پنجره "باغ تأمل" به سوی شهرری گشوده شد

خبرگزاری بسیج: کتاب "باغ تأمل" تألیف يدالله قائم پناه از نویسندگان و شاعران شهرستان ری در عصر شعر و موسیقی فجر در مجتمع فرهنگی هنری شیخ ابوالفتوح رازی شهرری رونمایی شد.
کد خبر: ۸۸۲۲۵۷۰
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، در مراسم رونمایی از این اثر ادبی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداهر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، معاون سیاسی وانتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و جمعی از شاعران حضور داشتند.

يدالله قائم پناه در مراسم رونمایی از این اثر گفت: كتاب باغ تأمل در 478 صفحه با محوريت حوزه ادبيات فارسي و در قالب مقالات گردآوري شده است. مقالات كتاب در طي ساليان مختلف و بنا بر ضروريات و بعضا به خواست اشخاص و يا ارگان‌هاي مختلف نوشته شده و برخي از مقالات هم به خاطر علاقه قلبي خودم به يك موضوع نوشته شده است.

وی افزود: اين كتاب شامل دو بخش است كه در قسمت اول مقالات كتاب شامل قطعات ادبي و نظريات خودم است در مورد ادبيات كه گاهي رگه‌هاي نقد هم در مطالب اين بخش موجود است. مثلاً مقالاتي هست كه در نقد يك شعر نو يا يك غزل است. گاهي هم نقدها در نقد يك بيت است.ابياتي كه بعضاً حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. مثلاً نگاهي به شعر آب را گل نكنيم سهراب سپهري است كه از ديدگاه خودم تجزيه و تحليل شده است. ضمن آنكه در تمام اين نقدها و تجزيه‌ و تحليل‌ها اشعار را با شرايط جامعه تطبيق داده‌ و سعي كرده ام كه بازخورد شعر را در زمان خودش نشان دهم و اينكه همان شعر در جامعه كنوني ما چه حرف ها و پيام هايي براي گفتن دارد. در مجموع بخش اول كتاب مجموعه ای از مقالاتی است که بعضی از آنها مانند قطعه ادبی هستند. مطالعه این مقالات بیشتر خوشایند کسانی است که طالب زیبایی و فرم ادبیات فارسی هستند و می خواهند قلم خود را در عرصه نویسندگی تقویت کنند و نوشتارهای ادبی خلق کنند . در اين زمينه مقالات «نامه ای به دوست جاودانه ام نماز» و «نامه ای به معلم» در این راستا نگارش یافته اند. بعضی دیگر شرح و تفسیری است برای آثاری که به همت شاعران و نویسندگان بزرگی خلق شده اند.

گفتنی است، یداله قائم پناه نویسنده، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه متولد ١٣٤٤ در زنجان است. وی دانش آموخته رشته ادیان و عرفان – تطبیق مذاهب فقهی است. وی  کار نویسندگی و سرودن شعر را از سال ١٣٦٧ آغاز کرده است .

از دکتر یداله قائم پناه، آثاری چون شور عاشورا، دو جلد عرفان در شاهنامه، گل گفته های شهیدان (کلمات قصار شهدای شهرستان های شرق استان تهران)، فرجام عشق (دفتر غزلیات)، هر کسی کار خودش، بار خودش (رمان بازنویسی شده)، از کجا به کجا و بیش از صد مقاله که در نشریات مختلف کشور و خارج از کشور به چاپ رسیده است.

در حال حاضر ، کتاب عرفان در شاهنامه وی به همت دکتر خلیل کاراویچ استاد زبان فارسی دانشگاه بوسنی برای تدریس به دانشجویان این کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظرات