خبرهای داغ:

پل 1700 ساله دزفول نمادی از دوران باستان

پل باستانی دزفول با 17 قرن قدمت یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است که در سال 263میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز ساخته شد.
کد خبر: ۸۸۱۵۶۹۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
پل ساسانی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و به عنوان نماد شهر دزفول که 2 منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌سازد ،یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین و با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است از این رو به پل رومی نیز مشهور است. 
این پل دارای 14 دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند. 
بنای فعلی این پل در دوران صفویه بر روی ساختمان قبلی بنا شده است، ساختمان این پل متشکل از بافت معماری متعلق به سه دوره تاریخی است. 
بخش‌هایی از پایه‌های پل مربوط به دوره ساسانی و بخش طاقدیسی پل مربوط به دوره صفویه و از نمونه‌های طاق‌های دوره اسلامی است و سرانجام بخش عرشه پل که از مصالح جدیدی همچون سیمان و فلز ساخته شده است مربوط به دوره پهلوی است. 
پل قدیم دزفول از معدود پل‌هایی دنیاست که با گذشت بیش از 17 قرن همچنان پابرجاست. 
به دلیل آسیب وارده به این پل ناشی از تردد خودروها در سالهای متمادی ، از سال 1388 تردد تردد خودروها از روی این پل باستانی متوقف شد و هم اکنون گذر با پای پیاده از روی آن ممکن است. 
در سال 1390 با ساخت میدانی آجری در ورودی این پل از سوی شهرداری دزفول با همراهی میراث فرهنگی کاربری پل بعد از نزدیک به 1750 سال به گردشگری تبدیل شد و در حال حاضر یکی از دیدنی ها و جاذبه های مهم شهر دزفول و استان خوزستان به شمار می رود. 
سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول اواسط دی ماه از جذب سه میلیارد ریال اعتبار برای مرمت پل ساسانی این شهر خبر داد.
حجت اله آریایی افزود:امسال پنج میلیارد ریال اعتبار برای مرمت پل باستانی دزفول اختصاص یافته که بصورت دوره ای این اعتبار برای مرمت پل هزینه می شود.
به گفته وی مطالعات مرمت پل ساسانی دزفول انجام شده و در تلاش هستیم با کمک اداره نوسازی شهرداری دزفول عملیات سبک سازی،برداشتن آسفالت،برداشتن پیاده روی الحاقی،آجر فرش ویژه عابر پیاده ،مرمت طاق ها و پایه های پل را انجام دهیم.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:پیاده رو الحاقی و تجمع آبهای سطحی به برخی بخش های این پل آسیب جدی وارد کرده و پایه های پل 1700 ساله از این بابت آسیب دیده است.
شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود.
در محوطه های باستانی دزفول آثاری از دوره های مختلف تاریخ مشاهده شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها