استانداردسازي صورت‌هاي مالي و توقف طولاني‌مدت نمادهاي بورسي بانك‌ها در ماه‌هاي اخير تبديل به يكي از چالش‌‌هاي بزرگ بازار سرمايه شده كه سبب نارضايتي‌هاي بسياري بوده است.
کد خبر: ۸۸۱۴۹۲۹
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه اصلاح‌طلب تعادل از عملکرد بانک مرکزی انتقاد کرده است: استانداردسازي صورت‌هاي مالي و توقف طولاني‌مدت نمادهاي بورسي بانك‌ها در ماه‌هاي اخير تبديل به يكي از چالش‌‌هاي بزرگ بازار سرمايه شده كه سبب نارضايتي‌هاي بسياري بوده است.

 

اما نحوه بازگشايي نماد بانك ملت و ريزش قيمت سهم آن و همچنين تاثير آن بر نماگرهاي بورس، اين چالش‌ها را تبديل به بحران كرد، زيرا افت 6هزار ميلياردي (معادل 50درصدي) ارزش بازار سهام بانك ملت بعد از 6ماه توقف و همچنين زيان بانك‌هايي مانند تجارت‌، صادرات و پست‌بانك سبب وحشت سهامداران اين سه بانك اخير شده است و بنابراين نگراني‌ها سهامداران اين بانك‌ها را به نامه‌نگاري به رييس كل بانك مركزي واداشته است.

 

به گزارش «تعادل»، صورت‌هاي مالي چهار بانك صادرات، ملت، تجارت و پست‌بانك كه بانك‌هاي خصوصي شده بورسي به‌شمار مي‌روند، امسال پس از الزام بانك مركزي براي رعايت استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري (IFRS) از سود به زيان تبديل شد و همين امر تعويق 7ماهه در بازگشايي نماد آنها را در بورس به‌دنبال داشته كه سبب شده بعد از بازگشايي ارزش قيمت سهام را به‌شدت دچار افت كند. اين درحالي است كه سازمان‌هاي بورس و حسابرسي معتقد بودند كه مي‌توان مراحل استاندارد‌سازي صورت‌هاي مالي بانك‌ها را به‌دليل گستردگي و حجم آنها به تعويق انداخته و ظرف 5سال انجام داد.

 

اما نگاه مسوولان بانك مركزي به اصلاح بلندمدت اين صورت‌ها نبوده و معتقدند كه بايد از سودهاي موهوم بانك‌ها جلوگيري كرد. از طرف ديگر نگاه مسوولان بانك مركزي به بازار سرمايه و سود و زيان سهامداران عامل نگراني‌هاي بيشتر فعالان بازار سهام شده است، زيرا رييس كل بانك مركزي اخيرا طي گفت‌وگويي اظهار كرده كه بورس مكاني براي قيمت‌گذاري و ريسك بوده و سهامداران خرد به اين نكته آگاه هستند، بنابراين گله‌مندي از نوسانات قيمت (سهام بانك‌ها) منطقي به نظر نمي‌رسد. اين سخنان سيف واكنش بازار را در پي داشت، اين درحالي است كه نام 200 نفر از سرمايه‌گذاران و مديران نام آشناي كارگزاري‌ها، تامين سرمايه و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در اين نامه ديده مي‌شود.

 

عامل اصلي نامه‌نگاري سهامداران به سيف ضرر پيش‌بيني نشده آنهاست. سهامداران معترض در اين نامه نوسانات منفي سهام بانك‌ها و دود شدن چند هزار ميليارد تومان از ثروت سهامداران را دغدغه اصلي خود عنوان كرده‌اند. آنها با اشاره به بديهي بودن ريسك در بازار سرمايه نوشته‌اند: «تغيير ذائقه يك شبه بانك مركزي در رابطه با استاندارد‌هاي صورت‌هاي مالي بانك‌ها را در رسته سوءمديريت‌ها طبقه‌بندي مي‌كنيم نه ريسك‌ها.»

 

آنها همچنين خطاب به رييس كل بانك مركزي گفته‌اند: «هيچ‌كس با شفاف شدن صورت‌هاي مالي بانك‌ها مخالف نبوده و نيست و آنچه مورد اختلاف است، نحوه انجام اين كار و انداختن تمام هزينه اين شفاف‌سازي به دوش سهامداران بانك‌هاست. مشكلاتي كه طي 40سال براي بانك‌ها به وجود آمده و همه از آنها خبر داريم، مي‌توانست جاي يك ساعت در چند سال و با برنامه‌ريزي و حمايت دولت و بانك مركزي مرتفع شود.»

 

اداغام بانك‌ها و زيان سهامداران از ديگر موضوعاتي است كه سهامداران به آن اعتراض دارند زيرا اين رخداد سبب زيان بانك‌هاي بورسي شده است. سهامداران با اشاره به ادغام موسسه ميزان در بانك صادرات و تحميل ضرر چند صد ميلياردي به اين شركت، براي جلوگيري از تجمع سپرده‌گذاران اين موسسه ريسك تلقي، نوشته‌اند كه اين بي‌عدالتي به سهامداران است زيرا ريسك اين بانك را افزايش داده و سهامداران خسران كرده‌اند.

 

آنها اين‌گونه اعتراض كردند: «بسياري از ريسك‌ها از طريق بانك مركزي به نظام بانكي كشور تحميل شد. مثلا تاييد صلاحيت مستقيم افراد حقيقي توسط بانك مركزي براساس اساسنامه تيپ بانك مركزي، سبب شد، مديران انتخابي پاسخگوي نظام بنگاهداري نباشند. يا انتشار اوراق مشاركت 23درصد در بهمن 93 با تضمين بانك مركزي ريسك‌هاي سيستماتيك بانك‌ها را به‌شدت افزايش داد. آيا از 3000 كارمند بانك مركزي كه وظيفه نظارت را برعهده دارند، هيچ كدام سايت كدال و اطلاعات ارائه شده در آن را چك نمي‌كرد كه اگر مغايرتي با نظر بانك مركزي دارد، باتوجه به عضويت شما در شوراي بورس، آن را به اطلاع بازار برساند؟»در پايان اين نامه آمده است: «در قسمتي از سخنان‌تان فرموديد: «آنچه به‌حق مورد نارضايتي سهامداران خرد است عدم شفافيت و عدم پاسخگويي اركاني (سازمان بورس و حسابرسان) است كه بايد پاسخگو باشند.»

 

صرف‌نظر از تمام بحث‌هاي كارشناسي و اختلاف‌نظر‌ها، انداختن توپ به زمين بخش ديگر دولت و تحريك عمومي به حمله به بخش‌هاي ديگر، ازجمله رفتار‌هايي است كه ما از مسوولان دولت تدبير و اميد انتظار نداريم. در برابر فاجعه‌يي كه در بانك‌ها رخ داد، بانك مركزي همان‌قدر مسووليت پاسخگويي دارد كه سازمان بورس وظيفه حمايت از سهامداران را دارد.»

ارسال نظرات