در واقع هدف کمیته امداد توزیع پول نیست بلکه ایجاد اشتغال برای خانواده ها و اقشار آسیب پذیر است.
کد خبر: ۸۸۱۳۷۵۸
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، قائم مقام معاون اشتغال کمیته امدادکشور در سفر به زنجان ضمن حضور در جلسه کارشناسان اشتغال کمیته امداد استان به تشریح سیاستهای این نهاد در امر اشتغال زایی پرداخت و گفت: سال گذشته یک هزار و 400 میلیارد تومان برای اشتغال زایی مددجویان کمیته امداد اختصاص یافته بود که طبق آمار 89 درصد این اعتبارات جذب شد.

رزمجو با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان تصریح کرد: کمیته امداد نیز که یک نهاد ولایی و اعتقادی است، به صورت جهادی و بسیجی وار دربخش های مختلف در کمک به محرومان فعالیت دارد.

قائم مقام معاون اشتغال کمیته امداد ادامه داد: اجرای طرح‌های مختلف مشارکتی توسط کمیته امداد این امکان را فراهم ساخته که همه افراد علاقه‌مند در بخش‌های مختلف و امور خیر مربوط به این نهاد سهیم شوند.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد به عنوان متولی امور محرومان وظیفه پیگیری امور آنها را دارد، گفت: در واقع امدادگران و مسئولان این نهاد مدافع حقوق این قشر در جامعه هستند.

رزمجو با اشاره به برنامه‌های کمیته امداد در اشتغال زایی برای مددجویان افزود: در کمیته امداد به دنبال کسب و کار خوشه ای و زنجیره ای هستیم.

وی به بند 6 ماده دو اساسنامه کمیته امداد اشاره کرد و گفت: بر اساس این بند، خروج خانواده‌ها از چرخه حمایتی کمیته امداد در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دنبال میشود.

قائم مقام معاون اشتغال کمیته امداد با اشاره به اینکه تمام نیازهای خانواده ها از طریق امداد قابل رفع نیست، افزود: با این وجود توانمندی و استقلال اقتصادی خانواده ها با نشان دادن راه های کسب درآمد ممکن است.

وی با اشاره به ماده 39 برنامه پنج ساله سوم مبنی بر خروج سالانه 10 درصد از جمعیت حمایتی کمیته امداد از چرخه حمایتی این نهاد اظهار کرد: برای اجرایی شدن این بند از قانون، توانمندی 50 درصد از خانواده ها با محوریت اشتغال دنبال میشود.

رزمجو ایجاد اشتغال براساس ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای و کاریابی و ایجاد فرصت‌های شغلی براساس کسب و کارهای خرد و کوچک را از اهداف کمیته امداد در توانمندسازی مددجویان برشمرد و افزود: هدف از انجام این اقدامات کاهش نرخ بیکاری در بین جامعه هدف کمیته امداد و کاهش نرخ بیکاری در جامعه است.

وی با اشاره به استعداد سنجی صورت گرفته توسط کمیته امداد برای توسعه طرح‌های اشتغال زایی افزود: شناسایی مستعدان، ارائه مشاوره های شغلی مناسب، ارائه آموزش های مرتبط ، تشکیل پرونده، اعطای وام، ایجاد اشتغال، نظارت پس از اجرای طرح، بازاریابی و ایجاد بازارچه‌های محلی مراحل ایجاد شغل برای مددجویان این نهاد است که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

قائم مقام معاون اشتغال کمیته امداد گفت: در واقع هدف کمیته امداد توزیع پول نیست بلکه ایجاد اشتغال برای خانواده ها و اقشار آسیب پذیر است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 100 هزار شغل توسط کمیته امداد در کشور ایجاد می شود، گفت: یکی از دلایل پایدای این مشاغل نظارت‌هایی است که به صورت مستمر انجام می‌شود.

رزمجو در ادامه از طراحی نرم افزاری برای حوزه اشتغال خبر داد و افزود: در این نرم‌افزار موضوعات مربوط به کم و کیف ایجاد اشتغال برای مددجویان و رصد و پایش طرحها پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای طرحهای تجمعی، خدماتی و بومی از دیگر رویکردهای ایجاد فضای کسب و کار با مالکیت فردی است، گفت: در این بخش باید از ظرفیت‌های استان استفاده لازم به عمل آید.

قائم مقام معاون اشتغال کمیته امداد در این خصوص ادامه داد: برای مثال در شهرستان ابهر و شهر هیدج باید از ظرفیت تولید کفش برای ایجاد اشتغال مددجویان استفاده شده و در شهرستان طارم از ظرفیت موجود در بخش کشاورزی استفاده شود.

وی همچنین به ظرفیت‌‌های استان درحوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: استان زنجان دارای ظرفیت بالایی است که میتواند در این بخش نیز بهره برداری لازم در زمینه ایجاد اشتغال برای خانواده های تحت حمایت قدمهای موثری برداشته شود.

رزمجو همچنین بر لزوم توجه به کسب و کار خرد به تعبیر دیگر سرمایه آور و پول آور تاکید کرد و گفت: توجه به اشتغال دانش بنیان نیز از دیگر موضوعاتی است که منجر به موفقیت کمیته امداد در ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی یکی از مهم ترین موضوعات در توانمندسازی مددجویان محسوب می شود، تصریح کرد: در این رابطه نیازمند یک فکر خلاق و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود با آموزش مددجویان هستیم.انتهای پیام/

ارسال نظرات