افتتاح دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته ای خاور میانه در نکا مازندران

افتتاح دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در نکا در حالی در دهمین روز از دهه مبارک فجر در شهرستان نکا برگزار شد که نخستین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در شهرستان کردکوی استان گلستان راه‌اندازی شد و آزمایشگاه نکا با حضور مسؤولان و با هزینه حدود 10 میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۸۸۲۲۵۴۶
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در نکا سبب شد تا حضور نماینده ویژه آزمایشگاه انرژی هسته‌ای ایران را در نکا شاهد بوده و با حضور استاندار مازندران، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، فرماندار نکا و جمعی از مسؤولان و با همت جوان فعال و پویای این شهرستان، سیدمحمد حسینی به‌عنوان دبیر نماینده ستاد توسعه ویژه فناوری کشور در مازندران و گلستان و ابوالفضل مازندرانی رئیس انجمن هسته‌ای کشور و جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی، این آزمایشگاه هسته‌ای خاورمیانه بعد از ظهر در نکا افتتاح شود.

افتتاح دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در نکا در حالی در دهمین روز از دهه مبارک فجر در شهرستان نکا برگزار شد که نخستین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در شهرستان کردکوی استان گلستان راه‌اندازی شد و آزمایشگاه نکا با حضور مسؤولان و با هزینه حدود 10 میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

استاندار مازندران در آیین این افتتاح، از دانش‌آموزان به‌عنوان سربازان خط مقدم علم و فن‌آوری نام برد که باید برای تعالی، توسعه و پیشرفت ایران اسلامی تلاش همه‌جانبه داشته باشند.

ربیع فلاح‌جلودار گفت: افتتاح دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در نکا افتخاری بزرگ برای مازندران است که جوانان و نوجوانان را برای دست‌یابی به علوم مختلف در این علم، سوق می‌دهد.

وی اظهار کرد: در آموزش و پرورش مازندران کارهای بسیار خوبی در دست اقدام است که ما باید به‌عنوان بسترساز این حوزه، کمک‌کار این نهاد بوده و با وحدت و همدلی برای تعالی ایران اسلامی گام برداریم.

نماینده ویژه سازمان انرژی هسته‌ای کشور و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نیز در این مراسم با تأکید بر گسترش آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای نکا به گداخت هسته‌ای، گفت: اکنون باید در میدان عمل وارد کار شده و وارد بازار کنیم.

شروین گودرزی اظهار کرد: نخستین گداخت هسته‌ای جهان در سال 2030 وارد بازار می‌شود و اگر ما تلاش بیشتری در این حوزه انجام ندهیم و از هم اکنون در پی دست‌یابی به این فن‌آوری نباشیم در سال 2040 وضعیت مناسبی در این حوزه نخواهیم داشت.

وی افزود: اکنون در کشور ما و برخی از کشورها تأکید بر کاربردی کردن علوم است اما تا زمانی که پایه علمی ساخته نشود، نمی‌توان کاربرد را دید و لذا باید در حوزه علم و توسعه آن تلاش بیشتری انجام شود.

نماینده ویژه سازمان انرژی هسته‌ای کشور بیان کرد: آموزش مسأله مهمی است که باید توجه خاص و ویژه به آن اعمال شود چرا که کشور ما در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 از این آموزش‌ جا ماند و دچار خسران فراوان شدیم.

این مسؤول ادامه داد: وقت ما در حوزه هسته‌ای بسیار کم است و باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم و بدانیم اگر در گذشته بر روی علم فیزیک هسته‌ای و فیزیک اتمی کار کرده بودیم اکنون برای تکمیل یک نیروگاه اتمی و باقیمانده نیروگاه‌های دیگر دچار مشکل نمی‌شدیم.

گودرزی گفت: در مازندران سرمایه‌گذاری عظیمی برای راه‌اندازی دومین آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای خاورمیانه در نکا، انجام شده است و همان‌طور که استانداری و مسؤولان حوزه‌های مختلف برای افتتاح این مجموعه تلاش کردند در ادامه راه هم امکانات لازم برای گسترش آزمایشگاه پلاسمای هسته‌ای نکا به گداخت هسته‌ای فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز افزایش تعداد پژوهش‌سراهای مازندران از 14 به 32 پژوهش‌سرا خبر داد و یادآور شد: توسعه و پیشرفت جامعه از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد و لذا باید برای توسعه، کیفیت‌بخشی و پژوهش‌محوری تلاش شود.

اسفندیار نظری گفت: افزایش پژوهش‌سراهای مازندران با هدف توسعه پژوهش‌محوری در دستور کار قرار گرفته است تا دارای دانش‌آموزان ما خلاق و مبتکر شویم.

وی ادامه داد: اکنون مازندارن دارای دو آزمایشگاه نانو است و دارای نخستین استان در بیوتکنولوژی(زیست فن‌آوری) در کشور است و توجه به پژوهش سرلوحه کار ما است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: زیربنای توسعه و تحول جامعه از آموزش و پرورش است و باید به این حوزه بیش از پیش پرداخته شود.

علی‌محمد شاعری افزود: افتتاح چنین آزمایشگاه مدرن و پیشرفته‌ای در حوزه دانش‌آموزی بیانگر اهتمام ویژه مسؤولان استانی برای توسعه در مازندران است که همه ما باید کمک‌کار هم در ادامه راه و این توسعه همه‌جانبه باشیم.

وی گفت: باید توجه شود که نهاد آموزش و پرورش با گستردگی فراوانی که دارد می‌تواند با همکاری دانش‌آموزان و پژوهشگران جوان، توسعه‌ای پایدار بر پایه دانش را رقم بزند و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، پزشکی و.. از علوم دانش‌بنیان استفاده کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار