خبرهای داغ:
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

HSEE سرمایه را حفظ و جذب می‌کند/ HSEE نقطه تعادل بین ایمنی، محیط زیست و بهداشت است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست جذب سرمایه را از فواید استفاده از سیستم HSEE دانست و گفت: ما نه تنها در HSEE سرمایه را حفظ می‌کنیم بلکه سرمایه‌ها را نیز جذب می کنیم.
کد خبر: ۸۸۱۳۴۸۹
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
HSEE سرمایه را حفظ و جذب می‌کند/ HSEE نقطه تعادل بین ایمنی، محیط زیست و بهداشت است

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان ، سعید متصدی امروز در نشست استانی تبیین کارکرد های HSEE در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت های سازمان محیط زیست در خصوص علت توجه به محیط زیست و حفظ و بهبود کیفیت آن اظهار داشت: جهان امروز دهکده‌ای بیش نیست و همه ما در یک بستری که متعلق به همه است زندگی می کنیم.

وی با بیان اینکه باید آیندگان ما هم از این بستری که خداوند برای زندگی کردن فراهم آورده استفاده کنند، افزود: امروز حفاظت به معنای بستن، حصار کشیدن و عدم ورود نیست بلکه باید از امکانات و منابع در حد بهینه و به اندازه حق خود استفاده کنیم و شرایط طوری شود که آیندگان ما نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در این زمینه برخی رفتارها فرصت تصمیم‌گیری آیندگان را به حداقل رسانده است، ابراز داشت: برخی از مواقع این چنین تفسیر می شود که ما به اندازه از آب و خاک و امکانات استفاده کنیم ولی آیا به این اندیشیده ایم که آیندگان می توانند از این امکانات در فرایندهای دیگر بیشتر و بهینه‌تر استفاده کنند؟

وی در ارتباط با محیط زیست به بیان دو رویکرد پرداخت و عنوان کرد: یکی از این رویکردها، رویکرد مصرف‌گرایانه و تقابلی است، به این معنی که هر شخص هر اندازه خودش مصرف کند و ارگان نظارتی و مسئولیتی که بحث حاکمیتی را دارند با آن یک برخورد تقابلی داشته باشند.

متصدی رویکرد بهینه‌سازی و تعامل را به عنوان یکی دیگر از رویکردهای پیش روی محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: در این رویکرد یعنی ما به اندازه‌ای که لازم است باید استفاده کنیم و برای حفظ محیط زیست تعامل داشته باشیم که در این صورت باید همه به وظیفه خود آشنا باشند و در قبال محیط زیست احساس مسئولیت کرده و به آن کمک کنند.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری در راستای حفظ محیط زیست محتوا و هدف این همایش است، افزود: این برنامه بسیار ارزنده و قابل تقدیر است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه امروزه بیشترین تلاش در حفظ محیط زیست جلوگیری از مصرف مواد و منابع خام و ورود آن در چرخه خطی و رسیدن به محصول است، ابراز داشت: ما در حفظ محیط زیست باید حداکثر میزان بازیافت و بازچرخانی را انجام دهیم تا حق آیندگان در استفاده از این مواد خام رعایت شود.

متصدی در این خصوص با اشاره به صنعت نفت بیان داشت: نفت ایران از 105 سال پیش در ایران کشف شد، که در طول این مدت مبنای کار بر صادرات نفت بود و اقتصاد کشور بر اساس نفت پایه‌گذاری شد و آن را فروختیم و هنوز هم می فروشیم.

وی با بیان اینکه باید به جای فروش نفت آن را تبدیل به محصولات نفتی کنیم، گفت: در این صورت درآمد کشور ما بیش از فروش نفت خام خواهد بود و در خصوص صنعت معدن و سنگ‌ها نیز به همین منوال است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما در 100 سال پیش پالایشگاه و پتروشیمی در اختیار نداشیم و نفت را می‌فروختیم ولی در زمان کنونی با وجود آنها باید نفت را در ذخیره‌گاه‌ها نگه‌داریم و به اندازه مصرف کنیم تا حق آیندگان حفظ شود و بتوانند با تکنولوژی‌های بهتر از آن استفاده بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر مبنای تعامل، مشارکت و تصمیم‌گیری با حضور ذینفعان فعالیت می‌کند، گفت: این رویه اساس کار و فعالیت محیط زیست است.

متصدی در بخش دیگر سخنان خود به مسئله HSEE پرداخت و بیان داشت: HSEE به عبارتی همین نقطه تعامل و تعادل را بیان می‌کند و یک نقطه تعادلی است که می‌تواند بین ایمنی، محیط زیست و بهداشت وجود داشته باشد.

وی حفظ و نگهداری از منابع را به عنوان یکی از مزایای استفاده از سیستم HSEE دانست و عنوان کرد: نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه و محیط زیست به عنوان سه منبع و سه ضلع مثلت سیستم HSEE هستند که هر یک از این اضلاع به صورت دو طرفه فعالیت می کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اگر هر کدام از این سه منبع کمتر یا بیشتر از دیگری باشند عدم تعادل به‌وجود می‌آید بنابراین لازم است در استفاده از نیروی انسانی و تجهیزات و سرمایه‌ها و حفظ محیط زیست تعادل برقرار شود.

وی جذب سرمایه را به عنوان یکی دیگر از فواید استفاده از سیستم HSEE دانست و بیان داشت: ما نه تنها در HSEE سرمایه را حفظ می‌کنیم بلکه سرمایه‌ها را نیز جذب می کنیم.

متصدی پرهیز از ریسک را به عنوان یکی دیگر از فواید استفاده از سیستم HSEE عنوان کرد و افزود: در این سیستم بحث ریسک وجود دارد نه خطر، چرا که ریسک یک خطر بالقوه است ولی وقتی تبدیل به خطر شد هیچ کاری نمی‌توان کرد و باید با آن ساخت که این سخت است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو ابراز داشت: در این حادثه ما مجبور بودیم که با خطر بسازیم و شهدا قربانی عدم پیشگیری شدند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حادثه پلاسکو اولین و آخرین حادثه نیست، گفت: تکنولوژی ما کهنه است، چون تغییری در آن ایجاد نمی‌شود اگر ما به جدیت مساله را دنبال نکنیم این آخرین اتفاق نخواهد بود.

وی با بیان اینکه لزوم جلوگیریاز حوادثی چون ساختمان پلاسکو نهادینه کردن تغییر فرهنگ است، تاکید کرد: ما متاسفانه مبنای تغییر را در سیستم زندگی نمی پذیریم با وجود اینکه از آن اگاهی داریم ، بنابراین باید در نگرش و ذهنیت تغییر ایجاد شود و فرهنگ‌سازی مبنای کار در تغییر باشد.

متصدی اضافه کرد: در این خصوص باید به سمت نوآوری، خلاقیت و جذب منبع حرکت کنیم و مهم‌تر از همه به فکر اعتمادسازی مردم باشیم و صداقت مبنای کار برای اعتمادسازی باشد و این همان چیزی است که در سازمان حفاظت از محیط زیست دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که ایمنی و محیط زیست هزینه نیست، ابراز داشت: کاهش هزینه‌ها یکی دیگر از فواید استفاده از سیستم HSE است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه با اشاره با بازیافت فاضلاب،تصفیه فاضلاب را سرمایه دانست و بیان داشت: یک فاضلاب شهری وقتی تولید می شود 99.9 درصد آن آب خالص است و تنها 0.01 درصد آن مواد جامد و آلاینده است.

وی افزود: از این 0.01 درصد 70 درصد آن قابل اکسیداسیون بیوشیمیایی است که قابل تصفیه بوده و فقط 30 درصد 0.01 درصد ممکن است مواد معدنی داشته باشد.

متصدی برآورده ساختن توقعات ذینفان و دستیابی به استانداردها را از دیگر فواید استفاده از سیستم HSE برشمرد و عنوان کرد: تعهد رهبری؛ خط مشی و اهداف استراتژیک؛ صنایع، سازمان و مستندسازی؛ ارزیابی و مدیریت ریسک؛ طرح‌ریزی، اجرا و پایش؛ ممیزی و بازنگری از جمله این استاندارها ااست.

وی با بیان اینکه چهار عامل آسیب‌های رفتاری، فرایندی، زمینه ای و ساختاری از جمله عواملی است که باعث آیب به این سیستم می‌شود، در خصوص آسیب‌های رفتاری افزود: تعهد و رهبری نه چندان مطلوب برخی از مدیران ارشد و میانی، فقدان خلاقیت‌های HSEE، عدم نهادینه شدن فرهنگ HSEE و عدم اهتمام به آموزش HSEE از موارد آسیب‌های رفتاری است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آسیب‌های فرایندی یادآور شد: عدم اجرای جامع و دقیق طرح و برنامه‌های HSEE ، عدم مدیریت اثربخش ریسک‌ها، عدم وجود سیستم بازرسی بر مبنای ریسک، عدم اعمال مدیریت تغییر و پایش مناسب و عدم اثربخشی آموز ش‌های HSEE از جمله این آسیب‌ها است.

وی برخورداری پیمانکار بر اساس صلاحیت‌های HSEE و سوابق عملکردی را از آسیب‌های زمینه‌ای برشمرد و خاطر نشان کرد: عدم جذب و به‌کارگیری منابع انسانی واجد صلاحیت و عدم پویایی و تناسب ساختار سازمانی از جمله آسیب‌های ساختاری است.

متصدی در پایان خاطرنشان کرد: در سیستم HSEE رویکردها نباید واکنشی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات