در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.
کد خبر: ۸۸۲۱۴۵۸
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی و همچنین صفحات اقتصادی برخی روزنامه های کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.

روزنامه اقتصاد پویا امروز می پردازد به؛
سخنگوی دولت اعلام کرد: پول های بلوکه شده آزاد شد، ظرفیت زیستی تهران 3 میلیون نفری است، انقلاب ما پیروزی اندیشه، بیان و قلم است، سود تسعیر ارز صادراتی از مالیات معاف شد، امکان برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور، مشعل گاز در لاریجان آمل روشن می شود، واگذاری قسطی شهرک های کشاورزی به متقاضیان، سامانه جامع قوانین و مقررات بازار سرمایه رونمایی شد و شهر جدید بابکان در آمل تاسیس می شود .

حركت معكوس دولت در قبوض گاز/ گلایه وزیر راه از افتخارات قالیباف/ تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها/ منافع نورچشمی ها در خطر است!/

روزنامه شرق در صفحه اقتصادی خود از گلایه آخوندی از پل های دو طبقه در تهران میگوید با این تیتر می نویسد:

انتقاد از افتخارات قالیباف؛

با هزینه‌های‌ میلیارددلاری پل‌های دوطبقه‌ ساختند و تصور کردند می‌توانند موجب تسریع حرکت شهروندان و ارتقای زندگی آنها شوند. وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید نمی‌توان اثبات کرد ساخت این پل‌ها موجب تسریع حرکت شده باشد، درحالی‌که تهران با ظرفیت مازاد پنج‌میلیون‌نفری مواجه است. اشاره عباس آخوندی به پل صدر است که ساخت آن سال‌ها طول کشید و هزینه‌های ‌میلیاردی برد، اما سرانجام هنوز هم با مشکل ترافیک در این محدوده روبه‌رو هستیم.
آخوندی در دومین همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند با اشاره به اینکه رشد شهرنشینی در جهان بسیار سریع است، اظهار کرد: مهم است که نگاهی به گذشته داشته باشیم که با وجود توسعه‌های فناورانه، کیفیت زندگی و قابلیت حرکت در کجا قرار گرفته است.
وی یادآور شد: وقتی ماشین آمد، همه انتظار زندگی بهتر و بیشتری را داشتند، ولی واقعیت این است که نمی‌توانیم ثابت کنیم قابلیت زندگی با ماشین در ایران ارتقای جدی پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: وضع محیط‌ زیست مسئله جهانی شده، دسترسی به آب سالم هم همین‌گونه است. حتی دسترسی به خاک و آب سالم به‌تدریج به یک مشکل جدی برای دنیا تبدیل می‌شود.
وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به فروریزش‌های متعدد در شهرها، گفت: اینها نشان می‌دهد قابلیت زندگی با مشکلات جدی مواجه شده است. بنابراین این سؤال مهم درباره «قابلیت زندگی» و «کیفیت زندگی» پیش‌روی ماست.
آخوندی بیان کرد: هم‌اکنون با مشکلات جدی در حرکت مواجه هستیم و فکر می‌کنم سرعت حرکت در تهران بیشتر از ٢٥ کیلومتر در ساعت نیست و در ساعت‌های اوج به کمتر از هفت کیلومتر کاهش می‌یابد. افزون بر تمام فناوری‌ها آنچه باید کانون توجه ما باشد، بحث شهروند است. اگر زندگی شهروندی را فدای سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهری کنیم، یک پای موضوع می‌لنگد.
وی با اشاره به ایجاد پل‌های دوطبقه در تهران، اظهار کرد: با وجود هزینه‌های ‌میلیارددلاری کسی نمی‌تواند اثبات کند که این پل‌ها تأثیری روی تسریع حرکت شهروندان و ارتقای زندگی آنها داشته است.

این روزنامه همچنین به بلاتکلیفی "اماک"، زیر تیغ تورم، گران شدن مرکبات جنوب، توافق گازی دو وزیر، سیف: نظام بانکی کشور زیان ده است، دود شدن ثروت ملی در دودکش خانه ها، اختیارات گمرک قابل واگذاری نیست و تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها از قول وزیر دادگستری نوشته است که وی درخصوص اتمام مهلت صادرات خودروهای لوکس قاچاق گفت: برخی گفتند برای این خودروها مشتری دارند و دادن آنها به دستگاه‌های دولتی خلاف قانون است و آن را تکذیب می‌کنم. مصطفی پورمحمدی در حاشیه مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در سازمان تعزیرات حکومتی خیلی ناگهانی جابه‌جایی انجام دادید، آیا این جابه‌جایی علت خاصی داشت، افزود: خیر، خیلی هم ناگهانی و بی‌خبر نبود.

حركت معكوس دولت در قبوض گاز/ گلایه وزیر راه از افتخارات قالیباف/ تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها/ منافع نورچشمی ها در خطر است!/


روزنامه جهان صنعت
نیز عناوین زیر را برای خود انتخاب کرده است:
کلید خروج از رکود با بررسی چشم انداز اقتصاد ایران با اهرم لیزینگ، دولت بدون فرهنگ بی ارزش است، بانک ها زیان می دهند، واردات بنزین توسط بخش خصوصی آزاد شد، نگاه رئیس جمهور به بازار سرمایه مثبت است و به کالای تبلیغاتی تبدیل شده ایم.

این روزنامه در بخشی از انتقاد بخش خصوصی از بی برنامگی دولت برای تک نرخ شدن ارز با این تیتر می نویسد:
منافع نورچشمی ها در خطر؛ در حالی که چند نرخی بودن ارز طی سال‌های اخیر مشکلات زیادی را برای صادرات و واردات کشور ایجاد کرده است، اما به نظر می‌رسد که لابی قدرت و منفعت اجازه نمی‌دهد که تک‌نرخی شدن ارز تا سال آینده نیز محقق شود‌. این در حالی است که طی سال‌های اخیر همواره شاهد وعده و وعید مسوولان درخصوص تک‌نرخی شدن ارز بوده‌ایم به‌طوری که طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مهرماه امسال اعلام کرد: دولت در تک‌نرخی کردن ارز تا پایان سال‌جاری مصر است اما بانک مرکزی در این خصوص اعلام کرده که چنین امکانی تا پایان سال وجود ندارد‌. در این میان برخی مسوولان بر این عقیده هستند که تک‌نرخی کردن ارز سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود یا اینکه منابع کافی برای این منظور وجود ندارد‌.
این در حالی است که پس از برجام فرصت‌های بی‌شماری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به وجود آمده و چند نرخی بودن ارز نه تنها شرایط ثابت و خوبی را برای مشارکت آنها فراهم نمی‌کند، بلکه سرمایه‌گذاران داخلی را هم دچار سردرگمی و مشکلات فراوان کرده است‌. از همین رو بسیاری از فعالان اقتصادی بر این عقیده هستند که از این پس باید موضوع تک‌نرخی کردن ارز در اتاق بازرگانی به‌طور مستمر پیگیری شود تا فساد موجود حاصل از این موضوع بیش از این گسترش پیدا نکند‌.
بر این اساس بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به ارزیابی عملکرد دولت در تقابل با بخش‌خصوصی اختصاص یافت و اعضای پارلمان بخش‌خصوصی در رابطه با عملکرد ارزی دولت و بانک مرکزی اظهار نظر کردند‌.
جفا در حق بخش‌خصوصی
در همین راستا رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در ۳۸ سال پس از انقلاب اسلامی جفاهای زیادی در حق بخش‌خصوصی شده است، گفت: البته پیش از انقلاب هم این مشکلات برای بخش‌خصوصی وجود داشت، اما پس از انقلاب افزایش بیشتری یافت‌.
مسعود خوانساری هویت دادن به بخش‌خصوصی را جزو مهم‌ترین وظیفه اتاق بازرگانی دانست و افزود: اتاق بازرگانی ‌باید از طریق ایجاد زیر ساخت‌های لازم سرمایه‌داران را تشویق کرده و به این طریق زمینه را برای تحرک بخش‌خصوصی فراهم کند‌.
به گفته وی، توسعه کشوری مانند کره‌جنوبی در گرو احیا بخش‌خصوصی بوده است‌. به همین منظور می‌توان دریافت که توجه بخش‌خصوصی، اقتصاد کشور را بارور خواهد کرد‌.
رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در جلسه قبلی هیات نمایندگان استان تهران قرار بر این شد تا کمیته مشترکی بین نمایندگان استان تهران برگزار شود‌.
خوانساری با بیان اینکه امید است همکاری و هماهنگی مشخصی بین اتاق بازرگانی تهران و مجلس شورای اسلامی به وجود آید، گفت: طی دو سال گذشته ارتباط خوبی با دولت داشته‌ایم و این در حالی است که این رابطه با مجلس شورای اسلامی کمتر بوده به همین منظور سعی در بهبود این امر داریم‌.

حركت معكوس دولت در قبوض گاز/ گلایه وزیر راه از افتخارات قالیباف/ تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها/ منافع نورچشمی ها در خطر است!/

روزنامه دنیای اقتصاد هم از چرخه تخریب در بازار بدهی، هرج و مرج در کاخ سفید، ریشه های فکری اقتصاد دولتی، ستارگان اقتصاد در سال 2050، وعده وام ارزی برای زیرساخت فولاد، جدایی سکه طلا از دلار در بازار داخلی، مقایسه نوآوری شرکت های خانگی با سایر شرکت ها و هفت سیاست بورس از زبان رئیس کل می گوید.

حركت معكوس دولت در قبوض گاز/ گلایه وزیر راه از افتخارات قالیباف/ تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها/ منافع نورچشمی ها در خطر است!/


روزنامه جوان نیز در صفحه اقتصادی خود از 50 میلیون نفری شدن جامعه سهامداری، احتمال افزایش سقف وام قرض الحسنه از 15 به 30 میلیون تومان ، صادرات دام زنده از بنادر خوزستان ممنوع شد، قیمت جهانی شکر و غلات افزایش یافت، نتیجه 2 اجتهاد شخصی، تقسیم کشور به 7 اقلیم اقتصادی و تعرفه جدید گاز مغایر با عدالت اجتماعی می گوید می نویسد:

حركت معكوس دولت در قبوض گاز:
به گزارش «جوان» بنابر مصوبه‌ای كه در سوم مهرماه 95 از سوی هیئت وزیران ابلاغ شده قرار است كه هشت ماه ابتدای سال به عنوان فصل گرم لحاظ شود و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال كه گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه می‌شود. بنابر گفته مدیرعامل شركت گاز استان تهران از ابتدای آذرماه دوباره روند قیمت‌گذاری بر مبنای تصاعدی محاسبه می‌شود و مشتركان پرمصرف قیمت بالاتری را با توجه به تصاعدی بودن قیمت هر مترمكعب گاز باید بپردازند.

گفتنی است تا پیش از این تعرفه گاز بر مبنای میزان مصرف مشتركین به صورت پلكانی تعیین می‌شد و با افزایش میزان مصرف گاز، هزینه مصرف گاز نیز افزایش می‌یافت. در این مصوبه بدون لحاظ كردن میزان مصرف گاز تعرفه گاز به مقدار ثابت 150 تومان تعیین شده كه دور از عدالت است، به عبارت دیگر، دیگر اهمیتی ندارد كه مشتركین چه الگوی مصرفی دارند و می‌توانند بدون محدودیت از گاز برای مصارف خود استفاده كنند. این اقدام در واقع مشوقی برای مشتركین پرمصرف برای توسعه فعالیت‌هایی مانند احداث سونا و جكوزی شخصی در منازل است چراكه تا پیش از این به ازای هر مترمكعب گاز 430 تومان پرداخت می‌كردند كه در تعرفه‌گذاری جدید با تخفیف 65درصد روبه‌رو شده‌اند.

از طرف دیگر مشتركین كم‌مصرف كه تاكنون به ازای مصرف هر مترمكعب گاز 108 تومان پرداخت می‌كردند با افزایش 45درصد قیمت گاز باید 150 تومان پرداخت نمایند. این در حالی است كه در بسیاری از كشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از نظام هوشمند تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی از جمله گاز مردم را به رعایت الگوی مصرف گاز هدایت كرده‌اند. این روش قیمت‌گذاری كه نظام تعرفه‌گذاری پلكانی افزایشی نام دارد، با توجه به روند مصرف عموم مردم، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف مجاز تعریف می‌كند و هزینه مصرف كمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشتركین پرمصرف با پرداخت هزینه واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح كنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.
بنابراین ضروری است با هدف تحقق عدالت اجتماعی در پرداخت یارانه انرژی شیوه قیمت‌گذاری جدید تعرفه گاز ملغی شود و نظام تعرفه‌گذاری پلكانی افزایش در دستور كار وزارتخانه نفت قرار گیرد چراكه با مقایسه میانگین قیمت صادرات گاز (700 تومان برای هرمترمكعب) مشتركین پرمصرف حدوداً ماهانه 80 هزار تومان یارانه پنهان دریافت می‌كنند كه در واقع فرصت صادرات گاز از كشور سلب شده است.

حركت معكوس دولت در قبوض گاز/ گلایه وزیر راه از افتخارات قالیباف/ تکذیب تحویل خودروهای لوکس قاچاق به دولتی‌ها/ منافع نورچشمی ها در خطر است!/
ارسال نظرات