عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت انتظار نداشت نرخ نقدینگی افزایش یابد چرا که هدف اصلیش کنترل تورم بود اما در شرایط فعلی نتوانسته جلوی سیل نقدینگی را بگیرد و امروز با نقدینگی ۱۲۰۰ هزار میلیاردی مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۸۱۷۲۱۳
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین‌زاده بحرینی در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد با بیان اینکه از زمان پولی شدن اقتصاد نهادهای پولی هم ایجاد شده‌اند و بعد از ایجاد پولهای اعتباری ساختار نهادهای پولی نیز دگرگون شده، گفت: در شرایط فعلی وقتی هر شخصی بدهی ایجاد می‌کند عملا پول منتشر کرده و این همان وضعیتی است که در نظام بانکی ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ماتریس نقاط قوت و ضعف اقتصاد ایران، بانکها باید در فهرست نقاط ضعف دسته‌بندی شوند، گفت: مهمترین نشانه برای اثبات نقطه ضعف بودن بانکها موضوع انحراف نقدینگی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: وقتی نقدینگی در جایی که باید باشد قرار نگرفته عارضه انحراف نقدینگی ایجاد می‌شود و در این بین طرح موضوعاتی مانند عدم کفایت منابع مالی برای بانکها یک بحث انحرافی است.

حسین‌زاده بحرینی تاکید کرد: همه بانکها بر اساس نظام ذخیره جزئی فعالیت می‌کنند این نظام می‌تواند بانک را به نقطه قوت یا نقطه ضعف اقتصاد تبدیل کند. در این نظام بانک خالق پول می‌باشد، اما هم اینک پول در جهت مسیری قرار گیرد که در اختیار نظام مدیریت مالی کشور نیست.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم دو بسته اقتصادی منتشر شد که در بسته دوم 177 سیاست به عنوان راهکار اقتصادی اعلام شده بود، گفت: سیاست مدیریت کاهش بدهی بانکها به بانک مرکزی به عنوان سیاست بدون نیاز به پشتوانه و تصویب مجلس ارائه شد این در حالیست که در فاصله سال 92 تا شهریور 95 بدهی بانکها به بانک مرکزی تقریبا 2 برابر شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: سیاست دولت خلاف این موضوع را در دستور کار قرار داده بود اما چرا ظرف 3 سال این سیاست شکست خورد؟ پاسخ این است که بانکها واسطه وجوهی که بانک مرکزی خلق می‌کنند نیستند بلکه بانکها خودشان خالق پول یا بدهی هستند.

حسین‌زاده بحرینی ادامه داد: دولت انتظار نداشت که نرخ نقدینگی افزایش یابد چرا که هدف اصلیش کنترل تورم بود اما در شرایط فعلی نتوانسته جلوی سیل نقدینگی را بگیرد و امروز با نقدینگی 1200 هزار میلیاردی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: دلیل عدم افزایش تورم با توجه به رشد نقدینگی به موضوع شبه پول مرتبط است. سپرده‌های سرمایه‌گذاری به دلیل اینکه قدرت نقدشوندگی بالایی ندارند قدرت خرید ایجاد نمی‌کنند اما اگر صاحبان پول تصمیم بگیرند که شبه پول را به پول تبدیل کنند باید به جای تورم نگران سونامی تورم باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: همچنین دلیل اینکه پول به شبه پول تبدیل شده این است که هیچ فعالیتی وجود ندارد که سود 25 درصدی داشته باشد به همین دلیل سرمایه‌ها به بانک رفته است.

حسین‌زاده بحرینی با اشاره به آماده‌سازی طرح بانکداری بدون ربا در مجلس گفت: در این طرح مهمترین رویکرد این است که بانک مرکزی به بانک مرکزی مقتدر تبدیل شود و اگر نظام ذخیره جزئی با بانک مرکزی غیر مقتدر همراه شود انحراف نقدینگی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح به مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه ارائه شده، گفت: نظر مدیریت حوزه علمیه این است که این طرح پاسخگوی مشکلات اقتصادی کشور نیست به نظر می‌رسد وجود نحله‌های مختلف فکری در حوزه‌ها یکی از دلایل مخالفت با این طرح باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: آیت‌الله مکارم شیرازی نیز ایراداتی به این طرح وارد کردند اما با پاسخهای ما قانع شده و حتی در درس خارج از فقه روز بعد تاکید کردند که طرح بسیار خوبی در مجلس برای اصلاح نظام بانکی آماده شده و به نمایندگان توصیه می‌کنم این طرح را تصویب کنند.

ارسال نظرات