وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با «بسیج»:
صادق خلیلیان با ابراز نگرانی از اینکه در نطق اخیر رسانه ای برخی مسئولان رکود مسکن را از مردم کتمان کردند افزود: آقای روحانی واقعیت اقتصادی را برای مردم ارائه نمی دهند و حرفی از رکود مسکن به میان نیاوردند.
کد خبر: ۸۸۱۲۹۳۶
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

صادق خلیلیان وزیر سابق کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه حجم معاملات مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته با رکود بیشتری مواجه شده است اظهار داشت: البته موضوع  رکود مسکن به رکود گسترده اقتصادی برمی گردد که در کشورمان رشد پیدا کرده است. آنچه مسلم است، رکود مسکن از دو دلیل عمده برخوردار است که از یکسو به بازار عرضه مسکن برمی گردد که در دولت یازدهم به مشکلات فراوانی برخورد کرده است. مسکن مهر در دولت یازدهم تعطیل شده است از اینرو قیمت های مسکن در سطوح بالایی قیمتی قرار داشت.

وی با بیان اینکه سیاست غلط و نابجای دولت یازدهم موجب تعمیق رکود اقتصادی در بازار مسکن بود افزود: رکود حاکم بر اقتصاد کشورمان ، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری را بهمراه داشته و بیکاری را به شکل گسترده در سطح جامعه افزایش داده است.  افزایش قیمت کالاهای اساسی هم از دلایل عمده برای کوچک کردن سفره معیشتی شد از اینرو افزایش قیمت در سطح عمومی موجب گردید تا قدرت خرید جامعه هم به شدت دچار نوسان کاهشی شود.

وی در ادامه بیان داشت: مسکن از سوی مردم با افت متقاضی مواجه شده است. این در حالی است که دولت نتوانسته اقدام موثری در جهت افزایش قدرت خرید مردم داشته باشد. شاید بهتر است گفته شود که مدیریت صحیح برای تعادل در بازار مسکن انجام نشد و بی تدبیری دولت به رکود مسکن دامن زد. عملا شاهد هستیم که اقتصاد کشور در رکود عمیق فرو رفته و  البته آثار و تبعات گسترده ای در پی داشته است و انتظار می‌رود تبعات منفی رکود اقتصادی در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

خلیلیان با ابراز نگرانی از اینکه آقای رییس جمهور در نطق رسانه ای اخیر خود رکود مسکن را از مردم کتمان کردند افزود: آقای روحانی واقعیت اقتصادی را برای مردم ارائه نمی دهند و متاسفانه در حوزه مسکن هم نه تنها حرفی از رکود مسکن به میان نیاوردند که عبور از رکود مسکن را مطرح کردند. ارائه مطالب نادرست که از دولت یازدهم مطرح می‌شود ناشی از گزارشات نادرستی است که تیم و کارشناسان اقتصادی به شخص رییس جمهور ارائه می دهند.

وزیر سابق کشاورزی اضافه کرد: نبود تخصص لازم و عدم برخورداری از داده ها و آمار مورد نیاز اقتصادی شخص رییس جمهور هم در ارائه ناصحیح آمار اقتصادی موثر است. از آنجایی که آقای روحانی آگاهی لازم را نسبت به اطلاعات اقتصادی ندارند از اینرو گزارشاتی که از سوی تیم اقتصادی ارائه می‌شود بدون اینکه با شرایط واقعی جامعه مطابقت دهند به مردم جامعه منتقل می‌کنند. از اینرو دوگانگی در آمار ارائه شده موجب شده است تا بی‌اعتمادی در مردم شکل بگیرد. چنانچه رییس جمهور به رفتارهای متناقض خود ادامه دهند جایگاه اعتمادی بین مردم  را به زودی از دست می دهند که بالطبع کاهش اعتماد در انتخابات پیش رو بهای سنگینی از دولت پرداخت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: استقبال کم مردم و قشرهای مختلف جامعه نسبت به مسکن  از سوی دولت، نیاز به بررسی جامع و دقیقی دارد. البته وضعیت اقتصادی همیشه برای بازار مسکن حکم موتوری پیشران را داشته است و اگر بخش ساخت و ساز مسکن دوباره به روزهای پررونق خود برگردد حوزه خرید و فروش هم می تواند به پیروی از آن روزهای خوشی را سپری کند.

خلیلیان در خاتمه افزود: لذا تنها افزایش تسهیلات  بانکی نمی تواند این بخش را از رکود خارج کند و به نظر می رسد که مسکن نیازمند تحولی عظیم باشد. بازار مسکن با چالش های فراوانی اعم از عدم تناسب  عرضه و تقاضا گرفته تا کاهش قدرت خرید مردم در تامین منابع مالی مواجه بوده است.

نگرانی در مورد رکود مسکن وجود دارد. دولت باید مراقب باشد که سیاست کنونی  در جهتی نباشد  که رکود مسکن را به مرحله  بحرانی بکشاند. لذا باید از عواملی جهت تحریک تقاضا استفاده کند.

ارسال نظرات