نگاهی به "آذر" فیلم سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر
باز هم شاهد قصه تکراری قتل غیر عمد و قصاص و رضایت ولی دم، اما این بار با چاشنی "حمایت از حقوق زنان " هستیم.
کد خبر: ۸۸۱۸۷۸۸
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

خبرگزاری بسیج - سرویس فرهنگی:  فیلم آذر در روز ششم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. نیکی کریمی به عنوان بازیگر نقش اول زن و تهیه کننده در این اثر حضور داشت و کارگردان آن فیلم ساز جوان محمد حمزه ای است.

فضای فیلم زنانه و شخصیت اصلی آن زنی به نام آذر است. باز هم شاهد یک فیلم تکراری هستیم قصه قتل غیر عمد و قصاص و رضایت ولی دم، اما این بار با چاشنی "حمایت از حقوق زنان " که نیکی کریمی بازیگر و تهیه کننده این اثر گفته به دلیل گرایش به این موضوع هر جا لازم ببیند در این مورد فیلم می سازد.

آذر بعد از دعوای بین پسرعموها، امیر همسرش و صابر که به وسیله امیر کشته می شود گرفتار مشکلاتی می شود. امیر به خاطر قتل غیر عمد صابر به زندان می افتد و آذر مجبور است از عموی امیر رضایت بگیرد عموی متعصبی که از ابتدای فیلم به دلایل مبهمی با آذر سر ناسازگاری دارد.

آذر زن بدبختی است که حالا باید علاوه بر اداره کافه رستوانی که به تازگی افتتاح کرده اند برای رضایت گرفتن از عموی امیر و آزادی او به این در و آن در بزند. امیر که در زندان به سر می برد وقتی می فهمد عمویش به هیچ طریقی رضایت نمی دهد و با آذر لجبازی می کند داستان چشم داشتن صابر به آذر را از خود می سازد و به این ترتیب با مخدوش کردن چهره همسرش به عمو وعده می دهد که در صورت رضایت او و آزادی اش از زندان، آذر را طلاق می دهد.

آذر که مشغول گرداندن کافه است مجبور می شود نقش پیک موتوری را هم در کافه ایفا کند خلاصه از هر طرف فشار بر روی او احساس می شود از یک طرف عموی امیر او را تحت فشار قرا می دهد و از طرف دیگر امیر با ساختن این داستان خیالی برای نجات زندگیشان او را به کلی از زندگی خانوادگی نا امید می کند و آذر که خسته از این همه ظلم و تعصب و مردسالاری است و می بیند همه قصد تخریب شخصیت او را دارند تصمیم به جدایی می گیرد و راهی جز بیرون رفتن از این زندگی نمی یابد.

خلاصه در این فیلم اتفاقات پشت سر هم ردیف می شوند تا بدبختی های این زن را به نمایش بگذارند و البته ظلم و کوته فکری مردان را و مخاطب باید همه اینها را سطحی ببیند چرا که دلیل و منطقی پشت هیچ کدام از این حوادث نمی بیند گویی کسی می خواهد به مخاطب القاء کند که قصاص حکمی غیر عادلانه است و زندگی ها را به هم می ریزد و هویت زن ایرانی با ظلم به او گره خورده است.

محمد حمزه ای کارگردان این اثر سینمایی در نشست خبری فیلم " آذر" گفته قصد نداشته تصویر مردان را سیاه و زنان را سفید نشان دهد ولی مهم‌ترین سوالی که بار دیگر با دیدن این فیلم تکراری به ظاهر مدافع حقوق زنان در ذهن شکل می گیرد این است که نسبت این فیلم با هویت و شاخصه زن ایرانی چیست؟

ارسال نظرات