معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان خبر داد
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه در انتخابات پیش‌روی پیش‌بینی می‌شود تعداد شعب اخذ رای به تعداد یک ‌هزار و 600 تا یک ‌هزار و 700 شعبه باشد، گفت : در دوره قبل انتخابات در استان همدان یک ‌هزار و 270 شعب اخذ رأی فعال بود .
کد خبر: ۸۸۱۵۴۱۴
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدابراهیم الهی‌تبار امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا پیش‌رو اظهار داشت: این انتخابات به صورت همزمان در 29 اردیبهشت ماه سال 96 برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است، افزود: با انتصاب رئیس ستاد انتخابات کشور و متناسب با آن اعضای ستاد توسط وزیر کشور منصوب شده اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به شکل‌گیری ستاد انتخابات در استانداری‌های سراسر کشور ابراز داشت: در استان همدان نیز بر اساس ابلاغیه صادر شده از سوی استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان انتخاب شده و ستاد انتخابات استان با عضویت و معرفی مسئولین کمیته‌هایی مشخص شده به عنوان عضو ستاد انتخابات استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی در خصوص کمیته های شکل گرفته ستاد انتخابات، به کمیته فناوری اشاره کرد و بیان داشت: این کمیته بحث پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت افزاری انتخابات را بر عهده داد.

الهی‌تبار در خصوص توزیع فعالیت‌های الکترونیکی انتخابات در سطح استان بیان داشت : از 25 فرآیند انتخابات، 23 فرآیند آن به صورت مکانیزه و دو فرآیند به صورت دستی و نیمه دستی برگزار خواهد شد.

وی در تبیین فعالیت‌ها و مسئولیت‌های کمیته فناوری ابراز داشت: از جمله وظایف و مسئولیت‌های این کمیته می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های شبکه ارتباطی استان، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، آموزش نیروی انسانی، تخصصی و فنی برای شعب اخذ رأی، شعبه‌های رأی‌گیری به اصلاح حوزه های فرعی و اصل انتخابات و تامین سخت افزار و نرم افزار مناسب اشاره کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان کمیته پشتیبانی را، به عنوان یکی دیگر از کمیته‌های ستاد انتخاباتی استان برشمرد و در خصوص مسئولیت های این کمیته افزود: این کمیته با مسئولیت معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری شکل گرفته که پشتیبانی تدارکات، تغذیه، نیروی انسانی، ترابری و نقلیه را بر عهده دارد.

وی در خصوص کمیته امنیتی عنوان کرد: ستاد امنیت انتخابات استان با حوزه ادره کل امنیتی استانداری شکل گرفته و کار خود را درذیل شورای تامین استان آغاز کرده است.

الهی‌تبار در خصوص کمیته اطلاع رسانی که با مسئولیت روابط عمومی استانداری فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این کمیته مسئولیت برقراری ارتباط بین ستاد انتخابات، مردم و رسانه ها را دارد.

وی کمیته استعلامات را از دیگر کمیته های ستاد انتخاباتی استان نام برد و در خصوص فعالیت های این کمیته اظهار داشت : ما استعلام‌ها را از طریق اداره کل حراست استانداری همدان کارها را دنبال می کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه حوزه‌های انتخاباتی مستقیم عمل خواهند کرد، افزود : با این وجود اداره کل حراست استانداری نظارت تام بر صیانت و حفاظت از اسناد دارد و مدارک را برای هیئت‌های اجرایی یا مورد تقاضا ارسال خواهد کرد.

الهی تبار پیگیری امور حقوقی ستاد انتخابات را از مسئولیت‌های کمیته حقوقی خواند و بیان داشت: این کمیته با مسئولیت اداره کل ارزشیابی – نظارت و پاسخگویی استانداری است.

وی کمیته‌های ثبت احوال وآموزش را از دیگر کمیته‌های فعال در ستاد انتخابات دانست و اضافه کرد: کمیته آموزش بحث آموزش تمام عوامل برگزرای این دو انتخابات اعم از فرمانداران، بخشداران، اعضای شعب و دست اندرکارانی که در شعب اخذ رأی نقش‌آفرینی می‌کنند را بر عهده دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه برگزاری این دوره از انتخابات دارای یک ویژگی خاص به عنوان «ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط مقام معظم رهبری» است، گفت: با ابلاغ این سیاست یک مبنای اصولی، ساختاری و سایت راهبردی برای برگزارکنندگان انتخابات اعم از مجریان، حاضرین و بازرسین است.

وی با بیان اینکه ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری رویدادی امید بخش است، عنوان کرد: بر اساس این ابلاغیه فرایند انتخابات در ایران به عنوان فرصتی برای بروز اراده حاکمیت و تامین شفافیت و سلامت و همچنین استحکام ثبات برتر است که بند 4 سیاست‌های کلی انتخابات به مسئله شفافیت می پردازد.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه بر اساس بند 3 سیاست‌های کلی انتخابات تصریح کرد: تریبون‌های انتخاباتی و رسانه‌ها نباید مورد استفاده جناحی و سیاسی قرار گیرد.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود نیروهای مسلح، قوای سه گانه، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، در دسته بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از آن گفت: این امر را نیز حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود قانوناً و شرعاً با هر توجیهی حرام کرده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به بحث ثبات انتخاباتی ادامه داد: داشتن اعتماد و مشارکت آگاهانه می‌تواند فضای مناسبی را برای خلق دیدگاه‌ها، ایده‌ها و اندیشه‌ها در چارچوب انقلاب ایجاد کند.

وی افزود : ما باید بتوانیم فضای مناسب را برای ارائه دیدگاه ها، اندیشه و تفکراتی که در چهارچوب نظام است فراهم کنیم تا گروه‌ها و احزاب سیاسی بتوانند به صورت تاثیرگذار و نقش‌آفرین در عرصه انتخابات ورود پیدا کنند و برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را پیرامون مسائل روز به اطلاع مردم برسانند.

الهی تبار با بیان اینکه مسئله حق الناس یکی از موضوعات ثبات انتخابات است، ابراز داشت: این موضوع به شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و همچنین امام راحل نیز میزان را رأی ملت دانست.

وی با عنوان اینکه مجریان انتخابات در استان خود را مکلف و مقید می دانند که قانون و اصل بی طرفی را برای حضور بانشاط مردم در عرصه های انتخابات مهیا کنند، افزود: ماحصل این مورد افزایش و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است که در نهایت به تعبیر مقام معظم رهبری خلق حماسه دیگر و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت بنیان نظام جمهوری اسلامی رقم می خورد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در بخش دیگر سخنان خود در خصوص شرایط انتخاباتی شورای اسلامی شهرو روستا ادامه داد : بر اساس قانون در این مناطق چنانچه تعداد داوطلبان بیشتراز تعداد اعضای اصلی شورا باشد انتخابات برگزار خواهد شد.

وی در خصوص تعداد اعضای شورا در مناطق روستایی بر اساس جمعیت تصریح کرد: بر اساس قانون روستاهای دارای جمعیت 1500 نفر 3 شورا و در روستای بیش از 1500 نفر جمعیت نفر 5 نفر به عنوان شورا انتخاب خواهد شد.

الهی تبار در خصوص تعداد اعضای شورای شهر بر اساس جمعیت شهر ابراز داشت : در شهرها با جمعیت 50 هزار نفر 5 نفر عضو شورا، شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر تا 200 هزار نفر شورای 7 نفره و شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر تا 500 هزار نفر نیز شورای 9 نفر و شهرهایی با جمعیت بیش از 500 هزار نفر تا 1میلیون نفر شورای 11 نفره و شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون تا 2 میلیون نفر نیز شورای 13 نفر و بیش از 2 میلیون نفر تعداد 15 نفر به عنوان شورای انتخاب خواهند شد.

وی افزود : بر اساس آمار 25 شهر استان همدان شورای با 5 نفر، 3 شهر همچون نهاوند، ملایر و اسدآباد با 7 نفر و شهر همدان 11 نفر را به عنوان شورای شهر انتخاب خواهند کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان درخصوص تعداد اعضای شورای روستاهای استان همدان با بیان اینکه 912 روستا دارای شورای 3 نفره هستند،اضافه کرد : 126 روستا نیز با شوراهای 5 نفره هستند.

وی در خصوص برنامه زمانبندی انتخابات عنوان کرد : بر اساس قانون حداقل 5 ماه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری باید وزارت کشورفعالیت برگزاری انتخابات را شروع کند و به این دلیل است که صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور به فرمانداران از تاریخ 22 فروردین ماه سال 96 خواهد بود.

الهی‌تبار با بیان اینکه ستاد انتخابات بیشتر جایگاه پشتیبانی و هدایتی دارد که بتواند مجریان انتخابات که همان فرمانداران و بخشداران هستند کار انتخابات را به خوبی ایفا کنند، بیان داشت : ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری از 22 تا 26 فروردین ماه سال 96 انجام می‌شود که تمام این کارها در سطح وزارت و مرکز کشور است و هیئت‌های اجرایی شهرستان در آن نقشی ندارند.

وی با اشاره به اینکه انتشار اسامی نامزدهای ریاست جمهوری 6 و 7 اردیبهشت ماه به مدت 2 روز خواهد بود، افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از 8 تا 27 اردیبهشت ماه سال 96 به مدت 20 روز خواهد بود و در روز 28 اردیبهشت تبلیغات ممنوع است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه دستور شروع به کار انتخابات شورای شهر و روستاها نیز بر اساس ابلاغیه وزیر کشور در تاریخ 25 اسفندماه سال 95 است، تاکید کرد: در این زمینه نیز فرماندار ، انتخابات شورای اسلامی شهر را با تشکیل هئیت اجرایی شهرستان شروع خواهد کرد.

وی در خصوص زمان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی شورای شهر و روستا افزود : از 30 اسفند ماه 95 تا 6 فروردین ماه سال 96 به مدت 7 روز داوطلبان فرصت دارند با مراجعه به فرمانداری ها ثبت نام خود را انجام دهند.

الهی تبار عنوان کرد : فرمانداری‌ها از 18 تا 20 اردیبهشت ماه 96 اسامی را منتشر می کنند و از 21 ا 27 اردیبهشت ماه 96 نیز به مدت 7 روز نامزدها فرصت تبلیغات دارند.

وی در خصوص زمان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی شورای روستاها افزود : از 25 اسفند ماه 95 تا 6 فرودرین ماه 96 به مدت 7 روز داوطلبان فرصت دارند با مراجعه به فرمانداری ها ثبت نام خود را انجام دهند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه زمان ثبت نام و وتبلیغات داوطلبان شورایروستایی همانند زمان ثبت نام داوطلبان شورای شهری است، گفت : این داوطلبان می توانند با مراجعه به بخشداری نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش‌روی پیش‌بینی می‌شود تعداد شعب اخذ رای به تعداد یک ‌هزار و 600 تا یک ‌هزار و 700 شعبه باشد، یادآور شد : در دوره قبل انتخابات در استان همدان یک ‌هزار و 270 شعب اخذ رأی فعال بود .

انتهای پیام/

ارسال نظرات