خبرهای داغ:

معنویت فضاهای اجتماعی به خلق آثار متعالی می‌انجامد

یک خوشنویس و هنرمند قرآنی گفت: ایجاد فضاهای شهری و عمومی مبتنی بر زیبایی‌شناسی و معماری معنوی می‌تواند بسترساز شکل‌گیری اندیشه و هنر متعالی شود.
کد خبر: ۸۸۱۴۸۶۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
احمدعلی باروتی در شیراز  اظهار داشت: از آنجا که هنر اکتساب حرارت و نشاط و بهجت معنوی را در بردارد و سیر حرکت به سمت جانب لقای الهی را تسریع می‌کند و مفاهیم متعالی اخلاقی و ارزشی را به جوانان انتقال می‌دهد تاثیری شگرف بر تکامل اجتماع به جای می‌گذارد.

وی اضافه کرد: استکبار و استعمار و دشمنان اسلام در طول تاریخ با استفاده از همین ابزار کارآمد هنر سمبول‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مدنظر خود را به مردم دنیا منتقل کرده و می‌کنند و از طریق اشکال مختلف هنر از معماری و طراحی و نقاشی تا گرافیک و شعر و ادبیات بر جان‌های انسان‌ها تاثیر می‌گذارند و ضمیر ناخودآگاه جوامع را تحت تسلط در می‌آورند و به همین سبب است که جبهه معنویت و اخلاق متعالی نیز باید از ابزار هنر برای تبیین مفاهیم الهی، سبک زندگی اخلاقی و معنوی و انتقال مفاهیم متعالی بهره ببرد.

وی خاطرنشان کرد: نظرگاه‌های مبتنی بر رسالت‌مند بودن زیست انسان و تعهد اخلاقی و الهی بشر، چنانکه باید از ابزار هنر در برابر تفکرات لیبرالیستی و اومانیستی استفاده نکرده‌اند و با وجود ذخایر عظیم معنوی و عرفانی و اخلاقی که تا قرن‌ها می‌تواند بشر سرگشته را سیراب سازد از ابزار هنر برای استخراج و انتقال آن گنجینه‌های عظیم بهره نبرده ایم.

این هنرمند قرآنی بیان کرد: در دنیای امروز رسانه‌های مجازی و ماهواره‌ای انواع اطلاعات بیهوده و لغو را به ذهن مردم انتقال می‌دهند و در مقابل کارهای تشکیلاتی برای تولید محتواهای هنری و جذاب متعالی صورت نپذیرفته است.

این استاد دانشگاه فرهنگیان شیراز تصریح کرد: در استان فارس شاید در گام نخست باید معدود هنرمندان فعال در حوزه‌های صنایع دستی، معماری اسلامی، خوشنویسی و ... را از طرقی تقویت کرد تا بتوان بر پایه همین حمایت، بستر شکل‌گیری جریان هنری قدرتمند را رقم زد، در این زمینه شکل‌گیری بازار هنر در فارس بسیار مثمر ثمر خواهد بود و همچنین مناسب است دستگاه‌های مختلف در مناسبت ها آثار فاخر هنری را خریداری کرده و هدیه دهند و در زیباسازی اماکن شهری، ساخت مساجد اوقاف و برگزاری نمایشگاه‌ها هنرمندان حوزه های مختلف هنر ایرانی و اسلامی را به مشارکت فراخوانند تا این جریانات ابتدا احیا شده بستر تنفس در فضایی معنوی با معماری اسلامی و نقش‌برجسته‌های اسلیمی و تلالو آیات بلند قرآنی برای همگان فراهم آید و آنگاه بتوان با مشورت خود هنرمندان در حوزه های مختلف برای تبیین ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس از قابلیت های موجود استفاده کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار