سمپاشی روی بدن و جایگاه دام به منظور مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو به طور کامل رایگان انجام می شود.
کد خبر: ۸۸۱۳۷۹۶
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: براساس طرح جامع مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو سموم مورد نیاز به طور رایگان به منظور سمپاشی روی بدن دام و جایگاه دام های سبک و سنگین داده می شود.

محمد رشید کرمی افزود: سالانه با شروع فصل گرما عملیات سم پاشی جایگاه های نگهداری و روی بدن دام، برای مبارزه با بیماری های انگلی و ویروسی در استان زنجان در دستور کار قرار می گیرد.

وی یادآورشد: انتقال بیماری های انگلی و ویروسی، به دام های سبک و سنگین توسط کنه ها انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو و عامل آن ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام منتقل شده و انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شود.

وی در ادامه تصریح ساخت: مطمئن ترین راه برای مبارزه با کنه سم پاشی جایگاه های نگهداری و روی بدن دام ها است.

کرمی با بیان اینکه بیماری های انگلی 2 نوع خارجی و داخلی است، خاطرنشان کرد: بیماری های انگلی خارجی، بیشتر در داخل بند پایان، کنه ها، کک ها، جرب ها و شپش است، که به طور معمول از طریق خونخواری موجب ضعف دام می شود و گاهی برخی بیماری ها همچون کنه، علاوه بر خونخواری در انتقال برخی از بیماری های ویروسی و تک یاخته ای به دام و انسان نقش مهمی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به بیماری های انگلی داخلی اشاره کرد و گفت: این بیماری از طریق بندپایان یا حشرات در هنگام خونخواری و یا نیش زدن وارد بدن دام و یا انسان می شود.

کرمی تاکید کرد: بیماری های تب کریمه کنگو، مالاریا، و بیماری تیلریوز در گاو از جمله بیماری های انگلی است که توسط حشرات و کنه ها به انسان و دام منتقل می شود.

وی اظهارکرد: با توجه به اهمیت این بیماری ها و پیشگیری از آنها، از ابتدای سالجاری روی بدن بیش از 111 هزار گوسفند و بز و پنج هزار و 377 هزار گاو و گوساله سمپاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: در همین مدت، بیش از یک میلیون و 75 هزار و 940 متر مربع جایگاه دام سبک و سنگین سمپاشی شده است.

کرمی یادآورشد: سمپاشی روی بدن و جایگاه دام به منظور مبارزه با بیماری های انگلی خارجی و تب کریمه کنگو به طور کامل رایگان انجام می شود.

استان زنجان یک میلیون و هشت هزار راس دام سبک بز و گوسفند و 186 هزار راس دام سنگین گاو و گوساله دارد.

ارسال نظرات