بازی دولت یازدهم با درآمد حاصل از هدفمندی‌ها یارانه‌ها
مجلسی ها معتقدند که کل درآمدها طبق قانون باید به خزانه واریز شود و سپس در روندی شفاف و به دور از چانه زنی به شرکت های دولتی و یارانه نقدی تخصیص یابد.
کد خبر: ۸۸۱۵۶۴۰
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دولتمردان مدام از نبود منابع و مصیبت عظمای تامین یارانه نقدی می گویند؛ حرف دولتی ها این است که سالانه حدود 42 هزار میلیارد تومان لازم است تا یارانه 75 میلیون نفر – با احتساب 4 میلیون نفر حذف شده- را بدهیم اما درآمد طرح هدفمندی فقط حدود 31 هزار میلیارد تومان در سال است.


 از سوی دیگر نهادهای مختلفی مثل مرکز پژوهشها و کمیسیون تلفیق در مجلس، می گویند که درآمدهای هدفمندی خیلی بیشتر است؛ حدود 80 هزار میلیارد تومان در سال جاری! بحث فساد یا دزدی نیست؛ منتقدان دولت هم چنین ادعایی نداشتند. بحث این است که "تعریف درآمد هدفمندی" چیست؟ درآمد هدفمندی به رقمی اطلاق می شود که دولت- شرکت های دولتی- از فروش آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی کسب می کند. درآمد دولت از فروش این اقلام در سال هم حدود 80 هزار میلیارد تومان است.

 اما تولید و توزیع این اقلام هزینه هایی هم دارد. دولتی ها در اعلام درآمدهای هدفمندی این هزینه ها را کم می کنند و رقم خالص را اعلام می کنند؛ حدود 31 هزار میلیارد تومان. اما مجلسی ها معتقدند که کل درآمدها طبق قانون باید به خزانه واریز شود و سپس در روندی شفاف و به دور از چانه زنی به شرکت های دولتی و یارانه نقدی تخصیص یابد. اما دولتی ها با خست در توضیح و اطلاع رسانی، اظهارات مجلسی ها را زیرسوال بردند و رقم کل درآمد را تکذیب کردند. مثلا وزیر اقتصاد با اهانت به مرکز پژوهش های مجلس، رقم محاسباتی آنها را زیر سوال می برد! سخنگوی دولت هم به جای توضیح علنی، در کمیسیون تلفیق رقم 85 هزار میلیاردی درآمد را می پذیرد!

ارسال نظرات