خبرهای داغ:
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردند«از اینکه برادرتان برای ارائه توضیحات لازم در خصوص فساد مالی در دستگاه قضایی حضور پیدا کند، ممانعت نکنید».
کد خبر: ۸۸۱۳۲۵۴
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسینعلی حاجی دلیگانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزبانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به افشای ارتباط یکی از متهمان بانکی با حسین فریدون اظهارکرد: یکی از محاسن برنامه ششم توسعه که در حقیقت ثمره کار رسانه‌های انقلابی و دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی بوده، شفاف‌سازی‌هایی است که در برنامه‌های برنامه ششم توسعه معین شد.

وی افزود: قرار بر آن شد تا کلیه پرداخت‌های دولت در قالب سامانه‌ای بیاید در دسترس مردم قرار گیرد که همچنان تعلل شده است، و این شامل همه هزینه‌های خریدها و پروژه‌های دولتی است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: 10 محور شفاف‌سازی در برنامه ششم توسعه آمده که حاصل به بار نشستن بخشی از تلاش رسانه‌هاست.

وی تصریح کرد: شفاف‌سازی در مسأله فساد اقتصادی موضوعی است که بخش قابل توجهی از آن در راستای مبارزه با فساد بوده و همان رسالتی است که بر عهده رسانه‌هاست.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه نمی‌خواهیم بگوییم فساد در دولت‌های گذشته نبوده است، متذکر شد: در گذشته هم فساد‌های اقتصادی به صورت کم و زیاد وجود داشته ولی در این دولت با شیوه‌های متفاوت‌تری آشکار شده است.

* حجم و تعدد فساد در دولت یازدهم بی‌سابقه است

وی با اشاره فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان خاطرنشان کرد: در هیچ دولتی 11 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشت نشده بود و این در حالی است که 5 هزار میلیارد تومان از این مبلغ تنها به یک فرد پرداخت شده است؛ این موضوع که بدهکاران بانکی تعیین‌کننده برخی از مدیران عامل بانک‌ها شوند نیز در هیچ دولتی سابقه نداشته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه مدیرعامل یک بانک در صورتی که به دستور خلاف قانون یکی از دولتی‌ها عمل نکرد بلافاصله برکنار شود و یا رئیس شعبه یکی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات غیرقانونی به مسؤولان کلان دولت تأخیر بیاندازد نیز در هیچ یک از دولت‌ها سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه چنین افشاگری‌هایی باعث از بین رفتن اعتماد عمومی مردم نمی‌شود، اذعان داشت: اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در چنین فسادهای اقتصادی نه تنها اعتماد عمومی را از بین نخواهد برد، بلکه باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود.

حاجی دلیگانی با اشاره به دستگیری اخیر دانیال‌زاده به عنوان یکی از شرکای حسین فریدون عنوان کرد: دانیال‌زاده یکی از ابربدهکارهای بانکی کشور است، از طرف دیگر او فردی قانون‌دان بوده و بر موارد قانونی احاطه دارد که در این رابطه به صور مختلف قوانینی که تصویب می‌شده را در راستای منافع خود و امثال خود تنظیم می‌کرده است.

* رابطه فریدون و ابربدهکاران بانکی از انتصاب مدیران تا پرداخت تسهیلات غیرقانونی بوده

وی اضافه کرد: به عنوان مثال تبصره‌ای مبنی بر توافق با دولت برای بدهکاری به بانک‌ها تصویب شده است و افراد به خصوصی در این توافقات به نتیجه می‌رسیدند، به طوری که با پرداخت تنها 1000 تومان، بدهی چندصد میلیاردی خود را به تعویق می‌انداختند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت در راستای پنهان‌سازی چنین فسادهایی، این موارد را به صورت دیگری گزارش داده به طوری که این مبالغ را در آماری تحت عنوان رشد سرمایه‌گذاری مطرح کرده است یا اینکه آمار مربوطه را در آمار افزایش نرخ اشتغال برای مردم گنجانده است.

وی با اشاره به منزل مسکونی هدیه شده به همسر حسین فریدون توسط دانیال‌زاده، یادآور شد: این موضوع به خاطر مراودات میان این بدهکار بانکی و برادر رئیس جمهور بوده که منزلی مسکونی در منطقه شمیرانات(تجریش) به مبلغ 16 میلیارد تومان اهدا شده و یک چک 250 میلیون تومانی هم برای هزینه مراسم ختم مادر یکی از مسؤولان پرداخت شده است.

حاجی دلیگانی اظهارداشت: منابع طبیعی و ملی زیادی در کشور وجود دارد و در مقایسه با دیگر کشورهای جهان غیرقابل مقایسه است، حال این سؤال مطرح است که چرا تنها بخشی از جامعه ما از نظر اقتصادی برخوردار بوده و مابقی جامعه شرایط اقتصادی مناسبی ندارند؟

وی با اشاره به وجود ایرادات در قوانین و مجریان قوانین تأکید کرد: مجریان قانون توجهی به رعایت منافع عمومی و عامه مردم ندارند و این موارد در حوزه‌های مختلف به کرات دیده می‌شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از کسانی که اخیراً از تسهیلات مربوط به صادرات کالا استفاده می‌کنند به نوعی قانون را دور زده به این صورت که بیان می‌کنند این کالا را به خارج از کشور صادر می‌کنیم، سپس مدارک گمرگ را آماده کرده تا نشان دهند صادرات انجام شده اما مجدداً به کشور بازگشته و در حقیقت کالایی خارج نشده است.

وی اظهارداشت: همچنین در برخی از موارد دیگر صادرات به صورت صوری و کاغذی انجام شده است، به گونه‌ای که کالایی به خارج از کشور صادر شده اما مالیات 9 درصد ارزش افزوده پرداخت نشده و یا به او بازگشته است.

* سود 30 میلیاردی ماحصل دریافت تسهیلات از شعبه خارجی بانک و سرمایه گذاری در شعبه داخل

حاجی دلیگانی اذعان کرد: در جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کردم که حداقل 30 نفر از افراد سواستفاده‌کننده از شعبات بانکی خارج کشور، از بانک‌های داخلی با نرخ سود 8 درصد وام دریافت می‌کنند و سپس همان پول را وارد کشور کرده، سپرده‌گذاری می‌کنند و 22 درصد سود می‌گیرند.

وی با اشاره به یکی دیگر از بدهکاران بزرگ بانکی به نام «شبدوست مالامیری» خاطرنشان کرد: این فرد 30 میلیارد تومان در سال تنها با عنوان سود مابه‌التفاوت جابجایی پول دریافت می‌کرده،313 میلیون درهم را نیز به ریال تبدیل کرده و سود آن را دریافت می‌کرده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ابرازداشت: برخی از افراد به جان ملت افتاده و چپاول می‌کنند و وزارت اقتصاد نیز برخوردی با آنان ندارند؛ بیشترین خلاف‌های حقوق نجومی از وزارت اقتصاد شروع شد در حالی که این وزارت‌خانه باید انتظام‌بخش دیگر دستگاه‌ها در مسائل اقتصادی باشد.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد نه تنها اراده‌ای در برخورد با حقوق‌های نجومی از خود نشان نداد بلکه به عکس عمل کرد؛ برای مثال در بخشی از تولیدکنندگان کشور شرایطی را به وجود آوردند تا زمینه تولید پوشاک متوقف و به جای آن کالای خارجی وارد کشور شود که این موضوع باعث از بین رفتن اشتغال هم شده است.

حاجی دلیگانی با اشاره به غیرواقعی بودن نرخ اعلام شده رشد اقتصادی کشور اذعان داشت: این سؤال از رئیس جمهور مطرح است که چرا 7.4 درصد نرخ رشد اقتصادی را به طور شفاف تجزیه و برای مردم بیان نمی‌کنید؟ چرا رسماً اعلام نمی‌کنید که این رشد در چه بخش‌هایی اتفاق افتاده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها