رعایت عدالت به حکم اخلاق اسلامی

شایسته است با برقرای عدالت اجتماعی برای همگان زیبایی اخلاق اسلامی را به نمایش گذاریم و با دوری از تبعیض از آلوده شدن به سیاست اجتماعی برحذر باشیم.
کد خبر: ۸۸۱۲۸۴۰
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، خداوند انبیاء را به منظور معرفی توحید و عدل برای راهنمایی بشریت فرستاد و همواره بر برقرای عدالت تأکید کرد، به طوری که از اهم کارکردهای مبانی اسلام برقراری عدالت برای همگان بوده است. برقراری عدالت از چنان اهمیت و تأثیری برخوردار است که حتی فرقه‌های ضاله، سیاسیون و حاکمان نیز برای معرفی خود از شعار عدالت بهره می‌جویند و با این ابزار سعی در جلب نظر مردم می‌کنند.

این در حالی است که امروزه عدالت اجتماعی اسلامی به سیاست اجتماعی، اخلاق اسلامی به اخلاق سیاسی و تجارت اسلامی به تجارت سیاسی تغییر هویت داده است و سیاسی بازی پوششی برای سوء مدیریت برخی دولتمردان شده است و خروجی رفتارها و منش‌ها بیش از آنکه بر مبنای تعالیم اسلامی باشد با تکنیک‌های سیاسی آراسته شده است.

آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و مرگ نیروهای امدادی همچون شهدای جنگ تحمیلی باعث ناراحتی و رنجش خاطر آحاد مردم است و رسیدگی و جبران خسارت برای کسبه آسیب دیده از حقوق به حق مردم و وظایف دولت است اما تبعیض در رسیدگی و جبران خسارت اموال مردم به خاطر بلایای طبیعی که در سر تا سر این کشور پهناور رخ می‌دهد پسندیده نیست و کمتر دیده می‌شود که زیان دیدگان اینگونه مورد الطاف دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند.

اتفاقات ناگواری در گوشه گوشه این کشور برای افراد مختلف همچون؛ خانواده‌ها، کشاورزان، کارخانه داران و ... رخ می‌دهد اما به واسطه مهجوریت و دور بودن این افراد از رسانه‌ها و ابزار اطلاع رسانی معمولا رسیدگی خاصی صورت نمی‌گیرد و جبران خسارت‌های مالی و جانی یک خانواده را از پای در می‌آورد.

گاهی ضرر و زیان مالی به یک موتور تهدید کننده برای سرانجام خانواده‌های بعضا روستایی و یا شهرستانی دورافتاده تبدیل می‌شود که گاها به واسطه بلایای طبیعی و یا سوء مدیریت مسئولان است اما حال و روز این افراد با پایتخت نشینانی که مورد دید جهانیان هستند بسیار متفاوت است.

شایسته است با برقراری عدالت اجتماعی برای همگان زیبایی اخلاق اسلامی را به نمایش گذاریم و از آلوده شدن به سیاست اجتماعی برحذر باشیم. همیاری و دستگیری از آسیب دیدگان باید به حکم اخلاق اسلامی باشد در غیر این صورت هر کجا که رسانه و مردم حضور داشته باشند و آگاه شوند و مطالبات عمومی به وجود آید، همیاری و مساعدت نیز صورت می‌گیرد و در هر نقطه‌ای که رسانه‌ای برای فریاد زدن گره کور یگ گروه و قشر خاصی از افراد وجود نداشته باشد و عموم مردم نیز در جریان وقوع یک فاجعه مالی برای گروهی خاص نباشند شاهد دستگیری و همیاری نیز نخواهیم بود و این امر مسلما با اخلاق اسلامی که مسئولان را دعوت به رعایت عدالت اجتماعی کرده است متفاوت است.

منبع: ایکنا


ارسال نظرات