سی امین سالگرد شهادت سردارشهید سید محمودحسینی ویادبود شهدای کربلای 5 در شهر دررود نیشابور برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۱۴۴۳۰
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، سی امین سالگرد شهادت سردارشهید سید محمودحسینی ویادبود شهدای کربلای 5 در شهر دررود نیشابور برگزار شد.
 
 
سردار شهید سیدمحمود حسینی (ادیب)، فرزند سیدابوالقاسم، در بیست و پنجم شهریور ماه سال 1338در شهر دررود از توابع بخش زبرخان شهرستان نیشابور چشم به جهان گشودوی در سن شش سالگی در مکتب قرآن را فراگرفت. دوران ابتدایی را تا سال چهارم به صورت شبانه در مدرسه‌ی لامعی دررود گذراند.

مدت کوتاهی در مدرسه علمیه‌ی فاروج به تحصیل مقدمات علوم حوزوی مشغول شد و از آن جا که اشتیاق زیادی به فراگیری علوم دینی داشت، در اوقات فراغت به مطالعه برخی کتاب‌های استاد شهید مطـهری، آیت‌الله نوری، دکـتر علی شریعتی، شهید دستغـیب و دیگران می‌پرداخت.

در فاصله‌ی سال های 1352 تا 1356 با تشکیل کلاس‌های قرآن و احکام در مساجد و فاطمیه، با همکاری جمعی از جوانان پیرو خط امام‌خمینی1 به نشر افکار آن حضرت و پخش رساله‌ و اعلامیه‌های ایشان اقدام کرد.

طی سال‌های پایانی رژیم پهلوی رهبری برنامه‌های مذهبی از جمله: دعوت از روحانیون و شخصیت‌های انقلابی مثل آیت‌الله نوری، حجت‌الاسلام سادات حسینی، شهید هاشمی‌نژاد و برخی شخصیت‌های دیگر برای ایراد سخنرانی در شهر دررود، بر عهده‌ی سیدمحمود و دوستانش بود. وی از مشعل‌داران مبارزه علیه رژیم پهلوی در منطقه‌ی زبرخان نیشابور بود و با همکاری برخی دوستانش نوارها، عکس‌ها، اعلامیه‌ها و رساله‌ی امام خمینی(ره) را نیمه شب در روستاهای اطراف دررود از جمله باغشن، چناران، حریم آباد و گرینه پخش می‌کرد.

مبارزات انقلابی شهید منحصر به شهر دررود نبود، بلکه در تجمّع‌ها و راهپیمایی‌هایی که علیه رژیم پهلوی در نیشابور و مشهد صورت می‌گرفت، شرکت فعّالی داشت.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی وی از اولین نیروهای بسیجی بود که پس از اتمام دوران سربازی، در سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران شیروان درآمد و ابتدا در مسؤلیت‌هایی چون افسرنگهبان و مسؤل عملیات سپاه شیروان خدمت نمود. در اواسط تابستان 1361 به عنوان جانشین گردان سیف‌الله از لشکر پنج نصر خراسان به مناطق جنگی اعزام شد و در عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک و والفجر سه شرکت کرد. او در عملیات والفجر مقدماتی از ناحیه‌ی فک و در والفجر سه از ناحیه‌ی بازوی راست مجروح شد.

از مرداد 1362 تا آبان 1364 به عنوان فرمانده‌ی سپاه شیروان انجام وظیفه نمود. در همین حین در اسفند 1363 برای مدتی به جبهه رفت و در عملیات بدر نیز شرکت نمود. در مدت فرماندهی سپاه شیروان، نقش مؤثری در ایجاد امنیت منطقه‌ی شیروان و نوار مرزی آن با شوروی سابق (ترکمنستان) ایفا کرد. اقدامات ارزنده‌ای چون تأسیس ساختمان سپاه شیروان، تقویت فروشگاه‌های بسیج، افتتاح پایگاه شهید باهنر و چند پایگاه دیگر در روستاهای مرزی را صورت داد و در جذب کمک‌های مردمی و گزینش نیروی زبده و کارآمد برای اعزام به جبهه تلاش کرد.

شهید حسینی از آبان 1364 به عنوان فرماند‌ه‌ی گردان سیف‌الله عازم جبهه‌های جنگ شد و در عملیات‌های والفجر هشت، کربلای یک، کربلای چهار و کربلای ‌پنج، با فداکاری و جانفشانی از میهن خویش دفاع کرد و پس از مجروحیت مختصر از ناحیه‌ی سر و صورت، در ابتدای عملیات کربلای پنج، سرانجام در تاریخ 7/11/1365 در منطقه‌ی عملیاتی شلمچه، بر اثر ترکش گلوله تانک به درجه رفیع شهادت نایل گشت. پیکرش پس از تشییع در شهرهای شیروان و نیشابور به زادگاهش؛ دررود نیشابور منتقل و در جوار امام‌زادگان «عین‌علی و زین‌علی» به خاک سپرده شد.

سیدمحمود در تاریخ 12/1/1361 با خانم ثریا حسینی ازدواج نمود که حاصل این پیوند، پسری به نام سیدمحسن و دختری به نام نرگس‌سادات است.

روحش شاد ویادش گرامی
ارسال نظرات
پر بیننده ها