خبرهای داغ:
مدیرخانه کاریکاتور ایران با بیان اینکه زبان کاریکاتور زبان بین‌المللی بوده که قابل فهم برای عامه است، گفت: کاربرد و قدرت تصویر هنر کاریکاتور در جامعه بسیار مطلوب است.
کد خبر: ۸۸۱۳۸۶۹
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
سید مسعود شجاعی طباطبایی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه «آثار عکس و کاریکاتور» ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو آنها را مردان بزرگ و فداکار یاد کرد و اظهار داشت: وقتی به صفحات شبکه‌های مجازی و نقل قول‌های خانواده شهید بهنام میرزاخانی به عنوان اولین شهدای اتش‌نشان پلاسکو دقت می‌کنیم می‌بینیم که این شهید والا مقام ارادت خاصی به شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم به‌خصوص سردار شهید «همدانی» داشت.

وی افزود: این شهید بسیار علاقمند به حضور در جبهه‌های مقاومت بود که توفیق شهادت به شکل دیگر و در مکان دیگر افتخارش شد.

مدیرخانه کاریکاتور ایران با بیان خاطراتی از عکاسی خود در دوران 8 سال دفاع مقدس گفت: شهدای دفاع مقدس با وجو.د اینکه ساده به نظر می‌رسیدند اما دلی بسیار بزرگ و عظمت روحی فوق‌العاده بالایی داشتند.

وی با اشاره به فعالیت عکاسی خود ابراز داشت: بنده در این نمایشگاه دو مجموعه فعالیت خود را ارائه کرده‌ام که مجموعه اول در رابطه با عملیات کربلای یک از ابتدا تا انتها است.

شجاعی طباطبایی در خصوص شروع فعالیت عکاسی خود عنوان کرد: بنده این سعادت را داشتم که از ابتدای جنگ به عنوان رزمنده در جبهه‌ها حضور داشته باشم و بعد که احساس کردم در زمینه هنری نیز می‌توانم فعال باشم در این عرصه شروع به فعالیت کرده و عکاسی را به عنوان هنری که می‌تواند زمینه مناسبی برای ثبت اطلاعات و وقایع در تاریخ باشد انتخاب کردم.

وی اضافه کرد: بنده توانستم با شهید آوینی ارتباط برقرار کنم و افتخار بزرگی برایم رقم زده شد که توانستم در کنار رزمندگان 8 سال دفاع مقدس حضور یابم و به حرفه عکاسی بپردازم.

* جایگاه هنر کاریکاتوریست کشور ما بسیار مطلوب است

مدیرخانه کاریکاتور ایران با بیان اینکه عمده عکاسی دفاع مقدس بنده، مربوط به عملیات کربلای یک است، عنوان کرد: عملیات کربلای یک بسیار وسیع بود و من از ابتدای عملیات و قبل از شروع مانور عملیاتی در کنار رزمندگان بودم و سخت‌ترین عکس‌ها و جانکاه‌ترین اتفاقات را نیز در مرحله آخر عملیات کربلای یک گرفتم.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با عکاسی جنگ و ساختار و اصول عکاسی جنگ بیان داشت: در جنگ تحمیلی، عکاسان با مفهوم و تئوری عکاسی جنگ آشنا نبودند ولی با جان، احساس، اشتیاق، دل و حس معنوی که در جبهه حاکم بود عکس می‌گرفتند.

شجاعی‌طباطبایی جایگاه هنرمندان رشته تجسمی در جامعه را بسیار مطلوب دانست و تصریح کرد: ما در این خصوص شرایط بسیار ایده‌آلی را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه 5 نفر از بهترین کاریکاتوریست‌های ایران و جهان از شهر همدان هستند، افزود: حضور این افراد در مسابقات داخلی و خارجی آنچنان موثر است که باعث اعتبار بخشیدن به جشنوارها می‌شود.

مدیرخانه کاریکاتور ایران با بیان اینکه امروزه فراخوان جشنواره‌های مهم و معتبر خارجی به زبان انگلیسی و فارسی منتشر می‌شود، گفت: این نشان می‌دهد که جایگاه هنر کاریکاتوریست کشور ما بسیار مطلوب است.

وی با بیان اینکه اکثر هنرمندان در حوزه تسجمی، شهرستانی و جوان هستند، عنوان کرد: من در مسابقات کاریکاتور در چند کشور خارجی حضور داشتم که میانگین سنی شرکت کنندگان بالای 50 سال بود در صورتی که در ایران این چنینی نیست و هنرمندان از قشر جوان هستند که این افتخار است.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه زبان کاریکاتور زبان بین‌المللی بوده که قابل فهم برای عامه است، ابراز داشت: کاربرد و قدرت تصویر هنر کاریکاتور در جامعه بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: پلاسکو با وجود اینکه دردناک بود ولی هنرمندان به شکل داوطلبانه و با یک حس دلی ورود پیدا کردند و با خلق آثار بسیار زیبا ، حزن و اندوه و فداکاری افراد را صد چندان برابر کردند.

* نتیجه کاریکاتور وا داشتن مخاطب به تعمق و تفکر است

مدیرخانه کاریکاتور ایران با اشاره به اینکه کاریکاتور طنز سیاه است، افزود: کاریکاتور به شکل بسیار تلخ با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و نتیجه آن وا داشتن مخاطب به تعمق و تفکر است .

وی با اشاره به نحوه برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست اظهار کرد: هنگامی که 12 طرح توهین‌آمیز از پیامبر(ص) در نشریه دانمارکی چاپ و قلب مسلمان به واسطه این امر جریحه دار شد، اقدام به برگزاری مسابقه کردیم.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه توهین نشریه دانمارکی اعتراضات و واکنش مسلمانان را در پی داشت، ابراز کرد: غربی‌ها در مقابل این واکنش با این استدلال وارد شدند که در غرب آزادی بیان بدون هیچ حد و مرزی وجود دارد.

وی بیان کرد: در دیدگاه آنان این نوع اقدامات ایرادی ندارد و هنرمندان می‌توانند در هر زمینه‌ای ورود پیدا کنند حتی توهین به پیامبر(ص)، بنابراین در رسانه‌ها شروع به دفاع از اقدام نشریه دانمارکی کردند.

مدیرخانه کاریکاتور ایران ادامه داد: بحث دیگر این بود که اساساً ما به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نبودیم بلکه ما به دنبال رسیدن به واقعیت بودیم که غرب ادعای آزادی بیان می‌کند ولی در عمل به آن پایبند نیست و می‌خواستیم دوگانگی در صحبت‌های آنها را با موضوع هولوکاست نشان دهیم و به همگان اعلام کنیم.

وی با بیاان اینکه برگزاری این هولوکاست اعتراضات و بازخوردهای عجیب داخلی و خارجی را به همراه داشت، بیان کرد: با برگزاری این هولوکاست‌ها بنده به 22 کشور ممنوع الورود رفتم ولی این مسابقات در حد بسیار خوب و عالی برگزار شد و توهین‌کنندگان به پیامبر(ص) را در دنیا افشاء کرد.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در اولین روز فراخوان این مسابقات 80 نفر خبرنگار برای پوشش آن آمده بودند، گفت: مقام معظم رهبری از این هولوکاست تقدیر کرد و فرمودند «این کار بسیار بزرگ بود» و این تقدیر و فرموده برای بنده کافی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات