آتش‌نشانان شهرستان بروجرد باوجود ۶ ماه حقوق معوق خود با کمترین امکانات و تجهیزات درصحنه عملیات‌های مختلف امداد و نجات با دست‌خالی به شهروندان امدادرسانی می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۱۶۸۶۶
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، بازهم صدای آژیر خودروهای آتش‌نشان گوش شهر را خبر از واقعه‌ای می‌دهد که ققنوس‌های ایثارگر آتش‌نشان را برای امداد و نجات به خود فرامی‌خواند. ساده و بی‌ادعا سوار بر خودروهای قرمزرنگ معروف، آژیرکشان در طول خیابان‌های شهر با سرعت به محل حادثه می‌روند و در دلت دعا می‌کنی ای‌کاش تکرار حادثه‌ای دردناک قلبت را حزین نکند.

پس از حادثه دل‌خراش ساختمان پلاسکو در تهران و شهادت شماری از آتش‌نشانان ایثارگر و مدافع حریم مردم توجهات مردمی و رسانه‌ای به شاغلان در این شغل متفاوت بیشتر از گذشته در کشور و یا حتی خارج از مرزهای ایران شدت گرفت و هم‌وطنان با حضور در ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی ضمن قدردانی از زحمات بی‌منت آتش‌نشانان با آن‌ها در این حادثه غمبار ابراز همدردی کرده و در این زمینه نیز کمپین‌های متعددی در حمایت از آتش‌نشانان ایثارگر به راه افتاد تا فرهنگی جدید در شهرهای کشور و در زمینه حمایت از آتش‌نشانی شغلی که با ایثار جان از مردم حمایت می‌کنند، به راه بیفتد.

در این میان تجمع شهروندان بروجردی نیز مقابل یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی سازمان آتش شهرداری بروجرد نیز جلوه‌ای زیبا و به‌یادماندنی دریکی از شب‌های هفته گذشته پس از وقوع حادثه پلاسکو آفرید و مردم با نثار گل و ابراز همدردی در کنار آتش‌نشانان فداکار این شهرستان با یکدیگر پیمان بستند تا نسبت به رعایت نکات ایمنی دقت لازم را انجام داده تا کاری نکنند که آتش‌نشانان شهرشان برای کمک به آن‌ها جان خود را فدا کنند.

حقوق معوقه 6 ماهه آتش‌نشانان بروجرد

حالا اما آتش‌نشانان فداکار بروجردی که با تمامی سختی‌ها شغل خود جان‌برکف به مردم شهرشان در حوادث مختلف امدادرسانی می‌کنند 6 ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند و با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حق گفتن و ابراز هیچ‌گونه شکایت و کوچک‌ترین زمزمه‌ای در ارتباط با تأخیر دریافت حقوق ناچیز خود را ندارد چراکه در طرفه‌العینی توسط مدیران شهرداری بروجرد از کار بیکار شده و یا به بخش‌های دیگر شهرداری تبعید می‌شوند!

  شهرستان بروجرد حدود 70 نیروی عملیاتی و درمجموع 84 آتش‌نشان و عوامل اداری در چهار ایستگاه آتش‌نشانی دارد که از حداقل‌های تجهیزات برای اطفا حریق محروم هستند. برای تهیه گزارش به یکی از ایستگاه‌های این شهرستان می‌روم در کمال حیرت آتش‌نشانان این ایستگاه هیچ‌یک نمی‌خواهند نامی از آن‌ها در هیچ رسانه‌ای برده شود تا مبادا بلایی که دو ماه پیش بر سر دو تن از همکارانشان به دلیل مصاحبه با یکی از رسانه‌ها و ابراز مشکلات این سازمان آمد، برای آن‌ها نیز تکرار شود.                                                                                                                         

درد سوختن در دل آتش‌نشانان بروجرد

پای درد دل یکی از آتش‌نشانانی می‌نشینم که امروز امنیت جان و مال مردم درگرو همت مردانه آنان است. یکی از این آتش‌نشانان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد با اشاره به حقوق معوق 6 ماهه خود از سابقه کاری سه تا چهارساله همکارانش می‌گوید و از اینکه شهرداری بروجرد امسال توان پرداخت حقوق سازمان‌های زیرمجموعه خود را نداشته گلایه‌ای می‌کند که رنگ و بوی مظلومیت این نیروهای خدوم را دارد: ما اجازه اعتراض و کوچک‌ترین زمزمه‌ای در خصوص تأخیر دریافت حقوق خود را نداریم چراکه به‌محض ابراز کوچک‌ترین اعتراضی مدیران شهرداری ما را از کار بیکار کرده و یا به قسمت‌های دیگر جابه‌جا می‌کنند.

جوانی حول‌وحوش 30 سال است اما زندگی‌اش را با سختی مشکلات کار و درآمد ناچیزی که شرمنده خانواده‌اش نباشد به‌سختی همچون دیگر کارگران شهرداری می‌چرخاند و می‌افزاید: همه کارکنان شهرداری به دلیل مشکلات مالی سال‌های اخیر این نهاد درگیر مشکل شده‌اند و سازمان آتش‌نشانی نیز از این امر مستثنا نیست اما اینکه ما اجازه اعتراض در این زمینه را نداریم کار را بسیار سخت‌تر کرده است.

لباس‌هایی که از کمترین ایمنی برخوردار نیست

از انتهای ایستگاه یکی دیگر از آتش‌نشانان یکدست لباس آتش‌نشانی را که بر روی جارختی ایستگاه آویزان شده است نشانم می‌دهد و می‌گوید: فکر می‌کنید این لباس‌های ما ضد حریق هستند؟ خیر این لباس‌ها را با کمترین هزینه‌ای در حدود 200 تا 300 هزار تومان می‌توان در بازار تهیه کرد و هیچ مقاومتی در برابر آتش ندارند و تنها شکلی از لباس آتش‌نشانی است.

چکمه‌هایی رانشانم می‌دهد که خود نیز از دیدن آن‌ها حیرت‌زده می‌شوم و می‌گوید: این چکمه‌ها در همه کفش‌فروشی‌های بازار یافت می‌شود و همان چکمه‌ای است که یک کارگر ساده در مثلاً یک قالی‌شویی به پا می‌کند و ما نیز در عملیات اطفا حریق از این لباس‌ها و چکمه‌ها استفاده می‌کنیم و علاوه بر آن کلاه ایمنی مناسبی نیز نداریم که مانع ضربات و صدمات احتمالی شود.

این قصه سردراز دارد!

حالا دیگر با دیدن این ایستگاه آتش‌نشانی مطمئن می‌شوم که مشکل آتش‌نشانان بروجرد تنها تأخیر 6 ماهه در پرداخت حقوق آن‌ها نیست بلکه این قصه سردراز دارد! راهی یکی دیگر از ایستگاه‌های آتش‌نشانی بروجرد می‌شوم در بدو ورود پس‌ازاینکه خود را معرفی می‌کنم با بی‌اعتنایی عوامل ایستگاه مواجه می‌شوم و درک می‌کنم که به خاطر شرایطی که بر آن‌ها تحمیل‌شده حق هیچ‌گونه مصاحبه‌ای ندارند اما بیشتر که توضیح می‌دهم یکی از آتش‌نشانانی که در ایستگاه حاضر است و به نظر مسن‌تر از بقیه است جلو می‌آید و با دست خود به خودروی سنگین اطفا حریق پارک شده در ایستگاه اشاره می‌کند و درحالی‌که به آن تکیه داده است، می‌گوید: این وضع امکانات ماست این خودرو حداقل 20 تا 30 سال عمر دارد و هنوز هم در ایستگاه آتش‌نشانی بروجرد در حال استفاده از آن هستیم.

می‌پرسم آیا خودروی دیگری برای اطفا حریق در اختیاردارند، می‌گویند: خیر، در تمام ایستگاه‌ها تنها یک خودروی سنگین اطفا حریق موجود است و خودروهای سبک پیشرو اطفا حریق برای استفاده در کوچه‌پس‌کوچه‌های بروجرد و بافت قدیمی که انبوه این شهر را فراگرفته وجود ندارد.

نداشتن نردبان هیدرولیک نیز از آن کمبوداتی است که آتش‌نشانان بروجرد را درصحنه عملیات‌های مختلف امداد و نجات با مشکل جدی مواجه کرده است. اما از حقوق‌های معوق خود حرفی نمی‌زنند. از آن‌ها می‌خواهم دراین‌باره نیز اظهارنظر کنند اما یکی از آن‌ها می‌گوید: این مشکلی است که تمامی کارکنان سازمان‌های تابعه شهرداری بروجرد دارند و آتش‌نشانی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

شستشوی مدارس با استفاده از نیروهای آتش‌نشانی!

یکی دیگر از آتش‌نشانان گلایه‌ای جالب را مطرح و بیان می‌کند: در روزهایی که حادثه پلاسکو قلب میلیون‌ها ایرانی را به درد آورده بود و بسیاری از هم‌وطنان برای ابراز همدردی با آتش‌نشانان با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی کشور به آن‌ها گل تقدیم می‌کردند مسئولان شورای شهر و شهرداری بروجرد به فکر شستشوی مدارس با استفاده از نیروهای آتش‌نشانی بودند!

مُهر سکوت سازمان آتش‌نشانی بروجرد

سراغ محمد غفاری مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی بروجرد می‌روم تا در مصاحبه‌ای تلفنی آنچه در گپ و گفت کوتاه خود با آتش‌نشانان را شنیده بودم شرح دهم اما وی از ارائه هرگونه آماری خودداری کرده و نسبت به میزان حقوق معوقه کارکنان سازمان آتش‌نشانی بروجرد به دلیل آنچه که خود او را دلایل شخصی نامید، اظهار بی‌اطلاعی کرد و در خصوص کمبود امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی نیز تنها به گفتن پیگیری‌های انجام‌شده در این زمینه اکتفا کرد.

فرزانه کردی عضو شورای شهر بروجرد از دیگر مسئولانی است که خطاب مصاحبه ما در پیگیری برای مشکلات آتش‌نشانان بروجرد قرار می‌گیرد و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مشکل این سازمان را نداشتن درآمد پایدار ذکر کرده و می‌گوید: برخی سازمان‌ها خود درآمد دارند و مدیرعامل می‌تواند به کارکنان خود کمک‌هایی کند اما این سازمان درآمدی ندارند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر در شهرستان بروجرد چهار ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که در حال پیگیری برای احداث ایستگاه پنجم در سایت مسکن مهر هستیم که پس از دریافت زمین این ایستگاه از اداره راه و شهرسازی، جانمایی آن انجام‌شده و تلاش می‌شود با جذب حداقل اعتبار موردنیاز نسبت به احداث این ایستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام شود.

عضو شورای شهر بروجرد با اشاره به برخی کمبود تجهیزات در ایستگاه‌های این شهرستان، بیان می‌کند: وجود این کمبودات بارها در جلسات مختلف استانی و شهرستانی اعلام‌شده و مسئولان قول مساعد داده‌اند تا پیش از اتمام امسال مبلغی را برای تهیه تجهیزات به این سازمان اختصاص دهند.

گناهی به گردن شهرداری نیست!

وی وضعیت اقتصادی موجود در شهرستان بروجرد را مشکل اصلی شهرداری بروجرد دانسته و تصریح می‌کند: شخص شهردار در این زمینه کوتاهی نکرده بلکه مجموعه شهرداری بروجرد به دلیل نداشتن درآمدی پایدار و اتکای صرف به درامد حاصله از محل صدور پروانه ساختمان و رکود شدید ساخت‌وساز در سال‌های اخیر با مشکل جدی درروند پرداخت معوقات حقوقی کارکنان خود ازجمله آتش‌نشانان مواجه شده است.

مدیریتی همراه با اعمال ترس

ناصر مرادی رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به معوقات حقوقی پنج‌تا 6 ماهه آتش‌نشانان بروجرد می‌گوید: اینکه آتش‌نشانان تمایلی به مصاحبه و یا بیان مشکلات خود در رسانه‌ها ندارند به دلیل ترسی است که از مدیریت شهرداری بروجرد و اعمال برخورد با آن‌ها دارند.

وی می‌افزاید: نیروهای کار با ترس و وحشتی که مدیریت ایجاد کرده، نمی‌توانند برای حقوق معوق خود اعتراض کرده و یا با جراید و رسانه‌های مختلف در این زمینه مصاحبه کنند چراکه توسط کمیته انضباطی با آن‌ها برخورد قهری می‌شود و این نحوه برخورد با اصل آزادی بیان کاملاً مغایرت دارد.

رئیس کمیسیون فنی تخصصی شورای شهر بروجرد با اشاره به حجم بالای مراجعین به شورای شهر و گلایه‌مندی در رابطه با حقوق‌های معوق در شهرداری بروجرد عنوان می‌کند: در عمل برای این تعداد از مراجعین هیچ اقدامی نشده و تنها سرکوب‌شده‌اند که کسی حق اعتراض ندارد و حتی اگر کسی زمزمه‌ای هم انجام داده با او برخورد کرده‌اند و این تنگناها سبب شده کارکنان شهرداری عملاً در بسیاری از بخش‌ها و سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی نتوانند مصاحبه و یا اظهارنظری کرده و مشکلات خود را به‌صورت شفاف بیان کنند.

وی اعمال این‌گونه سوء مدیریت‌ها را متوجه شهرداری بروجرد دانسته و تصریح می‌کند: مدیریتی که توانایی اداره شهرداری را ندارد باید حداقل جابه‌جا شود اما به دلیل وجود برخی جانب‌داری‌های مبهم ازاین‌گونه مدیریت، عملاً شورای شهر اقدامی در رابطه با برخورد با شهردار نداشته است حال‌آنکه اعضای شورای شهر باید به‌دوراز هرگونه جناح‌بندی و اعمال سلایق شخصی تنها به رفع مشکلات شهر بیندیشند و در تصمیم‌گیری‌ها نظر شخصی خود را اعمال نکنند و به دلیل اینکه در اذهان عمومی چنین متصور است که وابستگی‌های مختلف موجب عدم انجام صحیح وظایف شورای شهر در انجام رسالت خویش است باید از اذهان عمومی رفع ابهام شود.

مرادی به برخی کمبودهای موجود در ایستگاه‌های آتش‌نشانی بروجرد نیز اشاراتی داشته و بیان می‌کند: نبود نردبان هیدرولیک(اسنوکر)، ماشین‌آلات نقلیه سبک و پیشرو برای خدمات‌رسانی به مناطقی که معابر کم‌عرض دارند به‌ویژه در بافت‌های فرسوده شهر و عدم نصب شیر هیدرانت در شهرک‌های تازه تأسیس و همچنین ضرورت راه‌اندازی یک ایستگاه در میدان آیت‌الله بروجردی این شهرستان از کمبودهایی است که این سازمان را برای سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه می‌کند.

پروانه‌وار در آتش حوادث

اما آژیر حرکت خودروهای زحمت‌کشان آتش‌نشانی بروجرد همچنان در خیابان‌های این شهر به گوش می‌رسد تا مردمان این شهر فارغ از تمامی سختی‌های این کار با تکیه‌بر توان و همت این مردان بی‌ادعا روزگاری آرام را حتی در سخت‌ترین شرایط طی کنند غافل از اینکه نیروهای خدوم آتش‌نشانی بروجرد با کمترین تجهیزات و به‌نوعی با دست‌خالی پروانه‌وار خود را به آتش حوادث می‌زنند و برای حفاظت از جان شهروندان از نثار جان خود حتی با دست‌خالی نیز دریغ نمی‌کنند. حال وقت آن نیست که مدیران شهرداری حساب نداشته هایشان را با آتش‌نشانی تسویه کنند و باید این زحمتکشان خدوم را حداقل‌های در حقوق و تجهیزاتشان یاری رسانند تا شهری آباد و ایمن داشته باشیم.
 
ارسال نظرات