مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس عنوان کرد

افزایش عملکرد گندم علیرغم کاهش سطح زیرکشت در استان فارس

حسین علی رعیتی فر،مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان فارس گفت: هم اکنون بیشترین بخش آموزش ما در بخش صنایع تبدیلی است و امیدواریم نتایج خوبی را مثل همیشه از آن دریافت کنیم.
کد خبر: ۸۸۱۳۶۷۱
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

طرح ملی بسیج همگام با کشاورز تحولی چشمگیر در کشاورزی علمی کشور ایجاد کرده است. در همین راستا تسهیل گری کارشناسان با برگزاری کارگاه های متعدد در سراسر استان فارس رقم خورده است. هدف این طرح و دوره تسهیل گری، مردمی کردن طرح بسیج همگام با کشاورز و همچنین آموزش های به روز و نوین به کشاورزان روستایی است.

در همین ارتباط گفتگویی با  آقای حسین علی رعیتی فرد،مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان فارس داشته است که در ادامه می خوانید.

جایگاه ویژه استان فارس در تولید گندم

حسین علی رعیتی فرد با بیان اهمیت استان فارس در بخش کشاورزی گفت: طرح ملی همگام با کشاورز در استان فارس، پس از تفاهم نامه ای که با مجموعه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در تهران به امضا رسید، همزمان با سراسر کشور آغاز شد. سهمیه ابلاغی ما 200 شبکه بوده است که حدود 400 پایگاه روستایی شامل این طرح میشدند. ما بر اساس ظرفیت شهرستان هایمان و همچنین موقعیت کشاورزی، این سهمیه را بین 16 شهرستان عمده تقسیم کردیم و به فراخور اهمیت از 19 شبکه تا 2 شبکه تقسیم شده و مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون سه سال از اجرای این طرح می گذرد و به لطف خدا در بخش تجهیز پایگاه های روستایی، در اختیار گرفتن کتب تخصصی مهندسین کشاورزی، بسته های نرم افزاری تخصصی تهیه شده که در اختیار مهندسین و کشاورزان قرار گرفته شده، آموزش های متمرکز کشوری که متخصصین کشاورزی در آن حضور داشتند که سهم استان فارس در این بخش حدود 300 نفر بوده است و در طی دو سال گذشته در این کلاس ها شرکت کرده اند و آموزش های به روز و نوین کشاورزی در اختیار کشاورزان محترم استان قرار گرفته شده است.

رعیتی فرد در مبحث بخش تسهیل گری کار و محصول سالم نیز اظهار داشت: حدود 400 نفر را در این مدت آموزش داده ایم و در حال حاضربالغ بر 400 سرپرست از مهندسین فارغ التحصیلان رشته های متفاوت کشاورزی در حال همکاری با ما در این طرح هستند. روستاها، محصول غالب و همچنین شاخص عملکرد آن ها مشخص است و به یاری خدا ارتباط خوبی با مرکز ترویج و سازمان جهاد کشاورزی استان صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: از آن جایی که استان فارس از استان های مهم در بخش کشاورزی است، استقبال از این طرح از طرف مسئولین بخش های مختلف در آن به نحو احسن صورت گرفته و بسیج هم با تمام قوا برای دستاوردهای مهم در تلاش است و الحمدلله نتایج خوبی نیز از آن دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به محصولات شاخص استان فارس اضافه کرد: محصول غالب استان در بخش های مختلف زراعی، باغی و دامی از اهمیت بالایی برخوردار است. در محصولات زراعی عمده ترین محصول زیر کشت گندم است و از اوایل انقلاب تا سال 1393استان اول در بخش کشت گندم و تولید بوده است. اما به دلیل بحران آب و خاک در دو سال اخیر ما استان دوم در تولید گندم بوده ایم. اما اتفاق جالبی که افتاده است سطح کشت کاهش داشته است ولی افزایش عملکرد داشته ایم و 13% افزایش عملکرد در بخش تولید گندم در استان فارس داشته ایم که این موجب خشنودی ما از حاصل طرح همگام سازی با کشاورز است.

وی افزود: در محصولات باغی شهرستان هایی مثل جهرم مرکبات را زیر کشت دارند که در این عرصه حائز رتبه کشوری هستند. در این چند سال نیز با آموزش هایی که صورت گرفته است، از معرفی ارقام جدید درختان تولیدی، سموم قابل استفاده و کود مناسب برای مرکبات الحمدلله عملکرد چشمگیری داشتند و همه رضایت کامل دارند .

صنایع تبدیلی، راهکاری برای نجات کشاورزان از خسارت

رعیتی فرد با تاکید بر مشکلات مهم کشاورزان در حوزه محصولات باغی افزود: یکی از مشکلات و دغدغه های مهم کشاورزان بازار محصولات باغی و صنایع تبدیلی است. هم اکنون بیشترین بخش آموزش ما در بخش صنایع تبدیلی است و امیدواریم نتایج خوبی را مثل همیشه از آن دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: استان فارس در بخش دام نیز هم در بخش دام سبک و هم در بخش دام سنگین مشغول فعالیت است خصوصا در بخش عشایری که محل کوچ عشایر است و سهم قابل توجهی در تولید شیر و لبنیات کشوری دارد و ما در این بخش نیز ذیل طرح همگام سازی با کشاورزان شاهد اتفاقات و شاخص عملکرد خوبی بوده ایم. مهندسین ما در رشته های دامپروری کارهای خوبی انجام داده اند و امیدواریم که با تقویت این بخش هم در بحث علمی متخصصین و هم در بحث کار و تلاش کارشناسی گام های مثبتی را برداریم.

رعیتی فردر خصوص محوری ترین فعالیت طرح همگام سازی با کشاورز در استان فارس ضمن بیان ایجاد اشتغال درروستاها ادامه داد: آموزش و افزایش عملکرد کشاورزان در روستاها از مهم ترین دغدغه های ما در این طرح است. با تفاهم نامه ای که با سازمان بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی داریم، در نظر داریم در بخش صنایع تبدیلی کوچک ورود جدی داشته باشیم تا روستاییان بتوانند حداکثر استفاده و سود آوری را داشته باشند.

وی اظهار داشت: محصولات باغی مثل توت، انگور و مرکبات در زمانی به زمان برداشت میرسد که بازار از محصولات اشباع است و کشاورزان ضرر زیادی در این حوزه دارند. ما سعی کرده ایم با معرفی دستگاه ها در صنایع تبدیلی در استان ها، با هزینه بسیار کمی دستگاه ها خریداری شود و در بخش تهیه ترشیجات، آب گیری این محصولات و تولید رب بتوانند موفقیت به دست آورند و جبران این خسارات در این زمان فراهم آید و همچنین ضایعات محصولات کشاورزی را هم به حداقل برسانیم و ان شاءالله در بخش امنیت مواد غذایی نیز با مشکلی مواجه نشویم.

مخترع بسیجی جهرمی، سازنده دستگاهی برای پیشگیری از سرمازدگی

حسین علی رعیتی فرد در پایان با اشاره به سرمازدگی و خسارت بالای هرساله کشاورزان در شهرستان جهرم گفت: جهرم یکی از شهرستان های تولید مرکبات استان فارس است که متاسفانه به علت سرمای نابهنگام هوا هر سال بین 20 تا 30 درصد دچار آسیب دیدگی و خسارت میشد و کشاورزان در این بخش از روش های سنتی مثل آتش زدن لاستیک دور باغات استفاده میکردند که هم آلودگی هوا و هم آلودگی محیط زیست را در پی داشت و آلایندگی بالایی داشت.

وی همچنین افزود: جناب آقای مهندس ابراهیمی دستگاهی را در این خصوص طراحی کردند که دمای هوا در ایام سرد را به دمایی مطلوب برای باغات میرساند. این دستگاه مراحل آزمایشی خود را پشت سر گذاشته است و مورد استقبال خوب باغداران قرار گرفته است. این دستگاه به باغداران جهرم معرفی میشود و به یاری خدا در این دو سال آسیب کمتری به محصولات باغی وارد میشود.

ارسال نظرات