یک اقتصاددان در واکنش به ارتباط ح - ف با متخلفان نظام بانکی در گفتگو با «بسیج»:
وحید بیگدلی گفت: فساد به سرمایه اجتماعی، خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند . اگر منشا فساد هم به دولت برگردد دامنه فساد گسترش یافته و این در حالی است که "با دستمال کثیف نمی‌توان لکه کثیف را برطرف کرد".
کد خبر: ۸۸۱۵۰۵۴
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱

وحید بیگدلی اقتصاددان و استاد دانشگاه  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه ارتباط ح - ف با م متخلف بانکی مشخص شده است اظهار داشت : یکی از مسائل اساسی که در کشور باید مورد بررسی قرار بگیرد بحث تزلزل اعتماد بین دولت و ملت است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه فساد اقتصادی در اطرافیان نزدیک به رییس جمهور می‌تواند به  اعتماد آسیب برساند افزود: ضرورت همدلی مسوولان و مردم از جمله تاکیدات رهبری معظم انقلاب محسوب می‌شود. اعتمادپذیری یکی از مولفه های ضروری در مبحث سرمایه اجتماعی هر جامعه به شمار می‎‌رود؛ از اینرو به هر میزان که این سرمایه کاهش یابد در ساختار نهاد حاکمیتی کشورمان تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.

بیگدلی با ابراز نگرانی از اینکه نباید مفسدین اقتصادی به عنوان مظلومین سیاه نمایی شوند بیان داشت: مسایلی همچون مفاسد اقتصادی و تخلفات بانکی که در ارتباط با وابستگان، بزرگان و دولتمردان باشد نوعی دامن زدن به  افزایش بی اعتمادی را منجر می‌شود و نشانگر این است که متخلفان از طریق ارتباطات حمایتی می‌توانند فساد اقتصادی را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: بی اعتمادی  موجب می‌شود که سرمایه اجتماعی کشور از ریسک بالایی برخوردار شده و  نگرانی فراگیری را در جامعه فراهم کند؛ انسجام و شکل گیری سازمان اجتماعی درصدد برآمده است تا  آسیب های  اجتماعی احتمالی به حداقل سطح رسیده شود.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: در گزارش های آینده پژوهی بروز هر گونه ارتکاب جرم و فسادی سزاوار نبوده  این در حالی است که دولت، و حامیان و اطرافیان دولت باید رفتارهای شایسته و صحیحی در مسیر مدیریت جامعه از خود نشان دهند  و در جهت اعتمادسازی بیشتر دولت، حاکمیت و مردم پیش بروند تا از این طریق بتوانند آرای انتخاباتی را  افزایش دهند.

بیگدلی اضافه کرد: البته نباید فساد در هیچ بخشی شکل بگیرد؛ فساد به سرمایه اجتماعی خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند اگر منشا فساد به دولت برگردد دامنه فساد را گسترش خواهد داد این در حالی است که "با دستمال کثیف نمی‌توان لکه کثیف را برطرف کرد".

این استاد دانشگاه در خاتمه افزود: نباید انتظار داشت که دستمال کثیف در نهادهای نظارتی به شکل اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند وظایف نهادی را به شکل صحیح و سالم بر طبق قوانین و مقررات انجام دهند. و هر چه زمان بیشتری از رسیدگی و برخورد با مفاسد اقتصادی بگذرد شکاف بیشتری میان مردم و مسوولان ایجاد می‌شود و ابعاد گسترده تری از خسارت را در برمی‌گیرد. لذا نظام باید در کوتاه ترین زمان  نسبت به محو کردن کثیفی ناشی از فساد اقتصادی توسط مفاسد اقتصادی همت جدی داشته باشد. تا شکاف پررنگی که مابین دولت و ملت ایجادشده را از بین برده و بیش از این به رسانه های معاند اجازه ندهیم که خبر فساد اقتصادی را در محافل ضد انقلاب مطرح کرده اجازه داده نشود که شوی تبلیغاتی راه اندازی کنند.

ارسال نظرات