رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور:
رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور گفت: دکترین تئاتر دفاع مقدس تدوین شده و به زودی در سطح ملی مطرح خواهد شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۶۱۵
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ،علیرضا عاقل زاده بعد از ظهر پنجشنبه در نشست «بررسی کمی و کیفی تئاتر دفاع مقدس» که در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان فارس با حضور برخی از نویسندگان و کارگردانان هنر نمایش و مدیرکل بنیاد یادشده برگزار شد با اعلام اینکه بزرگترین مشکل کنونی تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نبود ساز و کار و برنامه مدون که این هنر را نظام مند کند عنوان کرد و گفت: تا چنین رویکردی در کشور شکل نگیرد نمی توان تکلیف مخاطب، متولیان و هنرمند را مشخص کرد.

وی در عین حال از تدون دکترین تئاتر دفاع مقدس در سطح ملی خبر داد و گفت: به زودی این دکترین که توسط دست کم ۱۸۰ هنرمند کشور تدوین شده، مطرح می گردد.

رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور با توجه به اینکه واقعیت های مسلم حکایت از مشکلاتی در مسیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دارد، عنوان کرد: بدین خاطر توسط انجمن ۸ گروه تخصصی طراحی شده که به بررسی مسایل پرداخته و اکنون مراحل تدوین سندی ملی و کلی پیموده شده است که منجر به تدوین ۸ سند شده است.

وی نتیجه تدوین سندهای یادشده را در قالب یک سند کلی مطرح کرد و گفت: این سند برای ترسیم چشم انداز ۲۰ ساله تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مورد نظر قرار می گیرد.

عاقل زاده با اشاره به وارد عمل شدن انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در حوزه کاربردی، تصریح کرد: نقشه راهی پیرامون هنر تئاتر دفاع مقدس و انقلاب طراحی شده که از سال ۱۳۹۶ به اجرا گذاشته می شود. ضمن اینکه ضمانت اجرایی این نقشه راه در حالیست که قائم به ذات آن است.

وی نخستین گام در راه تدوین و طراحی نقشه راه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس را برشمرد و افزود: نخستین مرحله از اجرای این نقشه راه ۳ سال کار پژوهشی است که مبنای تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قرار می گیرد تا در نهایت این مبانی به تعاریف بپردازند.

عاقل زاده به تاسیس اندیشکده ای در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور اشاره کرد و افزود: این اندیشکده بدین خاطر شکل گرفته که بتواند اشراف به مسایل را در اختیار هنرمندان هنرهای نمایشی کشور قرار دهد.

رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور همچنین عنوان کرد: امیدواریم سند چشم انداز تئاتر دفاع مقدس در دهه فجر امسال رونمایی شود.

وی یکی از مسایل مطرح شده در این سند را با توجه به اینکه بیشتر موفقیت های اهالی تئاتر کشور در میان هنرمندان شهرستان هاست، تکیه بر عدم مهاجرت این هنرمندان به مرکز دانست و گفت: در حوزه کاربردی انجمن در بخش تولید متن و اجرای تئاتر این نوید را می دهد که برای سال آینده آثار مناسب و خوب حتی اگر به شمار ۱۰۰ اثر هم برسد حمایت خواهد شد.

این مسئول فرهنگی، تاکید کرد: انجمن تئاتر انقلاب این آمادگی را دارد در صورت تولید آثار مناسب تورهای تئاتری را در شهرستان ها مورد حمایت قرار دهد.

وی، یادآور شد: در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس این اعتقاد وجود دارد که جایزه نقدی کارگشا نیست و آنچه اهمیت دارد ایجاد موقعیت فعالیت هنرمندان این حوزه است.

 در نشست «بررسی کمی و کیفی تئاتر دفاع مقدس» که به میزبانی بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس فارس برگزار شد نمایندگانی از نهادهای فرهنگ و ارشاد، شهرداری شیراز، بسیج هنرمندان و گروه های تئاتر به بیان نظرات خود پرداختند.

ارسال نظرات