مراقب اقتصاد کشور باشیم که هر کشوری اگر از لحاظ سیاسی و اقتصادی بحرانی و کرم زده باشد به مانند یک درخت کرم خورده ، به راحتی پوسیده و متلاشی خواهد گشت .
کد خبر: ۸۸۱۲۸۹۷
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج ازلرستان ، آنچه بر همگان آشکار است ، در ابتدای هر سال امام خامنه ای (مدظله العالی ) آن سال را با یک عنوان (فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و.....) نام گذاری می فرمایند تا بدینوسیله به همگان گوشزد نماید (دولت و ملت ) که در تمام طول سال پیشرو این شعار را سرلوحه ی کار خود قرار دهند و مراقب اوضاع داخل و خارج از کشور باشند .

در پایان هر سال و قبل از شروع سال جدید ، باید این سوال پرسیده شود که این شعار تا چه اندازه تحقق یافته است؟ چه میزان براساس آن عمل شده است ؟ به الزامات مدنظر رهبر حکیم رسیدیم ؟

به طور کل این شعار یک برنامه و دستورالعمل کلی برای عملکرد سالانه ی دولت و ملت می باشد .

سال 1395 آغاز گردید و به رسم دیرینه امام خامنه ای (حفظ الله ) آغاز سال نو را به همگان تبریک گفتند و سال را به یک شعار دیگر مزین نمودند ، اما شعار امسال نیز با اندکی تفاوت تکرار شعار سال 1393 بود .

باید توجه اساسی نمود که چرا مجددا رهبری معظم شعار و نام سال را یک شعار اقتصادی برگزیدند ؟ آیا تاکیدی در کار است ؟

آری . تاکید بر این است که اگر می خواهیم وجهه و قدرت خود را کماکان حفظ کنیم و در منطقه و خاورمیانه و به عبارتی بالاتر بر پهنه ی این گیتی ، حرفی برای گفتن داشته باشیم باید مراقب اقتصاد کشور بوده آن هم اقتصادی خودکفا با تکیه بر نیرو و توان داخلی کشور ، اقتصادی که بدون حساب روی کد خدا بتوان روی پای خود ایستاد و با استفاده از قدرت تفکر و خلاقیت سرمایه های انسانی درونی کشور خودمان به پویایی برسیم .

تاکید از آن جهت که مراقب اقتصاد کشور باشیم که هر کشوری اگر از لحاظ سیاسی و اقتصادی بحرانی و کرم زده باشد به مانند یک درخت کرم خورده ، به راحتی پوسیده و متلاشی خواهد گشت .

باید مراقب بود ، آن هم در شرایطی که با دشمنانی روبرو هستیم که به سرکردگی آمریکای جنایتکار هر دم مانند آفتاب پرست به یک رنگ در می آیند و هر روز یک حرف می زنند و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست . آمریکایی که به قول امام خمینی (رحمه الله تعالی علیه ) : شیطان بزرگ است . در منطقه ای قرار داریم که همسایگانمان در جنگ و ناامنی به سر می برند و مدام با تروریست سروکار دارند و برای بقا باید از تمام جهات به ویژه اقتصادی مراقب کشور بود ، تا مانند موریانه در کشورمان رخنه نکنند . امام علی (علیه السلام) می فرمایند : فقر ریشه ی کفر است . بنابراین حتی اگر حضرت یوسف (صل الله علیه) و عزیز مصر هم باشی باید اول اقتصاد کشور را سروسامان بدهی

اکنون که در سه ماهه چهارم سال 1395 قرار داریم باید بررسی شود که از ابتدای سال جاری تاکنون چه میزان " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " به عرصه ی ظهور رسیده و تا چه میزان به بار نشسته است ؟ این سوالی است که تمامی اقشار اعم از : دولت و ملت باید از خود بپرسند .

همان گونه که امام خامنه ای (حفظ الله ) فرمودند : قوی شدن یک ملت فقط به این نیست که تسلیحات جنگی پیشرفته ای داشته باشد ، البته تسلیحات هم نیاز است اما فقط با تسلیحات هیچ ملتی قوی نمیشود .

 
اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل 
 

رهبر فرزانه ی انقلاب می فرمایند : سه عنصر وجود دارد که اگر مورد توجه قرار گیرند یک ملت قوی میشود : یکی اقتصاد ، دومی فرهنگ و سومی علم و دانش .

در مورد دانش در طول این 12 سال گذشته حرف های زیادی زده شد و بحمدالله اثر کرد و امروزه در علم و دانش در حال پیشرفت هستیم . اما در مورد اقتصاد یک اهتمام بیش از متعارف لازم است تا بتوانیم اقتصاد کشور را به شکلی در بیاوریم که از آن طرف دنیا کسی نتواند با یک تصمیم گیری ، با یک نشست و برخاست ، بر روی اقتصاد کشور ما و همچنین بر روی معیشت ملت ما اثر بگذارد . این دست ما است، ما باید بکنیم . این همان اقتصاد مقاومتی است .

 
 
 اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
 

معنای اقتصاد مقاومتی :

اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که مقاوم است ؛ با تحرکات جهانی ، با تکانه های جهانی ، با سیاست های آمریکا و غیر آمریکا زیرو رو نمی شود ؛ اقتصادی است متکی به مردم .

سه سوال در مورد در مورد اقتصاد مقاومتی که در حقیقت مقاوم است وجود دارد که من این سه سوال را مطرح می کنم .

1-سوال اول این است که اقتصاد مقاومتی چه هست و چه نیست ؟ خصوصیات مثبت آن و خصوصیات منفی و سلبی آن چیست ؟

2-آیا اقتصاد مقاومتی که داریم شعار آن را می دهیم تحقق پذیر است ؟ ممکن است یا نه خیالات خام است ؟

3- اگر تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن است ، الزامات آن چیست ؟ چه کارهایی باید انجام بگیرد ؟

ویژگی های اقتصاد مقاومتی :

در جواب سوال اول :

1-متناسب بودن با نیازهای کشور

اولا این اقتصاد یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است که این همان جنبه ی مثبت می باشد ، اما منحصر به کشور ما نیست ؛ یعنی بیشتر کشورها امروز با توجه به این تکان های اجتماعی و زیرورو شدن های اقتصادی ای که در این بیست سی سال گذشته اتفاق افتاده است ، متناسب با شرایط خودشان به فکر یک چنین کاری افتاده اند . پس این حرکتی که ما داریم انجام می دهیم دغدغه های دیگر کشورها هم هست و مخصوص ما نیست .

2-درون زا بودن در عین برون گرایی و تعامل با جهان

یعنی از دل ظرفیت های خود کشور ما و خود مردم ما می جوشد ؛ رشد این نهال و این درخت متکی است به امکانات کشور خودمان ؛ اما در عین حال درون گرا نیست ؛ به این معنا نیست که اقتصاد خودمان را محصور و محدود می کنیم در خود کشور .

نه درون زاست در عین این که برون گرا است .

با اقتصادهای جهانی تعامل دارد ، با اقتصاد کشورهای دیگر با قدرت مواجه میشود .

این را به آن خاطر عرض میکنم که در همین زمینه ها الان قلم ها و زبان ها و مغزهای مغرض مشغول کارند که القا کنند " بله ، اینها می خواهند اقتصاد کشور را محدود کنند ودر داخل محصور کنند " . انواع و اقسام تحلیل ها را برای اینکه ملت و مسئولان را از این راه که راه سعادت است جدا بکنند .

3-مردم بنیاد بودن :

این اقتصاد که بعنوان اقتصاد مقاومتی مطرح میشود مردم بنیاد است ؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست ، اقتصادی است مردمی ؛ با اراده ی مردم ، سرمایه ی مردم و حضور مردم .

به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد ؛ چرا . دولت مسئولیت برنامه ریزی ، ظرفیت سازی ، هدایت و کمک دارد . کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است ، مال مردم است ؛ اما دولت بعنوان یک مسئول عمومی نظارت می کند ، هدایت می کند ، کمک می کند ، آن جایی که کسانی بخواهند سوء استفاده کنند و دست به فساد اقتصادی بزنند جلوی آن ها را می گیرد ؛ آن جایی که کسانی احتیاج به کمک دارند به آنها کمک می کند . بنابراین آماده سازی شرایط وظیفه ی دولت است

4- دانش بنیان بودن :

از پیشرفت های علمی استفاده می کند ، به پیشرفت های علمی تکیه می کند ، اقتصاد را بر محور علم قرار می دهد ؛ اما به این معنا نیست که این اقتصاد منحصر به دانشمندان است و فقط دانشمندان می توانند نقش ایفا کنند . نخیر ؛ تجربه و مهارت ها ( تجربه های صاحبان صنعت ، تجربه و مهارت های کارگرانی که دارای تجربه و مهارت اند ) میتواند اثر گذار باشد .

5- عدالت محور بودن :

تنها به شاخص های اقتصاد سرمایه داری ، رشد ملی ، تولید ناخالص ملی اکتفا نمی کند . در حالی که تولید ناخالص ملی کشوری خیلی هم بالا می رود اما کفرادی هم در آن کشور از گرسنگی می میرند . این را ما قبول نداریم بنابراین شاخص عدالت (عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی ) در جامعه ، یکی از شاخص های مهم در اقتصاد مقاومتی است اما معنای آن این نیست که به شاخص های علمی موجود در دنیا بی اعتنا بشود . نخیر به آن شاخص ها هم توجه می شود ، اما بر محور " عدالت " هم کار می شود .

6- دائمی بودن اقتصاد مقاومتی؛ چه در شرایط تحریم ، چه در شرایط غیر تحریم

مشکلات کنونی کشور یک مقداری از آن مربوط به تحریم است و یک مقدار مربوط به غلط بودن برخی برنامه ها . اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی ، محکم سازی پایه های اقتصادی ؛ چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم بارور خواهد بود و به مردم کمک می کند .

 
 اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
     

ظرفیت های فوق العاده کشور :

در پاسخ سوال دوم : ( آیا این اقتصاد تحقق پذیر است یا یک امری وهمی و خیالی است ؟ )

پاسخ سوال این است که کاملا ، عملا ، حتما ، ممکن است . چرا ؟ به خاطر ظرفیت ها . چون این کشور دارای ظرفیت های فوق العاده است .

1-نیروی انسانی :

نیروی انسانی در کشور ما یکی از بزرگترین ظرفیت های کشور ما است ؛ این یک فرصت بزرگ است جمعیت جوان کشور (از 15 تا 30 سال ) یک حجم عظیم از ملت ما را تشکیل می دهند ، این خودش یک ظرفیت است . ده میلیون از جوانان ما در طول این سال ها از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند . میلیون ها نیروی مجرب و ماهر داریم . در زمان جنگ یک عده افراد صنعتگر ، ماهر ، مجرب راه افتادند از تهران و از شهرستان ها که بنده در اوایل جنگ خودم شاهد بودم ؛ آن روز جوان بودند ولی اکنون سنی از آنها گذشته است اما همان انگیزه و همان شور در آنان هست ؛ رفتند داخل میدان های جنگ ، در صفوف مقدم ، بعضی های شان شهید شدند ؛ تعمیرات کردند ، ساخت و ساز کردند ، ساخت و سازهای صنعتی ؛ این پل های عجیب و غریبی که در جنگ به درد نیروهای مسلح ما خورد ، امکانات فراوان ، خودرو ، جاده و امثال اینها به وسیله ی همین نیروهای مجرب و ماهر به وجود آمدند . امروز هم هستند ، تحصیل کرده نیستند اما تجربه و مهارتی دارند که گاهی از تحصیل کرده ها هم بیشتر ، بهتر و مفیدترند . هم در کشاورزی داریم هم در صنعت .

2-منابع طبیعی :

یکی از ظرفیت های کشور ما منابع طبیعی است . مجموع نفت و گاز ما در دنیا درجه یک است ؛ یعنی هیچ کشوری از دنیا به اندازه ی ایران ، بر روی هم نفت و گاز ندارد . مجموع نفت و گاز ما از همه ی کشورهای دنیا (شرق وغرب ) بیشتر است . بیشترین ذخیره ی منابع انرژی ای که همه ی دنیا دارند از نفت و گاز ماست آنها روشنی خود ، گرمای خود ، صنعت خود و رونق خود را از منابع ما میگیرند . معادن طلا و معادن فلزات کمیاب در سرتاسر این کشور پراکنده است و وجود دارد . سنگ آهن ، سنگ های قیمتی ، انواع و اقسام فلزهای لازم و اساسی که مادر صنایع محسوب میشوند در کشور ما وجود دارند ؛ این هم خود یک ظرفیت بزرگی است .

3-موقعیت جغرافیایی:

ظرفیت دیگر ما موقعیت جغرافیایی است ؛ ما با 15 کشور همسایه هستیم که این ها رفت و آمد دارند . حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصت های بزرگ کشورها است ؛ در جنوب به دریای آزاد ؛ در شمال به آب های محدود منتهی می شود . در این همسایه های ما حدود 370 میلیون جمعیت زندگی می کنند که این مقدار ارتباطات و همسایه ها برای ما رونق اقتصادی و یک فرصت بسیار بزرگی است و این علاوه بر بازار داخلی خود ما است . یک بازار 75 میلیونی که برای هر اقتصادی چنین بازاری یک بازار مهم است .

4-زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری :

یکی دیگر از ظرفیت های ما همین زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری است ؛ نرم افزاری مثل این سیاست های اصل 44 ريا، سند چشم انداز و این کارهایی که در این چند سال انجام گرفته و همین زیرساخت های گوناگون مثل جاده و سد و پل و کارخانه و امثال اینها . اینها زمینهی خوبی برای پیشرفت اقتصاد کشور است . ممکن است کسی بگوید اگر تحریم نبودیم خوب می توانستیم از این زیر ساخت ها استفاده کنیم ، اما چون تحریم هست نمی توانید از این ظرفیت ها استفاده کنید . این خطا است ، و این حرف درست نیست . ما در بسیاری از مثال دیگر هم توانسته ایم در عین تحریم به نقطه های بسیار مهم و برجسته دست پیدا کنیم . مانند : تولید علم ، تولید صنعت و فناوری . ما در نانو پیشرفت کردیم ، در هسته ای پیشرفت کردیم ، در سلول بنیادی پیشرفت کردیم ، در صنایع دفاعی پیشرفت کردیم ، به کوری چشم دشمن در صنایع پهپاد و موشک پیشرفت کردیم ؛ چرا در اقتصاد نتوانیم پیشرفت کنیم .

 
 
 
 اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل
 
 

الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی

در جواب سوال سوم " ازامات چیست و چه کارهایی باید انجام بدهیم ؟ "

1-حمایت از تولید ملی :

اولا مسئولان باید از تولید ملی حمایت کنند . تولید ملی ، اساس و حلقه ی اساسی پیشرفت اقتصاد کشور است . مسئولان چگونه باید حمایت کنند ؟ یک جا که قانون لازم است ، حمایت قانونی کنند ؛ یک جا که حمایت قضایی لازم است ، انجام بگیرد یک جا که حمایت اجرایی لازم است باید تشویق کنند و کارهایی بکنند .

2-افزایش بهره وری :

صاحبان سرمایه و نیروی کار که تولیدگر هستند ، آنها هم باید به تولید ملی اهمیت بدهند ؛ به چه معنا ؟ به این معنا که بهره وری را افزایش بدهند .

بهره وری یعنی از امکاناتی که وجود دارد حداکثر استفاده ی بهینه بشود ؛ کارگر که کار می کند ، کاررا با دقت انجام بدهد ؛ این معنای بهره وری است . از قول پیامبر ( صل الله علیه ) نقل شده است : رحمت خدا بر آن کسی است که کاری را که انجام می دهد ، محکم انجام بدهد ، متقن انجام بدهد . آن کسی که سرمایه گذاری می کند سعی کند حداکثر استفاده از آن سرمایه انجام بگیرد ؛ هزینه ی تولید را کاهش بدهند ؛ بعضی از بی تدبیری ها ، بی سیاستی ها موجب می شود هزینه ی تولید بالا برود و بهره وری سرمایه و کار کم بشود.

3-ترجیح فعالیت تولیدی بر سایر فعالیت ها :

صاحبان سرمایه در کشور فعالیت تولیدی را ترجیح بدهند بر سایر فعالیت های دیگر . ما دیدیم کسانی که سرمایه ای داشتند و می توانستند این را در یکی از راه ها به کار ببندند و درآمد زیادی کسب نمایند ، نکردند ؛ رفتند سراغ تولید ؛ گفتند می خواهیم تولید کشور تقویت بشود ؛ این حسنه است ، این صدقه است ، این جزو بهترین کارها است ؛ کسانی که دارای سرمایه هستند ، چه سرمایه کم و چه سرمایه زیاد آن را بیشتر در اختیار تولید کشور بگذارند .

4-مصرف تولیدات داخلی به جای تولیدات خارجی :

مردم در همه ی سطوح ، تولید ملی را ترویج کنند .یعنی چه ؟ یعنی " مصرف تولیدات داخلی " . شما وقتی از تولید داخلی به جای کالای خارجی استفاده می کنید ، هم به همین اندازه کار و اشتغال ایجاد کرده اید ، هم کارگر ایرانی را وادار کرده اید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان ؛ وقتی جنس داخلی مصرف شد ، آن کننده ی کار ، ابتکاراتی دارد ، آن ابتکارات را روز به روز افزایش خواهد داد . شما وقتی کالای ایرانی و جنس داخلی مصرف می کنید ، ثروت ملی را افزایش داده اید . نمی گوییم خرید جنس و کالای خارجی حرام است ، اماعرض می کنیم خرید جنس داخلی یک ضرورت برای مقاوم سازی اقتصاد است و بر روی همه چیز این کشور تاثیر می گذارد . اگر اسراف بین سطوح بالا نباشد ، در بین مردم هم اسراف کم خواهد شد . بنابراین ترجیح تولید داخلی یکی از کارهای است .

نقش آفرینان اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم ساختن پایه های اقتصاد ، یکی از وظایف عمومی امروز ما است و همه می توانند در آن نقش داشته باشند ، هم مسئولین و مسئولین قوای سه گانه ، هم آحاد مردم ، هم کسانی که دارای سرمایه اند ، هم صاحب نظران .

نویسنده : مهدیه رحمتی . مربی تربیتی


ارسال نظرات