دولت کنونی و مسئولین در استانمان همواره وعده هایی را برای رفع بیکاری و ایجاد زمینه های لازم جهت اشتغال جوانان و زنان مطرح می کنند اما آمار بیکاری نشان از موقعیت نه چندان قابل قبول مسئولان در این حوزه است .
کد خبر: ۸۸۲۱۴۲۰
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، از گذشته های نه چندان دور که بخواهیم بگوییم، شاید یادمان باشد زمانی که در خانواده ای می گفتند که پسر یا دختر فلان کس برای دانشگاه قبول شده است، همه از شانس و زرنگی و اقبالش می گفتند، اینکه دیگر کارو آینده اش تضمین شد و دیگر خوشبخت خواهد شد اما با گذشت زمان دیگر دانشگاه آنطور که باید نتوانست جوابگوی بسیاری از دغدغه ها و خواسته های دانشجویان شود، جوانان فارغ التحصیلی که بعد از پایان دانشگاه به جمع بیکاران اضافه خواهند شد و همچون زندانی بدون دیوار با مرزهای نامریی خانه نشینی را به کارها و شغل های کاذب ترجیح می دهند .

 

چندان نیازی به آمار و ارقام نیست، همین که به اطراف تان نگاه کنید، می بینید که تعداد داشجویان بیکارنسبت به نسل قبل چند برابر شده است. این موضوع را می توان با گذشتن از دانشگاه ها به عینه مشاهده کرد .


تحصیلات بالاتر معادل بیکاری
یکی از دانشجویان رشته عربی در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل گفت: متاسفانه بازار اشتغال به شکلی درآمده است که هرچقدر فرد تحصیلات بالاتری داشته باشد، احتمال بیکارشدنش هم بالاتر می‌رود و بارها با خودم فکر می کنم کاش در دوران نوجوانی صنعتی را یاد می گرفتم و ادامه تحصیل نمی دادم .

 

دولت به فکر اشتغال جوانان نیست
یکی دیگر از دانشجویان می گوید: بنده دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی توی تهران هستم وقتی به خودم نگاه میکنم میبینم که از یه طرف هنوز نه شغلی دارم ونه دولت به فکر اشتغال جوانهاست و از طرف دیگه دختر خانما هم اینقد توقعشون رفته بالا چون چشم و همچشمی دارن با دستان و فامیلشون خب وقتی یه کسی که بیکار باشه ولو سوادش هم بالا باشه خب هیچ موقع جواب مثبت نمیده!!! در نتیجه مجبورم فعلا قید ازدواج رو بزنم.


کردستان، رتبه چهارم فارغ‌التحصیلان بیکار زن در کشور
لیلا آژیر مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان اظهار داشت: متاسفانه آمارهای ارائه شده در حوزه بانوان و بیکاری بسیار نگران‎کننده است.


وی افزود: استان کردستان رتبه نهم بیکاری زنان کشور، رتبه هفتم زنان جوان و رتبه چهارم را از لحاظ فارغ‌التحصیلان بیکار زن را در کشور دارد که این آمار، هشداری برای مسوولان است.


وی تصریح کرد: زنان کارآفرین در استان کردستان هنوز نوپا هستند و نیازمند حمایت مسوولان و بررسی مشکلات و مسائل آنها برای ارائه نتایج موفقیت‌آمیز هستند.


آژیر تصریح کرد: تعداد اندکی کارآفرین بانو در کردستان وجود دارد که با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه هستند و تنها دلیل ماندن در کارشان علاقه آنها است.


دو سوم افراد جویای کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه بیکاری مهمترین دغدغه مردم و مسئولان استان است، گفت: متاسفانه دو سوم بیکاران استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

 

رشیدی ادامه داد: لازمه ایجاد اشتغال در کردستان، سرمایه‌گذاری است که متاسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری عظیمی که بتواند آمار بیکاری استان را کاهش دهد، صورت نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده باید سالانه برای 17 هزار و 500 نفر در استان اشتغال ایجاد شود، ذکر کرد: براساس نرخ سال 90 برای ایجاد این میزان اشتغال در استان پنج هزار و 250 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.


در حالی که دولت های کنونی و مسئولین در استانمان همواره وعده هایی را برای رفع بیکاری  و ایجاد زمینه های لازم جهت اشتغال جوانان و زنان مطرح می کنند اما آمار بیکاری نشان از موقعیت نه چندان قابل قبول مسئولان در این حوزه است .


پدیده بیکاری امروز مانند غول خفته بهترین جوانان را یکی یکی شکار کرده و با توجه به اینکه در کردستان زمینه‌های پرکردن اوقات فراغت نیز فراهم نیست، امکان دارد‌آنها را به کام خود فرو ببرد، پس باید قبل از ‌آنکه دیر شود، مسئولان پای در رکاب حل مشکلات بیکاری در کل کشور از جمله این استان بگذارند.

منبع: دانا
ارسال نظرات