محمد لاهوتی با تحلیل تاثیر سیاستهای ترامپ بر تجارت خارجی و اقتصاد ایران گفت: اگر سیاستهای ترامپ ادامه پيدا كند و کشورهای دنیا با آن همراهی نکنند، آمریکا به انزوا کشیده شده و در عرصه تجارت با مشکل مواجه می شود.
کد خبر: ۸۸۱۹۱۳۳
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد لاهوتی  گفت: با توجه به اینکه ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا عنصر ناشناخته جدیدی در عرصه سیاست بوده و رفتارهای او نیز هیجانی و غیرقابل پیش بینی است، لذا چیزی که اکنون می توان از رفتارهای وی در عرصه تجارت خارجی ایران پیش بینی کرد این است که با توجه به اینکه سهم تجارت خارجی ايران با امریکا رقم بزرگی نیست، تاثیری در روابط اقتصادی ما نخواهد داشت.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: سی و هشت سال است که ارتباط تجاری ما با آمریکا قطع بوده و به خصوص بعد از قانون داماتو نیز، ارتباط با این کشور بیش از بیست و یکسال است که به طور جدی قطع شده و سهم تجارت ايران با یکدیگر به طور متوسط حدود 300 میلیون دلار بوده و تنها در مواقع خاص، ایران از آمریکا گندم خریداری كرده همچنين صادرات ايران نیز محدود بوده است، لذا قوانینی که وی در چند روز اخیر وضع کرده، تاثیر مستقیمی در اقتصاد و روابط تجارت خارجی ایران با امریکا نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که رفتار شرکای غربی ايران در مقابل آمریکا چگونه است؛ به هرحال امروز در دنیا، همه بر علیه سیاست های ترامپ جبهه گرفته اند و مخالفت های زیادی از سوی کشورهای اروپایی، مردم امریکا و حتی خیلی از افرادی که در دولت آمریکا مسئولیت دارند با این سیاستها انجام گرفته است، بنابراین اگر اروپایی ها در این شرایط، بر روی سیاست فعلی خود در مقابل ترامپ بایستند، می توان گفت که این محدودیتها و ممنوعیت ها، در تجارت خارجی ايران نیز نقش چندانی ندارد و شرایط به روال فعلی پیش خواهد رفت.

لاهوتی معتقد است که اگر اروپایی ها و بانکهای اين كشورها نگران از ادامه همکاری و افزایش همکاری با ایران با توجه به سیاستهای ترامپ باشند، هم سرمایه گذاری خارجی در ایران را ممکن است مورد تهدید قرار داده و یا دستخوش تحولاتی کند و از همه مهمتر، سیستم بانکی را تحت الشعاع خود قرار دهد. به هرحال، امروز هنوز سیستم مراودات بانکی ایران با دنیا به طور کامل فعال نشده است.

وی افزود: همه چیز بستگی به طرف های غربی و حتی روسیه و چین دارد که چه موضعی را در مقابله با این سیاستها خواهند داشت؛ البته وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر خود به تهران، به شدت از برجام و اجرایی شدن آن دفاع کرد و از آن طرف هم، بر گسترش روابط تجاری تاکید نمود و حتی موضوع صدور ویزا برای ایرانیان نیز تسهیل شد.

لاهوتی با اشاره به سیاستهای دولت کانادا مبنی بر افزایش مدت زمان قانونی اعتبار ویزای ایرانیان به 5 سال نیز خاطرنشان کرد:افزایش مدت زمان قانونی اعتبار ویزای ایرانیان در كانادا به 5 سال در اتفاقات آینده قطعا تاثیرگذار خواهد بود و اگر کشورهای دنیا به این روال حرکت کرده و در مقابل این سیاستها پایداری کنند، آمریکا یا باید از موضعی که اتخاذ کرده عقب نشینی کند یا این شرایط را اگر هم ادامه دهد و کشورها نیز همراهی نکنند، آمریکا به انزوا کشیده خواهد شد و حداقل در عرصه تجارت با مشکل مواجه می شود.

وی اظهار كرد: رئیس جمهور جدید آمریکا البته از جنس تجارت و به عنوان یک بازرگان است و بعید به نظر می رسد که بخواهد با این رفتارها، شرایط اقتصادی که می تواند برای کشورش در ایجاد اشتغال و درآمد نقش آفرینی کند، را تحت الشعاع برخی سیاستها قرار دهد و البته بازار بزرگی مثل ایران را که جای سرمایه گذاری زیادی دارد مورد چشمپوشی قرار دهد؛ به هرحال بر اساس شناختی که می توان از فردی که در عرصه تجارت فعالیت می کرده و به دنبال منافع است، داشت، به طور قطع بعید است این اتفاق رخ دهد؛ اگرچه او به هرحال یک فرد هیجانی است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که به هرحال فضای روانی بر سرمایه گذاران تاثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم موضوع سرمایه گذاری خارجی در یکسال اخیر بعد از برجام را به صورت واقع بینانه قضاوت کنیم، باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاری ها بیشتر در بخش های دولتی بوده است و بیشترین سرمایه گذاری در نفت و گاز و شاید بخش اندکی در خودرو صورت گرفته است که این سرمایه گذاری در زمان تحریم نیز اتفاق می افتاده ولی اکنون شریک تجاری ما به جای چین، کره یا فرانسه شده است.

وی افزود: به دلیل مشکلات بانکی که چه دولت فعلی آمریکا و چه دولت قبلی آمریکا مطرح کرده و اجازه ندادند که بانکهای بزرگ با ایران رابطه برقرار نمایند و به همین دلیل هم بانکهای بزرگ از نگرانی که در روابط خود با آمریکا داشتند، عملا سیستم بانکی ما رامحدود کره بودند، اما اکنون هم بعد از برجام، سیستم بانکی ایران به شرایط قبل تحریم برنگشته است و علیرغم همه هیات های تجاری که بالغ بر 200 سفر را شامل می شود، سرمایه گذاریی چندانی منتج به نتیجه نشده و اجرایی شدن و ورود سرمایه به دلیل مشکلات بانکی را شاهد نیستیم.

لاهوتی گفت: بنابراین در شرایطی که امروز قرار داریم خیلی با شرایط گذشته تفاوتی ندارد که این اظهارنظرها تاثیر روانی خود را در بازار بگذارد؛ بلکه این نگرانی قبل از روی کار آمدن ترامپ هم برای سرمایه گذاری خارجی و بانکها وجود داشته است.

وی تصریح کرد: آنچه که بیشتر به نظر می رسد که باید برای آن تلاش شود، اجرایی کردن برجام بر اساس مفاد قرارداد فی مابین ایران و 1+5 است که باید با نظارت کارگروهی که به بهترین شکل، اجرایی شود.
ارسال نظرات