می توان در جهت تکمیل ظرفیت های خالی واحدهای آموزشی کشور، به پذیرش دانشجویان غیر ایرانی اهتمام بیشتری داشت.
کد خبر: ۸۸۱۴۷۲۸
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه برگزیدگان و اعضای شورای دانشگاه زنجان، با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی در دولت یازدهم، گفت: دولت تدبیر و امید همواره ارتقای کیفیت آموزشی و تربیت دانش‌آموختگان آگاه که از مهارت و تسلط کافی برخوردار باشند را در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور، موضوع راه اندازی و ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم با تکیه بر آموزش و مهارت در کشور مطرح شده است.

دکتر محمد فرهادی توسعه متوازن و متعادل آموزش عالی و ساماندهی واحدهای آموزشی کشور را ضروری خواند و افزود: باید رشته ها، مقاطع و ظرفیت‌های تحصیلی بر اساس میزان نیاز در هر منطقه، محل و استان‌های کشور توسعه یابد. در این زمینه البته برنامه ریزی های لازم به منظور رتبه بندی دانشگاه‌های سراسر کشور در سطوح مختلف محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در طرح آمایش آموزش عالی، ماموریت های هر سطح از دانشگاه‌ها به صورت مشخصی تعیین می شود، ابراز کرد: پس از تهیه سند گفتمان، برنامه ها و راهبردهای آموزش عالی در برنامه ششم توسعه کشور مطرح شده است.

فرهادی، ارائه آموزش های مهارتی را از اولویت‌های اصلی برنامه مصوب آموزش کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: تاکید ارائه آموزش های مهارتی، پیاده سازی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی، ایجاد دانشگاه‌های بین المللی و ساماندهی آموزش عالی کشور در جهت توسعه آموزش های کیفی از جمله برنامه های مصوب در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حوزه دانشگاهی و علم و فناوری به شمار می رود که در حال پیگیری و اجراست.

وی تمایل به همکاری و تعامل بسیاری از دانشگاه‌های جهان با دانشگاه های کشور را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: بسیاری از موانع ارتباط با سایر دانشگاه های بین المللی و خارجی با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در کشور برطرف شده و به راحتی می توان از ظرفیت‌های داخلی برای پذیرش دانشجویان خارجی در چارچوب های تعیین شده استفاده کرد.

مقام عالی وزارت با اشاره به ایجاد زمینه برگزاری دوره ها و فعالیت های مشترک با دانشگاه های کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، چین، ژاپن، بلژیک و سوئد اظهار کرد: می توان در جهت تکمیل ظرفیت های خالی واحدهای آموزشی کشور، به پذیرش دانشجویان غیر ایرانی اهتمام بیشتری داشت.

وی همچنین ارزیابی های انجام شده از ارائه آموزش در دانشگاه ‌زنجان و سایر دانشگاه‌های استان نظیر دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه را مطلوب دانست و گفت: با توجه به اینکه حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن از شاخص های مهم اقتصادی استان زنجان به شمار می آید، فعالیت‌های علمی و دانشگاهی در این حوزه ها حائز اهمیت و مورد تاکید است.

فرهادی علاوه بر فعالیت چشمگیر دانشگاه های استان در ترازهای بین المللی، به راه اندازی مدرسه کسب و کار صوفی در زنجان اشاره کرد و گفت: راه اندازی مدرسه کسب و کار صوفی در زنجان، اولین نمونه آموزش عالی کاربردی به مفهوم مطلق و حقیقی به شمار می آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از کمبود نیروهای متخصص تکنسین و نیروی کار متحرک و اپراتور در حوزه صنعت و تولید کشور انتقاد کرد و یادآور شد: کمبود ورودی جدید در مقطع کارشناسی، کاهش نیروی کیفی در آموزش عالی و نیز کمبود ورودی دانشجویان در برخی رشته های پایه نظیر رشته های شاخه علوم انسانی، ریاضی و ... می تواند به معضل جدی در کشور تبدیل شود که دلایل عدم اقبال به این رشته ها باید بررسی گردد.

وی در ادامه افزایش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویی را در دانشگاه زنجان خواستار شد و افزود: در زمینه اعتبارات نیز با توجه به ابلاغ بودجه مناسب برای تکمیل زیرساخت‌های موجود در دانشگاه‌های کشور، باید پیگیری های لازم از سوی مدیران دانشگاه های استان برای جذب بودجه مورد نیاز انجام شود.

فرهادی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی، به نقش تاثیرگزار ایشان در زمینه گسترش علوم، فناوری و آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی علاوه بر ریاست هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد کشور، از بخش های آموزش عالی و پژوهشی کشور نظیر پژوهشگاه زیستی کشور حمایت داشتند و رشد و توسعه ارزنده بخش بیوتکنولوژی کشور حاصل حمایت های بی دریغ ایشان بود.

گفتنی است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور صبح امروز با استقبال استاندار و فرماندار زنجان، وارد استان شد و بلافاصله در دانشگاه زنجان حضور یافت. وی در ابتدای ورود خود به دانشگاه با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه زنجان، به مقام این دو شهید ادای احترام نمود و سپس در جلسه ای با حضور اعضای شورای دانشگاه و نیز در جلسه تشکل‌ها و انجمن‌های علمی و دانشجویی و کانون های فرهنگی دانشگاه شرکت کرد.

بازدید از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و شرکت در اختتامیه همایش شکوه و شکیبایی در استان از برنامه‌های دیگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به زنجان به شمار می آید.

ارسال نظرات