دکتر ابهری در گفتگو با «بسیج»:

دور شدن جشنواره فیلم فجر از محتوای انقلابی/ طلاق عاطفی سوژه خوبی که درخشنده به آن پرداخت

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی گفت: جشنواره فجر نیز با دنباله روی از اینگونه فستیوال ها کم کم از محتوای انقلابی، فرهنگی و اجتماعی خالی شده و در همین نزدیکی هاست که اسمی از جشنواره ای باقی بماند.
کد خبر: ۸۸۲۳۳۶۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج در مورد فیلم های جشنواره فجر اظهار داشت: هنر یکی از اصلی ترین ابزار انسان برای بیان نارسائی ها، دردها، درمان ها و عوامل مطلوب افراد است.

وی افزود: به وسیله هنر می توان ناگفتنی ها را به تصویر کشید و از آنجا که دیدن روشی مناسب برای نهادینه شدن معیارها و ضوابط است هنرهای سمعی و بصری به عنوان اهرم های مطلوب در دست هنرمندان شناخته می شوند.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: جشنواره فجر نیز گذشت اما از نگاه آسیب شناسی اجتماعی و رفتار شناسی باید گفت متاسفانه بازخورد و نتایج این جشنواره متناسب با تبلیغات و گسترش گفت و گو ها درباره آن نبود.

دکتر ابهری با اشاره به اینکه الگوی ثابت فیلم های جشنواره ای جایگزین داخلی برای فیلم های فستیوال های بین‌المللی شده خاطر نشان کرد: از اسکار تا خرس طلایی از برلین تا گرامی همه و همه ابزار های تبلیغاتی در دستان مافیای هنری بین المللی است تا کارگردان، هنر پیشه و یا یکی از عوامل فیلم و تئاتری را برگزینند و با بزرگنمایی او یارکشی سیاسی کنند.

وی بیان داشت: جشنواره فجر نیز با دنباله روی از اینگونه فستیوال ها کم کم از محتوای انقلابی، فرهنگی و اجتماعی خالی شده و در همین نزدیکی هاست که اسمی از جشنواره ای باقی بماند.

دکتر ابهری عنوان کرد: هنرمندان ایرانی خوش ذوق ترین و خوش فکر ترین افراد در میان همکاران خود حداقل در آسیا هستند اما متاسفانه به دلیل سلیقه مخاطب، گیشه پسند بودن و یا محدودیت های مالی و وحشت از زیان ها از عرضه محصولات فاخر خودداری کرده و هرازگاهی یک یا دو تولید فرهنگی مطلوب و مطابق با معیارهای ارزشی و اجتماعی تولید می شود.

آسیب شناس اجتماعی گفت: در این دوره با توجه به گسترش روزافزون آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد ، طلاق، کودکان کار و خیابانی، تکدی گری ، مهاجرت و خودکشی کمتر هنرمندی در این محورها اقدام هنری کرده بود البته محدودیت های فرهنگی یکی از عوامل مورد توجه کارگردان ها است.اما توجیه مناسبی برای فرار از مسئولیت نخواهد بود.

وی با اشاره به فیلم " زیر سقف دودی" مطرح کرد: در این جشنواره فیلم "زیر سقف دودی" به کارگردانی خانم درخشنده کارگردانی جامعه نگر و دلسوز عرضه شده که اینجانب بعد از دوبار تماشای فیلم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: موضوع طلاق عاطفی که اخیرا روند صعودی یافته، گسست نسل ها، فاصله نگاه های نسل های موجود در جامعه یعنی پدربزرگ و مادربزرگ با پسر و دختر و نوه قابل توجه است. طلاق عاطفی موضوعی است که باید به آن توجه شود و کارگردانان و نویسندگان باید در محور طلاق بسیار جدی تر و بیشتر حرکت کنند.

دکتر ابهری یادآور شد: نزدیک کردن نگاه های نسل ها و پر کردن شکاف فرهنگی میان آنها دغدغه اصلی همه است لذا ضمن تشکر از هنرمندانی که در جامعه بدون توجه به تقدیر یا تکذیب دیگران و دور از آرزوهای دریافت جوایز فیلمی عرضه می کنند که برای تمام خانواده ها لازم است تا از آن دیدن کنند ان شا الله این کار الگوی سایر هنرمندان نیز قرار بگیرد.

ارسال نظرات