، استان کردستان بود، افزود: زمان برگزاری مانور BHCU سه روز بود که دراین مدت تیم‌های درمان اضطرای استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان با استقرار در محل‌های از پیش تعیین شده به معاینه رایگان بیماران این مناطق پرداختند.

معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های جمعیت هلال احمر در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی ارائه خدمات درمان اضطراری به همه حادثه‌دیدگان است، ابراز داشت: این مانور نیز در راستای این امر و حفظ آمادگی تیم‌های درمان اضطراری سه استان غربی کشور انجام گرفت.

وي اظهار داشت: چگونگی مدیریت تیم‌ها در زمان اضطرار و بحران و یا چگونگی برخورد با مصدومین ترمایی، انواع حمل‌ها و آتل‌بندی و استفاده از انواع برانکاردها، تمرین هماهنگی و حفظ آمادگی و... از تخصص‌های اعضاء تیم درمان اضطراری است که در بحران‌ها و حادثه‌ها با تمام وجود این خدمات را در اختیار محرومین و آسیب‌دیدگان قرار می‌دهند.

خاکسار با بیان اینکه تیم‌های درمان اضطراری جمعیت هلال احمر در سه سطح تقسیم‌بندی شده‌اند و به سه طریق به ارائه خدمات می‌پردازند، افزود: تیم درمان و مراقبت‌های بهداشت اولیه (BHCU) که اولین رده هستند شامل مراقبت‌ها و بهداشت مادر و کودک، مراقبت‌های بهداشت روان، کارشناسی تغذیه، مراقبت‌های زنان و زایمان، خدمات درمانگاهی(OPD) و مراقبت‌های بهداشت اولیه است که براساس اصول خدمات بهداشت اولیه(PHC) فعالیت می‌کند.

وی اضافه كرد: این سطح از ارائه خدمت با احداث واحدهای سیار سبک آغاز می‌شود که معمولا یک هفته پس از وقوع حادثه مورد نیاز می‌شوند وبه علت اختلال‌هایی که به هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در ساختار نظام بهداشتی رخ می‌دهد و همچنین افزایش نیازی که در بحران‌ها پیش می‌آید ایجاد چنین واحدهایی ضروری است.

معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان ادامه داد: واحدهای درمان اضطراری تا حدود یک ماه وظیفه مراقبت‌های بهداشتی اولیه و ارائه خدمات درمانگاهی به مصدومان و افراد بحران دیده را برعهده دارد.

وی اظهار داشت: واحدهای بهداشت اولیه یکی از تشکیلات درمان اضطراری هستند که اجرای مانور موجب تقویت همکاری، شناسایی و هماهنگی آنها به عنوان تیم های ERU می‌شود به طوری که هر بخش به صورت مستقل سازه‌ها و تجهیزات معاینه و درمان خود را در محل های مورد نظر مستقر و به ارائه خدمات مربوطه می پردازند.

خاکسار گفت: سطح دوم خدمات، بیمارستان‌های سبک (RDH) هستند که در مدت 24 ساعت به منطقه مورد نظر انتقال و مستقر می شود و خدمات بهداشتی شامل، بستری موقت، جراحی‌های سرپایی، اتاق عمل برای اعمال جراحی‌های سبک و همچنین تیم‌های پزشکی و پرستاری، متخصصان و جراح های عمومی، پزشک اطفال و پزشک زنان است که در مناطق بحران زده به ارائه خدمات مورد نیاز بیماران و افراد آسیب دیده و ایجاد وضعیتی پایدار و انتقال آنان به مراکز درمانی مجهزتر می پردازد.

وی تصریح کرد: بخش سوم خدمات درمان اضطراری جمعیت هلال احمر شامل بیمارستان های سیار هستند که به سبب کاربرد آن در موارد خاص، تعداد شان محدودتر است و وظیفه ارائه سطح استانداردی از خدمات بهداشتی را برعهده دارند.

معاون درمان جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: در جلسات هماهنگی و ارزیابی این مانور که با حضور سرپرستان گروه های درمانی استانهای شرکت کننده برگزار شد تبادل اطلاعات، بیان مشکلات و نقص های موجود در شهرستان‌های منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این مانور سه روزه تعداد 23 نفر از پزشکان، پرستاران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان، با استقرار در مدرسه روستای محمود گزک، خدمات درمانی مورد نظر را در قالب پزشک عمومی، مامایی، بهداشت روان، خدمات پرستاری، تغذیه و بهداشت محیط ، به 250 نفر ازروستاییان این منطقه ارائه کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار