مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
برای کاهش جمعیت آفات و بیماری ها، درختان را هرس می شود و باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه های درختان حذف شده و با خارج کردن آن ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن ها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۷۳۱۴
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: انجام برخی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تاثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری ها و کنترل علف های هرز دارد به طوری که به واسطه انجام برخی عملیات در مزارع و باغات در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد.

ربابه شب خیز با تاکید بر اهمیت مدیریت مطلوب مزرعه طی ایام زمستان به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: «یخ‌آب زمستانه» از جمله عملیات بسیار مهمی است که کشاورزان بویژه در تاکستان ها برای مقابله با آفت «زنجره مو» باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه «یخ‌آب زمستانه» همچنین در مقابله با آفات و بیماری های مزارع برنج، ذرت و صیفی جات بسیار کاربردی است، خاطرنشان کرد: در عملیات یخ آب زمستانه، مزارع و باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما آفات و بیماری ها، بذور علف های هرز و تمام عوامل بیماری زا از بین می‌رود.

شب خیز «روغن پاشی» را از دیگر اقدامات مهم تاثیرگذار در کنترل آفات و بیماری ها بویژه شپشک ها دانست و بیان داشت: طی این فرآیند پوششی روی آفات و بیماری های تنه درختان ایجاد شده و از این طریق با قطع ارتباط آن ها با محیط بیرونی در اصطلاح حالت خفگی در آفات ایجاد می شود.

وی متذکر شد: روغن پاشی عمدتا در اواخر اسفند ماه قبل از جوانه زنی درختان انجام می گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه اهمیت هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه های درختان حذف شده و با خارج کردن آن ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن ها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.

شب خیز یادآور شد: عملیات هرس همچنین باعث تهویه هوا و تابش خورشید به تمام قسمت های درخت میشود که این خود عاملی بسیار تاثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری زا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه «شخم برگردان» نیز از دیگر اقداماتی است که با انجام آن یکسری آفات و بیماری ها از لایه های زیرین خاک به سطح خاک منتقل شده و به طرق مختلف از بین می روند، گفت: با به کارگیری عملیات و اقدامات غیر شیمیایی فوق توسط کشاورزان، هزینه های تولید به حداقل رسیده و کمیت و کیفیت محصولات تولیدی ارتقا می یابد.

ارسال نظرات