فوتبال بوکان طی عمر 60 ساله خود شاهد فراز و نشیب های بیشماری بوده و اکنون در اوج افتخار و شکوفایی خود قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۱۴۸۸۶
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، بازي با توپ تاريخچه اي چند هزار ساله دارد و گر چه به درستي معلوم نيست كه نخستين بار ورزش فوتبال در كدامين نقطه از كره زمين متداول شده و چه كساني آن را ابداع كرده اند اما مدارك تاريخي ثابت مي كند كه لگد زدن به توپ يا چيز هاي مدور و گرد در گوشه و كنار گيتي به شكلهاي مختلف رواج داشته است.(فوتبال)

در اواخر قرن نوزدهم فوتبال جای خود را در میان بسیاری از ملت های جهان باز کرده بود كه در بسياري از كشورهاي اروپاي و برخي از كشورهاي آمريكاي لاتين مسابقات فوتبال به صورتي منظم جريان داشت.

ایران نیز از این قائده مستثنی نبود و دیری نپایید که انگلیسی ها فوتبال را در سال 1297 وارد ایران کردند و در سال 1300 نیز اولین انجمن فوتبالی در ایران تاسیس شد.

دیری نپاییدکه این پدیده نو ظهور اجتماعی کوچه پس کوچه های شهر های ایران را نیز در نوردید و به یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها در چهار گوشه این سرزمین تبدیل شد.

جوانان بوکان نیز از این قافله عقب نماندند و از همان اوائل همه گیری فوتبال در ایران پای این بازی مهیج را به زمین های خاکی این شهر چند هزار نفری باز کردند.

طی چند سال فوتبال در بوکان چنان گسترشی پیدا کرد که دیگر کوچک و بزرگ جزء هواداران ان شده بودند و تیم های مختلفی در گوشه و کنار شهر سر بر اوردند.

فوتبال در بوکان در ده های 40 و 50 به اوج خود رسید و مسابقات مختلفی میان تیم های این شهر و دیگر شهر های اطراف برگزار شد.

اما دهه 60 را باید یکی از دوران های درخشان فوتبال در بوکان داست که تیم های این شهر و همچنین تیم منتخب آن توانستند در مسابقات مختلفی در سطح کشور خوش بدرخشند و همچنین دیدار های نیز با تیم جمهوری نخجوان انجام دهند.

فوتبال بوکان در دهه هفتاد به تربیت نسلی پرداخت که سالها بعد برای دو دهه فوتبال بوکان را در سطح استان بیمه کرد و بازیکنان زیادی را نیز روانه تیم های به نام منطقه نمود.

بازی با تیم های بزرگی همچون منتخب تبریز با ستارگانی چون ستار همدانی، رسول خطیبی، استاد اسدی، باهنر در بوکان از لحظات بیاد ماندنی فوتبال بوکان در این دهه همراه قهرمانی جندین باره در لیگ استان و حضور در چام حذفی کشور بود.

چندین سال پایانی دهه 80 و اوائل دهه 90 را باید سال های افول فوتبال در بوکان دانست ولی دیری نپائید که بار دیگر این ورزش در این شهر جانی تازه گرفت و بار دیگر به اوج فوتبال استان بازگشت.

تیم نوروز تیمی بود که بعد از قهرمانی در لیگ برتر استان بعد از وقفه ای چند ساله بوکان را در یکی از لیگ های کشوری صاحب نماینده کرد.

حضور نوروز در لیگ دسته سوم فوتبال کشور در سال 93 که با تلاش علی خدامرادی یکی از زحمت کشان فوتبال این شهرستان ساپرت مالی می شد بار دیگر اشتی وصف ناپذیری میان مردم و فوتبال در این شهر ایجاد کرد.

نبود اسپانسر و همچنین حمایت نکردن مسئولان از این تیم در نهایت و علی الرغم بازی های خوب نوروز مانع صعود آن به دور بعدی مسابقات شد.

سال 94 بار دیگر فوتبال بوکان خود را در مسابقات لیگ کشوری و ان هم یک دسته بالاتر یعنی لیگ دسته دوم فوتبال کشور دید.

هر چند سیاسی کاری در این حضور نقش بسیار پررنگی داشت ولی هر چه بود باعث شور و نشاط وصف ناپذیری در میان مردم بوکان ایجاد کرد.

ماندن در لیگ را می توان مهمترین هدف گردانندگان سردار دانست که کار خود را با مربی بزرگی چون رضا وطن خواه آغاز و با سعید شوکتی به پایان رساندند.

با ماندگاری سردار در لیگ دسته دوم فوتبال کشور اکنون و در فصل دوم این حضور فوتبال بوکان در اوج قدرت تاریخ خود قرار دارد و امیدوار است با حمایت هزاران هوادارش برای اولین بار در تاریخ فوتبال آذربایجان غربی و کردستان به مرحله دوم لیگ صعود کند.

در طول این 70 سال فوتبال بوکان بازیکنان بزرگی نیز همچون، برادران اسکندری، حسامی، عباس زاده ها، علی دهبندی، کمال فتحی، انور خدکام، ناصر احمد نژاد و ایوب ممند نژاد را به فوتبال کشور و استان معرفی کرد.

ارسال نظرات