از ابتدای سال جاری 32 هزار و 115 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین به دلایل غیر بهداشتی در کشتارگاه ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
کد خبر: ۸۸۱۶۴۳۰
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در مدت سپری شده از سالجاری 46 هزار و 704 دام سبک و سنگین در کشتارگاه دام استان زنجان ذبح شده است.

محمد رشید کرمی افزود: از این تعداد دام ذبح شده پنج هزار و 218 راس گوسفند و بز و 26 هزار و 897 راس دیگر نیز گاو و گوساله است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: از 46 هزار و 704 دام سبک و سنگین ذبح شده، چهار میلیون و 400 هزار و 753 کیلوگرم لاشه سالم وارد بازار مصرف شد.

کرمی تاکید کرد: بیشترین لاشه سالم مربوط به گاو و گوساله با سه میلیون و 636 هزار و 394 کیلوگرم لاشه است.

وی، به وزن اندام های ضبط شده گوسفند و بز کشتار شده اشاره کرد و افزود: تعداد این اندام ها به ترتیب 6 هزار و 732 کیلوگرم و 433 کیلوگرم بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: 18 هزار و 701 مورد نیز مربوط به اندام های ضبطی دام ها سنگین بود.

کرمی یادآورشد: کنترل و نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های دام توسط ناظران بهداشتی دامپزشکی به طور مستمر انجام می شود و لاشه های ناسالم و غیربهداشتی از چرخه مصرف حذف و فرآورده خام دامی سالم وارد چرخه مصرف می شود.

به گفته وی، علت حذف لاشه های غیربهداشتی در دام های سبک و سنگین ابتلای دام به بیماری مشترک سل، بیماری های انگلی، عفونی و لاغری مفرط است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: اکیپ های بهداشتی دامپزشکی به صورت مستمر بر مراکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان زنجان نظارت کامل دارند.

کرمی، از مردم خواست مواد پروتئینی با منشا دامی از قبیل گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ، عسل و دیگر فرآورده‌ها را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

وی متذکر شد: مردم هنگام خرید به حتم به تاریخ تولید و انقضای فرآورده توجه کنند و موارد غیر بهداشتی را با سامانه ارتباط مردمی 1512 دامپزشکی استان زنجان جهت رسیدگی و بررسی موضوع اطلاع دهند.

ارسال نظرات