نگرانی‌ها در مورد تاثیرگذاری تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر عرضه نفت خام افزایش یافته و این امر سبب شد تا هر بشکه نفت در معاملات امروز بیش از ۵۷ دلار معامله شود.
کد خبر: ۸۸۲۰۳۴۹
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  قیمت نفت در معاملات امروز به علت تضعیف دلار و انتقال پول به معاملات آتی از سوی تاجران افزایش یافت چراکه نگرانی‌ها در مورد تاثیرگذاری تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر عرضه نفت خام افزایش یافته است.

 

با این حال، بازار به علت بازگشت نشانه‌هایی از افزایش تولید نفت آمریکا و همچنین نگرانی در مورد کندی تقاضا واردات نفت از سوی چین مقداری از افزایش‌های خود را از دست داد.

 

نفت برنت دریای شمال با 5 سنت افزایش 56.86 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت در معاملات امروز بیش از 57 دلار نیز معامله شده بود.

 

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 16 سنت افزایش 53.93 دلار فروخته شد.

 

به گفته تاجران، افزایش قیمت‌ها ناشی از تزریق نقدینگی به بازار فروش آتی است که به علت تضعیف ارزش دلار صورت گرفته است و دیگر عامل افزایش به طور کلی چشم‌انداز باثبات به لطف تلاش تولیدکنندگان برای کاهش تولید است.

 

جفری هالری، تحلیلگر بازار گفت: «تضعیف ارزش دلار و اخبار مربوط به اوپک حمایت‌کننده قیمت‌ها بوده است.»

 

ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی از ابتدای ژانویه تاکنون تقریبا 4 درصد کاهش یافته است و این امر سرمایه‌گذاری در دیگر تولیدات مانند نفت خام را جذاب‌تر کرده است.

 

به گفته تاجران، تنش‌های میان واشنگتن و تهران نیز تقویت‌کننده قیمت نفت بوده است.

 

بانک ای‌ان‌زد نوشت: «اقدام آمریکا برای اعمال محدودیت‌های جدید علیه ایران... ریسک اختلال در عرضه نفت در اثر تنش‌های بیشتر را بالا برده است.»

 

به لحاظ عرضه، اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت نظیر روسیه تلاش می‌کنند تا با کاهش تولید از فزونی عرضه در بازار بکاهند اما در عین حال با افزایش قیمت نفت تولید نفت آمریکا افزایش یافته و مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت می‌شود. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در هفته منتهی به 3 فوریه به 17 عدد و در مجموع به 583 دکل رسیده است که بیشترین تعداد از اکتبر 2015 به شمار می‌رود.

 

همچنین فشار کاهشی بیشتر می‌تواند از سوی کندی واردات نفت از سوی چین باشد.

 

موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور گزارش داد حدود 16 درصد ظرفیت پالایشگاه‌های چین در نیمه نخست امسال تعطیل خواهد شد که برابر با ظرفیت روزانه 900 هزار بشکه در روز است.

ارسال نظرات