خبرهای داغ:
همراه با طلایه داران اقتصادمقاومتی:

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد

مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا(س) مود گفت: مشکلات تعاونی های زنان کمبود جا و مکان است و کمبود نقدینگی برای برخی تعاونی ها وجود دارد که یا ضامن کارمند و یا وسیقه ملکی باید برای اخذ تسهیلات ارائه دهند .
کد خبر: ۸۸۲۰۰۸۵
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

مریم همت پور بانوی کارآفرین بسیجی مدیر عامل شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا(س) و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج ام ابیها(س) شهر مود است.

این بانوی موفق طلایه دار ایثار در طرح ملی سال 92 و جزء برگزیدگان همایش طلایه داران اقتصادمقاومتی در بسیج امسال بوده است.

150 نفر مشاغل خانگی در بخش صنایع دستی و غذایی و 10 نفر در شرکت تعاونی مستقیم ایجاد اشتغال شده است .

اولین تعاونی روستایی زنان در استان خراسان بزرگ در سال 74 تاسیس شده است. در سال 78 نمونه استان خراسان بزرگ و در سال 79 نمونه کشوری شده است.

این تعاونی هم اکنون در عرصه عرق گیری، گلاب، شیرینی پزی، پارچه بافی، توبافی و کرک بافی در حال فعالیت است.

متن گفتگوی مریم همت پور بانوی کارآفرین بسیجی با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی به شرح زیر است:

متاسفانه سرمایه داران در موضوع کارآفرینی آن طور که باید وارد عرصه نمی شوند. قشر محروم جامعه بیشتر پای کار هستند.

افتخارم این است که روستا زاده ام چون روستائیان تولید کننده و شهرنشینان مصرف کننده هستند. ساکن شهر مود هستم.

اعتقاد دارم که از تجربیات و افکار دیگران باید استفاده کرد تا بهترین ثمره را در کار خود ببینیم. تجربه پیشکسوت و فکر جوان راه موفقیت آمیزی برای انسان دارد.

اولین استانی هستیم که اتحادیه زنان کارآفرین روستایی را راه اندازی کردیم

ما اولین استانی هستیم که اتحادیه زنان کارآفرین روستایی را راه اندازی کردیم. از سوی وزارت کار در سال 87 کارآفرین برتر استان و در سال 88 کارآفرین برتر ملی شدم.

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد 

در حال حاضر شرکت تعاونی ما با 600 عضو فعالیت دارد و گامی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کار و مشاغل خانگی برداشتیم . 10 نفر هم به طور ثابت در مجموعه شرکت کار می کنند.

مشکلات قبل امروز مرتفع شده و صندوق کارآفرینی امید و مهر امام رضا(ع) برای اشتغال جوانان و بانوان خانه دار وام می دهند و فقط همت جوانان را می طلبد که به خودباوری برسند و وارد بازار کار شوند.

مشکلات تعاونی های زنان کمبود جا و مکان است

مشکلات تعاونی های زنان کمبود جا و مکان است و اعضا نمی دانند که باید به کجا مراجعه کنند و کمبود نقدینگی برای برخی تعاونی ها وجود دارد که یا ضامن کارمند و یا وسیقه ملکی باید برای اخذ تسهیلات ارائه دهند .

چند برنامه که در دست کار دارم اول طرح آب نبات ریزی است که برای گرفتن وام از صندوق کارآفرینی امید دنبال ضامن معتبر هستم.

طرحی دیگر که به تایید استانداری رسیده است مجتمع رفاهی خدماتی بانوان است که در طالقانی 11 تعریف شده است.

کلیه خدمات مورد نیاز خانم ها است همه در یک مکان جمع می شوند . این طرح مورد حمایت مسئولین استان قرار گرفته است و در حال تصویب اعتبار است .

پیشنهادم به جوانان این است که امید و توکل به خدا را هرگز فراموش نکنند و همت، پشتکار و تلاش خود را بکار گیرند تا در زندگی موفق شوند.

وجود یک خانواده خوب، صبور و همسر همراه و همفکر در موفقیت کار یک خانم بسیار تاثیرگذار است.

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد 

ما هیچ درخواست و گلایه ای از مسئولین نداریم چون برای خودمان کار می کنیم و هیچ تقاضایی از مسئولین دولتی نداریم چون کار ما از صفر تا صد هیچ وابستگی به دولت ندارد.

راه اندازی کارگاه شیرینی پزی با ایجاد اشتغال برای 4 نفر

در سال 74 در شهر مود شیرینی پزی و قنادی نبود و این نیاز غذایی در شهر احساس می کردیم .در حیاط منزل خودمان اتاقی 12 متری را بهداشتی کار کردیم و با دو فر خانگی شیرینی سنتی و خشک کار کردیم و این شروع کارمان بود.

آن زمان مانند حالا که وام به مشاغل خانگی و کارآفرینی نمی دادند و اصلا بعضی موارد که خانم ها را قبول نداشتند و ذهنیت نسبت به کارآفرینی و اشتغال خانم ها مثل حالا نبود. و ما در این زمینه پیشگام و خط شکن بودیم.

برای فروش شیرینی ها با ترفندهای مختلف بازاریابی و تبلیغات کردیم . اول ماهی یک بار پخت داشتیم و هشت سال به همین ترتیب و با ابزار و امکانات محدود کار خودمان را ادامه دادیم. 4 نفر با سه فر کار و بازاریابی کردیم.

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد 


در سال 80 از گروهی از خیرین از کانون کارآفرینان تهران برای گرفتن وام قرض الحسنه کمک گرفتیم و در سال 82 با خرید فر بزرگ صنعتی و ساخت چهار دفتر کار کارگاه شیرینی پزی را تجهیز کردیم .

توسل به حضرت علی(ع) در شب 21 رمضان عامل موفقیت شرکت تعاونی ما شد . سختی ها انسان را می سازند و وقتی برای رسیدن به هدفی مطمئن و با توکل به خدا تلاش کنی سختی ها برای انسان شیرین می شود.

در سال 78 درخواست تاسیس پایگاه مقاومت بسیج خواهران را در مود دادم که این پایگاه قدمت آن از حوزه بسیج خواهران شهرستان سربیشه بیشتر است.

و در آن سال با تقاضای من موافقت شد و پایگاه مقاومت بسیج خواهران ام ابیها(س) در شهر مود افتتاح شد و من فرمانده پایگاه بسیج نیز شدم.

راه اندازی کارگاه عرقیات و گلاب با ایجاد اشتغال برای 3 نفر مستقیم و 25 نفر غیر مستقیم

مددکار جهاد سازندگی بودم و کاردانی گیاهان دارویی داشتم. طرحی بین بسیج و جهادسازندگی داشتیم به نام شناسایی گیاهان دارویی.

در این طرح 16 نفر بسیجی بودیم که منطقه را به چهار بخش تقسیم بندی کردیم و هر کدام از چهار دسته را به یک سمت فرستادیم برای جمع آوری گیاهان دارویی .

روزانه انواع گیاهان را از کوه های هر منطقه می چیدیم و شبانه پاک و خشک می کردیم و با مراجعه به روستاهای اطراف در مورد نام و خواص گیاه اطلاعاتی کسب کردیم و در نهایت تبدیل به کتابچه ای شد.

 کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد

یکی از بانوان روستایی گفت بعضی اوقات این گیاهان را در تنور می ریزیم و می سوزانیم که ناگهان این جرقه در ذهنم ایجاد شد که کارگاه عرقیات و گلاب را راه اندازی کنم.

در سال 80 در پیش صحن حیاط خانه با همکاری همسرم دیواری از ایرانیت درست و دستگاه تقطیر سنتی آماده کردیم و یکی از خانم های عضو تعاونی در این مکان شروع به کار عرق گیری کرد. خوشبختانه در سال 82 این کارگاه نیز به صنعتی تبدیل شد.

راه اندازی صندوق قرض الحسنه تعاونی با ایجاد شغل برای یک نفر

در سال 78 یک صندوق قرض الحسنه با فکر و پول خودمان راه اندازی کردیم و بعد از آن این فکر فراگیر شد و تمام تعاونی ها یک صندوق قرض الحسنه راه اندازی کردند و واحد اعتباری برای آن در اساسنامه لحاظ شده است.

فروش در نمایشگاه های مختلف و کار تبلیغات را برای فروش تولیدات تعاونی در کار خود شروع کردیم.

راه اندازی مرکز رشد زنان کارآفرین بخش کشاورزی

در سال 87 پروژه مرکز رشد زنان کارآفرین بخش کشاورزی که پروژه ای پایلوت بود و در 4 استان فقط اجرا می شد را در مزایده به استعلام گذاشتم و شرکت ما این پروژه را برنده شد.

از سوی این پروژه هزینه ای گرفتیم که صرف شناسایی ، آموزش مهارتی و تخصصی 120 بانوی خلاق و کارآفرین شد و یک بانک ایده ثبت کردیم.

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد
 

این بانوان را در سه خوشه کشاورزی، خدمات و صنایع دستی تقسیم کردیم و برای هر خوشه یک مشاور آنان را راهنمایی می کرد.

مشکل بانوان برای کارآفرینی نیاز به تسهیلات بود و داشتن ضامن کارمند و معتبر و پیمودن بروکراسی های اداری همیشه برای ما مشکل ایجاد می کرد.

راه اندازی صندوق مرکز رشد زنان کارآفرین با 54 عضو و ایجاد شغل برای یک نفر

صندوق مرکز رشد زنان کارآفرین را خودمان تشکیل کردیم و مبلغ پایه به میزان 6 میلیون تومان را از ریاست جمهوری سابق گرفتیم و بقیه ذخیره صندوق را از اعضا گرفتیم.

در حال حاضر این صندوق 54 نفر عضو دارد و بدون هیچ ضامن کارمند و مشکلات اداری به راحتی وام قرض الحسنه می گیرند و از درآمد خودشان آن وام را پرداخت می کنند.

کمبود مکان و نقدینگی مشکلات تعاونی ها/ صفر تا صد کار ما وابستگی به دولت ندارد 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار