رایزن بارزرگانی ایران در نایروبی گفت: کنیا با عضویت در بلوک «کومسا»، ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران به این بازار 600 میلیون نفری ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۸۱۹۸۹۰
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی دیلان گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت کشور کنیا به عنوان دروازه ورود به منطقه شرق آفریقا و ثبات سیاسی ـ اقتصادی آن که سومین مقر سازمان ملل و بزرگترین اقتصاد در منطقه به شمار می‌رود، اولین نمایشگاه اختصاصی خود را در این کشور برگزار کرده است.


وی در این باره افزود: توسعه صادرات غیرنفتی و گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است.

دیلان با بیان اینکه 100 شرکت توانمند ایرانی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها در قالب گروه‌های کالایی مانند ساختمان و ساخت و ساز (شامل کاشی و سرامیک، شیرآلات و اتصالات، سرویس‌های بهداشتی، صنعت برق، لوستر و...)، صنعت (شامل ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، زیست فناوری، نانوفناوری، انرژی‌های نو، هوافضا) و پزشکی (دارو و تجهیزات پزشکی)، آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه فعالیت خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی در عین حال افزود: رشد واقعی تولید ناخالص داخلی کینا به طور متوسط در 7 سال گذشته، بیش از 5 درصد بوده و کشاورزی با سهمی حدود 25 از تولید ناخالص داخلی ستون اقتصاد این کشور است، به طوری که حدود 75 درصد از جمعیت کنیا حداقل به صورت پاره وقت در بخش کشاورزی از جمله دام و فعالیت‌های مرتبط به آن در حال فعالیت هستند.

رایزن بازرگانی ایران به جاذبه‌های گردشگری کشور محل ماموریت خود نیز اشاره‌ کرد و گفت: با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان در کنیا از جمله وجود 24 پارک ملی، صنعت توریسم پس از کشاورزی به عنوان دومین منبع درآمد این کشور محسوب می‌شود.

به گفته دیلان استقرار مقر سازمان ملل و برخی از ارگان‌های رسمی آن از جمله برنامه محیط زیست و برنامه اسکان بشر در شهر نایروبی کمک شایانی به امنیت، ثبات کنیا و در نتیجه استقبال گردشگران از این کشور کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: کنیا ضمن ترسیم سند چشم انداز 2030 در جهت اجرای سیاست‌های توسعه‌ای خود و تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های لازم اقتصادی، توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجارت بین‌المللی و سرمایه‌گذاری را در دستورکار قرار داده که هر کدام می‌تواند فرصت‌های تجاری مناسبی برای ایران ایجاد کند.

رایزن بازرگانی کشورمان اضافه کرد: با توجه به اینکه کنیا به لحاظ سیاسی و اقتصادی با ثبات‌ترین کشور منطقه شرق آفریقا محسوب می‌شود، سرمایه‌گذاران نه تنها به بازار این کشور بلکه به بازار کشورهای همسایه از جمله اوگاندا، تانزانیا، رواندا و بروندی نیز از طریق ورود به بازار کنیا امیدوار هستند.

وی در پایان اظهار امیداواری کرد که با برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کنیا فرصت‌ مناسبی برای توسعه روابط با این کشور آفریقایی فراهم شود.
ارسال نظرات