قاسمی اظهار داشت: ما پیش از این در گذشته از بدعهدی ها و خوب عمل نکردن آمریکایی ها سخن گفتیم و چیز جدیدی نیست.
کد خبر: ۸۸۲۰۱۶۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزای بسیج، نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران، صبح امروز برگزار شد. 


در بخشی از این نشست خبرنگار بسیج خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در چهارمین گزارش سه ماهه اجرای برجام  در بازه زمانی 26 مهر تا 26 دی ماه که چند وقت پیش از سوی وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شد در صفحه 36 این گزارش در بخش سوم، بند چهارم، قسمت (ب) صراحتا اشاره شده است که نگرانی هایی نسبت به اقدامات و رفتار آقای ترامپ درباره برجام ایجاد شده است، خصوصا در حوزه های تجاری و اقتصادی؛ این گزارش رسمی وزارت امور خارجه در حالی است که آقای روحانی در آخرین نشست خبری خود، آقای ترامپ را به یک آیه قرآنی توصیه کردند؛ (عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم)؛ آقای رئیس جمهور، صحبت های آقای ترامپ را شعاری خواندند و گفتند که در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.

خبرنگار بسیج ادامه داد: حال سوال اینجاست که کدام یک از این دو روایت قابل استناد است: روایت وزارت امور خارجه مبنی بر ایجاد نگرانی های در برجام با توجه به رفتار آقای ترامپ یا سخنان آقای رئیس جمهور در نشست خبری؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ اظهار داشت: چون شما به سخنان آقای رئیس جمهور اشاره کردید، بنده ترجیح می دهم که درباره سخنان ایشان اظهار نظر نکنم چون ایشان سخنگو دارند.

وی ادامه داد: آنچه که شما درباره گزارش سه ماهه مذکور فرمودید بنده حضور ذهن ندارم اما اگر آنچه که شما از این گزارش فرمودید در متن باشد که حتما شما درست می فرمایید باید بگویم اگر در این گزارش، ابراز نگرانی شده است از برخی اقدامات و اظهارات آقای ترامپ کاملا روشن و طبیعی است!

قاسمی تصریح کرد: ما پیش از این در گذشته از بدعهدی ها و خوب عمل نکردن آمریکایی ها سخن گفتیم و چیز جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: آنچه که روشن است آقای ترامپ در سخنرانی های پیش از انتخابات و پس از پیروزی در انتخابات اظهاراتی در موردبرجام داشته است علائم خوبی دریافت نشده است.

وی گفت: آقای ترامپ درباره اینکه برجام یک سند ننگین برای آمریکاست سخن گفته است و تیم هسته ای ایران توانسته با ذکاوت و درایت سر دولتمردان آمریکایی را کلاه گذاشته مطرح نموده است و آقای ترامپ از این جهت بسیار ناراحت است دولت قبلی آمریکا را شماتت می کنند که آنها متوجه نبوده اند و منابع زیادی را از دست داده اند و امکانات زیادی را در اختیار ایران قرار داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: اما اینکه آقای ترامپ می تواند یک سویه و به راحتی نادیده بگیرد و با آن به گونه ای دیگر برخورد کند بحث ساده ای نیست. برجام بین چند کشور و سازمان ملل یک توافق چند جانبه بوده و قطعنامه شورای امنیت را در پی داشته است؛ لذا در این دوران که آقای ترامپ در همه موضوعات در عرصه جهانی و برای همه نقاط جهان صحبت می کنند و نظر می دهند طبیعی است که درباره برجام نیز اظهار نظر کند.

وی در پایان گفت: اما اینکه در نهایت در عمل، تصمیمات نهایی دولت آمریکا درباره برجام چه خواهد بود باید صبر کنیم و فکر می کنم اگر خوشبینانه فکر کنیم زمان باید کمک کند تا واقعیت های برجام و آنچه اتفاق افتاده است درون هیئات حاکمه آمریکا نیز جای خودش را باز کنند تا نهایتا بازخوانی و باز کردن موضوعاتی جدیدی درباره پرونده برجام به مصلحت آمریکا و جهان نیست.

ارسال نظرات