گزارش از بی‌عدالتی دولت یازدهم در تعیین تعرفه گاز: عذر بدتر از گناه معاون زنگنه در توجیه تعرفه‌های جدید گاز
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از توجیه افزایش ناچیز قبض گاز مشترکین کم مصرف برای دفاع از شیوه جدید تعرفه‌گذاری گاز استفاده کرده که مشترکین پرمصرف ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانه پنهان دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۱۹۲۶۷
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از توجیه افزایش ناچیز قبض گاز مشترکین کم مصرف برای دفاع از شیوه جدید تعرفه‌گذاری گاز استفاده کرده است که در این تغییر  مشترکین پرمصرف ماهانه حدود 100 هزار تومان یارانه پنهان دریافت می‌کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، پس از اعلام تغییرات جدید در قبوض گاز مشترکین انتقادات فراوانی به شیوه تغییرات اعمالی وارد شده است. بنابر مصوبه‌ای که در 3 مهرماه 95 از سوی هیات وزیران ابلاغ شده، قرار است که هشت ماه ابتدایی سال به عنوان فصل گرم لحاظ گردد و قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش نیابد. در این رویه افزایش تصاعدی در هشت ماه ابتدایی سال که گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه می‌شود.

کارشناسان این شیوه از قیمت‌گذاری را مغایر با عدالت و مشوقی برای مصرف بی رویه مشترکین پرمصرف دانسته اند چرا که مشترکین پرمصرف تا قبل از ابلاغ این مصوبه مبلغ 430 تومان برای مصرف هرمترمکعب گاز پرداخت می‌کردند که با کاهش 65% روبرو شده است. از طرف دیگر مشترکین کم مصرف که پیش از این به ازای هرمترمکعب گاز 108 تومان پرداخت می‌کردند، با افزایش قیمت 45% روبرو شده اند.

اما شرکت ملی گاز در اقدامی تامل برانگیز در توجیه این اقدام نادرست خود اعلام کرده است که از سال 1393 و مطابق با مصوبه دولت، در محاسبه قیمت گاز مصرفی بیش از 150 متر مکعب در ماه از فرمول پلکانی استفاده نمی‌شده و هزینه نیز با قیمت 150 تومان در هر متر مکعب محاسبه می‌شده و رقم تا 430 تومان نبوده است.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در نشستی خبری اعلام کرده که تعرفه 150 تومانی گاز در بخش خانگی برای مشترکین پرمصرف در سال گذشته نیز اعمال می‌شد و امسال به کل بخش‌های مصرف کننده تخصیص داده شده است.

در نقد توجیهات وزیر زنگنه در مورد قیمت گاز باید گفت این سخن که قیمت گاز برای پرمصرف ها از سال 93، همان 150 تومان بوده، نشان می‌دهد از سال 93 تا کنون، قیمت گاز پرمصرف ها نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و افزایش قیمت گاز، نصیب کم مصرف ها و عموم مردم بوده است و توجیه اقدام اشتباه فعلی با اقدامات اشتباه سال‌های گذشته، عذر بدتر از گناه است.

بدتر از توجیه نادرست آقای عراقی، توسل به ناچیز بودن اختلاف قیمت قبض‌های اخیر در شیوه جدید قیمت‌گذاری است. عراقی عنوان داشته است که قبض مشترکین کم مصرف 2 الی 3 هزار تومان افزایش داشته است در حالی که مشترکینی که ماهانه 500 تا 600 مترمکعب گاز در فصل گرم می‌سوزانند، نسبت به سال گذشته بیش از 80 هزار تومان در ماه یارانه پنهان دریافت کرده اند.

اما موضوعی که به نظر مهم‌تر است، نبود تفکر جریمه مشترکین پرمصرف و تشویق مشترکین کم مصرف با استفاده از  شیوه های مرسوم قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی است. در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا با استفاده از نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی علاوه بر مدیریت مصرف انرژی، امکان حرکت قمیت‌گذاری حامل‌های انرژی به سمت آزادسازی قیمت‌ها را فراهم نموده اند.

نظام تعرفه گذاری پلکانی افزایشی با توجه به روند مصرف عموم مردم، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان الگوی مصرف مجاز تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.

بنابر این ضروری است که دولت با هدف تحقق عدالت اجتماعی زمینه پرداخت یارانه پنهان به مشترکین پرمصرف را فراهم نسازد و با شیوه درست تعرفه‌گذاری مشترکین را به رعایت الگوی مصرف گاز هدایت کند.

ارسال نظرات