خبرهای داغ:

برگزاری مراسم سالگردآیت الله قاضی دزفولی(ره)دردزفول

به گزارش خبرگزاری بسیج ازدزفول مراسم سالگردارتحال ملکوتی عارف وارسته ،پیرمجاهد،نماینده امام راحل (ره)درشهرستان دزفول حضرت آیت الله قاضی دزفولی(ره)امروز13بهمن درمسجدآیت الله قاضی دردزفول برگزارشد.
کد خبر: ۸۸۱۷۳۱۲
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰

دراین مراسم باشکوه که باحضورامام جمعه دزفول وجمعی ازمسئولین ومردم برگزارشدحجت الاسلام فیض الاسلام امام جمعه شهرامام به بیان ویژگیهای ایشان درطول حیات مبارکشان پرداخت.

سرانجام آن مرحوم، در تاریخ سیزدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و شصت و چهار، همزمان با دهه مبارک فجر و در «روز روحانیت و انقلاب» در هشتاد و چهار سالگی به دیار باقی شتافت.

درپایان این خبرزندگینامه این عالم وارسته رامی خوانید:

نگاهی اجمالی به زندگی حضرت آیت الله قاضی (ره)

” نماینده امام خمینی (ره) ، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان و امام جمعه فقید دزفول ”

زندگینامه:
آیت‌الله سید مجدالدین قاضی دزفولی، در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی، در خاندان زهد، تقوی، فقاهت و علم شهرستان دزفول پا به عرصه وجود نهادند. خاندان جلیل ایشان همگی اهل علم و کمال بوده و جد اعلای ایشان، مرحوم قاضی مجدالدین، از اجله علمای عصر خویش به شمار می رفتند. جد مادری ایشان مرحوم آیت الله آقا سید محمد باقر قاضی از مراجع تقلید عصر خود بودند .والد مکرم این عالم جلیل القدر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقا سید عبدالحسین نیز از اکابر و اعاظم بزرگان و علمای منطقه بودند. والده عابده و صالحه وی که عقلیه خاندان شریف قاضی محسوب می شد، همواره ایشان را نسبت به فراگیری علوم زمان خود تشویق و ترغیب می کرد. مرحوم آیت الله
قاضی، سال های زیادی از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت مردم متدین دارالمؤمنین- دزفول- نمود و طلاب بسیاری از مشکوه دانش نورانی وی استضائه نمودند. ایشان در راه تدریس و تکفل مخارج طلاب زحمات و مشقات فراوانی را متحمل گردید.

در طول دوران زندگی خود با رژیم منحوس پهلوی پیوسته در معارضه بود و پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ که منجر به دستگیری و تبعید حضرت امام خمینی (ره) شد به اتفاق تعداد کثیری از علماء دزفول در اعتراض به این عمل، به مدت ۳۵ روز حوزه علمیه و مساجد دزفول را تعطیل کرده و بیانیه‌ های افشا گرانه ‌ای علیه آن رژیم انتشار داد. در فاصله‌ سال‌های ۴۲ تا ۵۷ آیت ‌الله قاضی در هر فرصت مردم را نسبت به ماهیت رژیم شاه و جنایات ابرقدرت‌ها آشنا می‌کرد و همواره به ارشاد و هدایت مردم و تبلیغ احکام عالیه شرع مبین می ‌پرداخت.
وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به امر امام خمینی‌(ره) نماز با شکوه جمعه را در دزفول اقامه کرد و همواره در خطبه‌های نماز جمعه و سایر اجتماعات، مردم را به رعایت تقوای الهی و صبر و استقامت سفارش می ‌کرد.
آیت‌الله «قاضی» بعد از سپری کردن عمری پر برکت، سیزدهم بهمن‌ماه سال ۶۴ در دهه مبارک فجر و روز روحانیت و انقلاب، در سن ۸۴ سالگی به سرای باقی شتافت.
اساتید ایشان
: آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی (اولین امام جمعه دزفول(

نجف اشرف:

آیت الله العظمی آقا سید علی آقا تبریزی مشهور به قاضی، آیت الله العظمی کاشف الغطاء، آیت الله العظمی شاهرودی، آیت الله العظمی شیرازی

مشهد مقدس:

آیت الله العظمی میلانی و آیت الله العظمی شیرازی

قم المقدسه :

آیات عظام : سید محمد کوه کمره ای، حاج شیخ محمد کبیر، سید صدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد رضا گلپایگانی

تهران:

آیات عظام : شیخ محمد علی شاه آبادی ، سید محمد بهبهانی ، سید ابوالقاسم کاشانی

اهواز:

حاج شیخ محمد بیگدلی، شیخ محمد حسن انصاری، سید اسدالله آقامیر

دزفول:

سید محمد فاضل همدانی ازشاگردان مرحوم سید، آخوند خراسانی و ممقانی

آقا سید عبدالمهدی قاضی (داعی) به مدت ۳۰ سال

آیت الله حاج شیخ محمدرضا معزی

آیت الله حاج شیخ محمد باقر معزی

آیت الله حاج شیخ محمد علی معزی

حاج شیخ مهدی زاهد

حاج شیخ عبدالحسین عاملی

آقاسید محمد قاضی زاده

آیت الله حاج شیخ منصور سبط الشیخ انصاری

آیت الله حاج سید اسدالله نبوی

اجازات اجتهاد:

در سال۱۳۳۵ هجری شمسی، رتبه اجتهاد و فقاهت ایشان توسط آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی آقا سید علی بهبهانی اعلی الله مقامها الشریف مورد تصدیق قرار گرفت.

در فضایل علمی این بزرگوار گواهی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی معزی قدس سره مبنی بر اعلم بودن مرحوم آیت الله قاضی کفایت کلام ومشهوربین عدول مؤمنین است. عده کثیری از فضلاء و همچنین حوزه علمیه مرحوم آیت الله قاضی از بارزترین مواریث علمی ایشان شمرده می شوند.

امامت پنجاه ساله در مسجد بازار ومبارزات آیت الله قاضی (ره)
آیت الله قاضی در دوران جوانی و طلبگی ، با فروتنی آمیخته با افتخار، در خدمت استاد جلیل القدر خود یعنی مرحوم حضرت آیت الله سیدعبدالمهدی داعی بود و برای برپایی مراسم نماز جماعت، دست ایشان را می گرفت و او را از منزل تا مسجد بازار قدیم دزفول همراهی می کرد و به همراه مردم مؤمن به ایشان اقتدا می کرد.
پس از پایان مراسم نماز نیز آن عالم بزرگ را به منزل یا مدرسه برمی گردانید. این رابطه پدر و پسری که مدت سی سال به طول انجامید، عمیق و دو طرفه بود و مرحوم آیت الله سید عبدالمهدی داعی نیز تا آنجا به ایشان علاقه مند بود که وصیت کرد پس از رحلتشان، آیت الله قاضی، امامت مسجد بازار را بر عهده بگیرد.
آیت الله قاضی امامت مسجد بازار را بیش از پنجاه سال و تا زمان رحلت بر عهده داشت.
راوی: حجة الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی قاضی

همزمان با بالا گرفتن مبارزات ملت مسلمان ایران، در دوران ملی شدن صنعت نفت، مرحوم قاضی در جریان دیدارهای خود با مرحوم آیت الله کاشانی، مسائل و مشکلات مردم مبارز دزفول را با ایشان در میان می گذاشت. مرحوم قاضی در دوران زندگی خود، همواره با رزیم پهلوی، در معارضه بودند. پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، که در جریان آن مرحوم امام خمینی(ره) دستگیر و تبعید شد، همراه و همپای جمعی از علمای دزفول در، اعتراض به این موضوع، به مدت ۳۵ روز حوزه علمیه و مساجد این شهر را تعطیل کرد و علیه رژیم، بیانیه های افشا گرانه ای را منتشر نمود.

و در طی سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، مرحوم قاضی در هر فرصتی که به دست آورد ماهیت رژیم شاه و جنایات ابر قدرت ها را برای مردم توضیح می داد و در عین حال، به ارشاد و هدایت مردم تبلیغ احکام عالیه شرع مقدّس اسلام می پرداخت. پس از پیروی انقلاب، به فرمان امام خمینی(ره)، نماز با شکوه جمعه را در دزفول اقامه نمودند.

در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، آن مرحوم، همواره با صلابت و استواری خاص خودشان، مردم را به پایداری و حضور فعّال در جبه های نبرد، و پشتیبانی از مدافعان اسلام تشویق می نمود و خود با حضور در جبهه های جنگ به رزمندگان اسلام قوّت قلب می دادند.

زهد، تقوا، قناعت، شجاعت، حسن خلق، حافظهُ سرشار، توجه به فقرا و دلجویی از مستمندان را ازجمله ویژگی های بارز آن فقید سعید می توان بر شمرد. دل ایشان گنجینه حفظ کل قرآن مجید و همچنین ادعیه وارده ای بود که در محافل و مجالس مذهبی با نوایی حزین، روح افزای اهل مجلس بود.

وفات ایشان

سرانجام آن مرحوم، در تاریخ سیزدهم بهمن ماه یکهزار و سیصد و شصت و چهار، همزمان با دهه مبارک فجر و در «روز روحانیت و انقلاب» در هشتاد و چهار سالگی به دیار باقی شتافت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۲۲:۰۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
کاش اجازات اجتهاد ایشان را هم قرار میدادید
پر بیننده ها