یک کارشناس مسائل نفت و انرژی در گفتگو با خبرگزاری «بسیج»:
محمود کریمی بیرانوند گفت: مدیریت بخش بالادستی صنعت نفت و رسیدن به خودباوری در اداره این صنعت عظیم از دیگر برکات پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۸۲۱۰۱۲
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴
محمود کریمی بیرانوند کارشناس مسائل نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: استراتژیک بودن صنعت نفت و وابستگی آن به خارج از کشور، به عنوان یک اهرم فشار علیه کشورمان به کار گرفته می‌شود. لذا از نظر امنیت ملی و چانه زنی سیاسی افزایش استقلال در حوزه صنعت نفت بسیارمهم ارزیابی می‌شود. از اینرو اقدامات مختلفی در حوزه توسعه ساخت داخل باید به انجام برسد.با توجه به اینکه  قرار دادهای جدید نفتی هنوز منعقد نشده و در سال‌هایی که تحریم بودیم هیچ شرکت خارجی قرارداد تفاهمی را امضا نکرده است  بعید است میزان فروش نفت خام به 2.4 رسیده باشد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید نفت خام بدون حضور شرکت خارجی نشان از توانمندی داخلی است تا مسوولان به صنعت نفت باور عمیق پیدا کنند افزود: ما اینهمه قرارداد جدید نفتی را برای شرکت‌های به اصطلاح نفتی خارجی ارائه دادیم تا در داخل کشور ما سرمایه گذاری کنند ولی خودداری کردند پس بساط تولید و افزایش نفت خام نشانه توانمندی توانمندان داخلی است.

کریمی بیان داشت:به دلیل اینکه چند سال تحریم بودیم  شرکت خارجی حضور ندارد  اگر توانستیم سطح تولید را به قول آقای  زنگنه به 2.4 رسانده باشیم نشان میدهد ظرفیت صنعت نفت ما بسیار بالا است هر چند  امیدواریم آمار ارائه شده واقعیت داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: اگر میزان 2.4 واقعیت داشته باشد نشانی بر توانمندی صنعت داخلی است که این دولت اصلا اعتقادی به ظرفیت داخلی ندارد و در الگوهای جدید قراردادهای نفتی صرفا تضعیف صنعت داخلی نفت بوده است و قلب شرکت نفت را هدف گرفته است.

 وی افزود: امیدواریم آمار افزایش میزان فروش نفت صحت داشته باشد بلکه خودشان باور کنند توان شرکت نفت و مهندسان داخلی را.

کریمی در ادامه بیان داشت: مدیریت بخش بالادستی صنعت نفت و رسیدن به خودباوری در اداره این صنعت عظیم از دیگر برکات پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. شاید کمتر کسی قبل از پیروزی انقلاب مدیریت این صنعت را در سایه اندیشه های خلاق به وجود آورده پس از پیروزی انقلابی اسلامی باور داشت. دستیابی به دانش بومی شده فعالیت‌های مختلف زنجیره عرضه بخش بالادستی نفت . گاز(اکتشاف، حفاری، توسعه، تولید و تزریق) به همراه علوم گوناگون مرتبط با مخازن نفت و گاز از جمله دستاوردهای دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. و بلاخره شاید، مهم ترین تحول پس از پیروزی  انقلاب اسلامی  معطوف به توسعه شگرف ساخت و ساز داخلی اعم از کالا و تاسیسات باشد. از اینرو نباید دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی نادیده گرفته شود.

کریمی اضافه کرد: صنعت نفت ایران نباید مجدد به سمت وابستگی سیاستگذاری به سمت کشورهای خارجی قرار بگیرد با توجه به اینکه نیروی انسانی متخصص داخلی فراوانی داریم باید دولتمردان توجه به صنعت نفت را در حدفقط توان تولید جهت به دست آوردن دلارهای نفتی و پاسخ به نیازهای اضطراری مدنظر قرار ندهند.

ارسال نظرات