خبرهای داغ:
اکبر صحرایی گفت: زمانی که اصطلاح ادبیات دفاع مقدس را به کار می‌بریم در واقع واژه‌ای خاص ملت ایران را طرح کرده‌ایم که بیانگر جنبه‌های مختلف این حماسه است.
کد خبر: ۸۸۱۴۸۵۰
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
اکبر صحرایی در اظهار نظری پیرامون وضعیت استان فارس در بحث ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: به واقع زمانی که اصطلاح ادبیات پایداری یا ادبیات مقاومت را به کار می‌بریم به طور کامل جنبه‌های مختلف دفاع جانانه ملت ایران را مورد پوشش قرار نمی‌دهیم چون ادبیات پایداری یا ادبیات مقاومت خاص ملت ایران نیست و در تمام دنیا مشابه آن وجود دارد.

وی افزود: زمانی که اصطلاح ادبیات دفاع مقدس را به کار می‌بریم در واقع واژه‌ای خاص ملت ایران را طرح کرده‌ایم که بیانگر جنبه‌های مختلف این حماسه است.

صحرایی ادامه داد: باید توجه کنیم که ظهور ادبیات دفاع مقدس به نوعی دمیدن روح دوباره در ادبیات داستانی و شفاهی، رمان‌نویسی و سایر آیتم‌های ادبی ایران بود و این حوزه‌ها را از فقر سوژه‌های درگیر با عامه مردم نجات داد و پویایی ادبیات را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: تا پیش از انقلاب جز در مقاطعی کوتاه، ادبیات ما به سمت کلیشه‌گرایی، ترجمه و دکوری شدن پیش رفته بود و به تدریج ارتباط خود با عامه مردم را از دست داده بود اما انقلاب و دفاع مقدس در تمام حوزه‌ها نویسندگان را به جنب و جوش واداشت و حتی حوزه ادبیات روشنفکری را نیز متأثر ساخت چنانکه آثار ضدجنگ که با نگاه تلخ و منفی آثار ادبی خود را خلق می‌کردند هم متأثر از این واقعه بزرگ بود.

صحرایی خاطرنشان کرد: بچه مذهبی‌ها و انقلابی‌ها اما با نگاه مثبت و حماسی وارد حوزه ادبیات دفاع مقدس شدند و آثاری به غایت عمیق و ماندگار را خلق کردند که بدون شک جایگاه آن در ادبیات معاصر ایران بسیار مهم است و ویژگی فاخر بودن نیز دارد.

وی ابراز داشت: در این بین اما جایگاه استان فارس قابل توجه بوده و بدون شک این استان یکی از قله‌های ادبیات دفاع مقدس است و نظر کمیت و کیفیت آثار چاپ شده چند صد جلد کتاب در این حوزه منتشر شده و هر سال تعداد زیادی از این آثار در شمار آثار برتر قرار گرفته و جوایز را به خود اختصاص داده و بسیاری از برنامه‌ها، کنگره‌ها، جشنواره‌ها به تجلیل از آثاری پرداخته‌اند که تولید شده توسط استان فارسی‌ها بوده و البته گاه بسیاری نمی‌دانند که این نویسندگان و شعرای نامدار که ممکن است ساکن مرکز باشند ریشه در فارس دارند.

صحرایی تصریح کرد: اگر با کمی ارفاق آثار را بررسی کنیم شاید حدود 100 جلد کتاب در استان فارس به حوزه دفاع مقدس اختصاص دارد و بدون شک فارس از نظر تعداد نویسنده در حوزه دفاع مقدس پیشتاز است.

وی یادآور شد: در حوزه خاطرات شفاهی، داستان‌نویسی و تولید آثار با رویکرد دفاع مقدس برای کودک و نوجوان نیز استان فارس جایگاه خوبی دارد و بسیاری از فعالان این حوزه‌ها بانوان استان فارسی هستند.

صحرایی متذکر شد: مشکلی که در این حوزه وجود دارد اما ارتباط متولیان با نویسندگان جوان به گونه‌ای مستمر و مؤثر نبوده است که گاه دلسردی آنها را رقم می‌زند و برای حفظ جایگاه استان فارس، باید این رویکرد تقویت شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها