خبرهای داغ:
به مناسبت گراميداشت دهه فجر؛

راه اندازی مجدد مجتمع تولیدی آموزشی قلمکار دامغان

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان دامغان گفت: به مناسبت گراميداشت دهه فجر، مجتمع توليدي آموزشي قلمكار دامغان دوباره راه اندازي شد.
کد خبر: ۸۸۱۵۶۲۲
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
 به گزارش خبرگزاري بسيج از سمنان‌،‌ معصومه داوديان بيان داشت: اين مجتمع با همكاري شركت تعاوني فراگير ملي دوباره راه اندازي شد و اولين دوره آموزشي خود را با آموزش چاپ قلمكار به مددجويان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) آغاز كرده است.

وي با بيان اينكه شركت تعاوني فراگير ملي در حال حاضر بيش از يك هزار نفر عضو  در سطح استان سمنان دارد، گفت: در مجتمع توليدي آموزشي قلمكار دامغان، علاوه بر چاپ قلمكار، صنايع‌دستي نيز به صورت انبوه توليد مي‌شود.

داوديان با اشاره به اينكه يكي از اقلام صنايع دستي استان سمنان، چاپ قلمكار است، افزود: هنر قلمكار يا چيتگري در واقع نوعي كار چاپ و طرح اندازي بر روي پارچه‌هاي پنبه اي مثل كرباس است که این کرباس در گذشته در امیریه شهرستان دامغان تولید می‌شده و تا كنون نيز تداوم دارد.

رئيس اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان دامغان گفت: نقوش قلمكار در ابتدا شامل گل و بوته و اسليمي بود ولي در دوران قاجار تصاوير عشاق، مناظر تاريخي و تصوير حيوانات و .... نيز وارد قلمكار شد.

انواع محصولات قلمكار در استان سمنان شامل روميزي، جانمازي، سفره، بقچه و .... است.

سمنان و دامغان از مراكز عمده قلمكار در استان سمنان بودند اما پس از راه اندازي اولين كارخانه ريسندگي در سمنان، اين رشته كه در اين شهر به چيتگري معروف بوده منسوخ شد، ولي هم اكنون هنرمندان دامغاني همچنان به آموزش اين رشته مشغول هستند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها