مقابله با آسیب‌های فردی و اجتماعی، مقاومت در مقابل حوادث غیر مترقبه، استحکام در برابر ناملایمات فرهنگی و اقتصادی همه نیاز به روحیه‌ای مشترک، همراه و مقتدر دارد که از این روحیه، به عنوان فرهنگ حماسه یاد می‌کنیم.
کد خبر: ۸۸۱۳۶۳۱
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایرج گلشنی دبیر کنگره فرهنگ حماسه در یادداشتی با عنوان "گفتمان فرهنگ حماسه، ضرورت روز جامعه است" نوشت: خانه فرهنگ ایثار و مقاومت-«فرهنگ حماسه» به معنی فرهنگی پر فضیلت، پویا، با نشاط و سازنده و فرهنگی که در تضاد با خمودگی و افسردگی است و با ناامیدی مبارزه می‌کند، ضرورت همیشگی یک ملت، فرهنگ و تمدن است از این روست که جامعة ما هم به شدت به آن نیاز دارد.

نظر به شرایط کنونی، چه از حیث وضعیت نابسامان منطقه، هجمة گستردة غرب علیه فرهنگ‌های شرقی- به خصوص ایران-هدف قرار دادن نسل‌ها و وضعیت داخلی از نقطه نظر اقتصادی، اشتغال و گرانی و دیگر مواردی که ابزار منفی هستند و روحیه و روان مردم ما را دستخوش اندوه و ناملایمتی می‌کند، گفتمان فرهنگ حماسه حائز اهمیت است تا با پس زدن امواج منفی، روحیه‌ای مشترک و قئی ایجاد کند تا هم نقشه های شوم دشمنان نقش برآب شود و هم روند رشد و پیشرفت همه جانبه بیش از پیش هموار گردد.

در شرایط فعلی، عنصری مانند«اقتصاد مقاومتی» محقق نمی‌شود مگر با روحیة قوی، فکر جمعی و اقدام همگانی و این یعنی نیاز جدی به وجود فرهنگ و گفتمان حماسه تا در پرتو آن، روحیة فردی و جمعی، قوی و با نشاط و اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.

جدای از حوزه اقتصاد، دیگر حوزه‌های سیاسی،اجتماعی، صنعتی، ورزشی، علمی و.. همگی نیاز به فرهنگ حماسه برای حرکتی شتابزده، محکم و سازنده دارد.

فرهنگ حماسه چیزی نیست جز روحیة انجام کارهای بزرگ و خارق‌العاده در سطح فردی، جمعی و اجتماعی که در نهایت منجر به سازندگی فرد و جامعه می‌شود. امروز ما به شدت به این روحیه روحیه نیاز داریم و در همه حال باید در تقویت آن کوشا باشیم.

مقابله با آسیب‌های فردی و اجتماعی، مقاومت در مقابل حوادث غیر مترقبه، استحکام در برابر ناملایمات فرهنگی، اقتصادی و...همه نیاز به روحیه‌ای مشترک، همراه و مقتدر دارد که از این روحیه، به عنوان فرهنگ حماسه یاد می‌کنیم.

خوشبختانه، تاریخ و تمدن ایرانی- اسلامی سرشار از مفاهیم و مصادیق حماسی است و ادبیات و تاریخ ما بسیار غنی است؛ اما در خوانش و منش حماسه در کشور متمرکز نیستیم و آن را بسیار پراکنده و محدود مورد توجه قرار داده‌ایم و اکنون گفتمان «ملی فرهنگ حماسه» همة ما را به وحدت نگرش، وحدت رویه و وحدت عمل در این باره فرا می‌خواند.


ارسال نظرات