تغییر در سبک زندگی چرا و چگونه؟

وقتی جراحی جای رژیم و ورزش را می‌گیرد!/سرعت غیر مجاز تکنولوژی، بدون مهارت و آموزش!

اینکه سبک زندگی تغییر یافته بر هیچکس پوشیده نیست؛ مسئله آن است که این تغییر بر ارزش‌ها لطمه‌ای نزند و در کل ما را به سوی زندگی خوب و ایده‌ال از منظر اسلام سوق دهد.
کد خبر: ۸۸۱۱۷۴۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سبک زندگی یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه اغلب رسانه‌ها و مجامع علمی و تحقیقاتی قرار گرفته است. آنچه به‌عنوان سبک زندگی می‌شناسیم شامل فعالیت‌ها، رفتارها، عادت‌ها، علایق، عقاید و ارزش‌ها می‌شود. بنابراین گسترده و پردامنه است. امری در زندگی ما اعم از ظاهر و مد و دکوراسیون، تا اعتقاد، عبادت و روابط اجتماعی نیست که در دایره مباحث سبک زندگی قرار نگیرد و این مجموعه به‌طور کامل آن چیزی است که ما به‌عنوان سبک زندگی افراد می‌شناسیم.

اینکه سبک زندگی تغییر یافته بر هیچکس پوشیده نیست؛ مسئله آن است که این تغییر بر ارزش‌ها لطمه‌ای نزند و در کل ما را به سوی زندگی خوب و ایده‌ال از منظر اسلام سوق دهد. امروز رفتارهایی در جامعه ایرانی اسلامی به صورت‌های مختلف فرهنگ غربی دیده می‌شود که سنخیتی با سبک زندگی ایرانی اسلامی ندارد؛ این تغییرات برای فرد، خانواده و اجتماع آثار سوء در پی دارد؛ این مسئله نظم و تعادل جامعه را دچار تزلزل کرده و در زمینه‌های مختلف خسارت به بار خواهد آورد.

رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی خانواده، ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده و تقویت و ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی را ابلاغ کردند. و در آن بر ضرورت ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده در ازدواج و خانواده، پر رنگ کردن ارزش‌های اخلاقی و زدودن پیرایه‌های باطل از آن، مبارزه با اشرافیت و تجمل‌گرایی و مظاهر فرهنگ غرب، اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته‌سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم تاکید کرده‌اند.

مبحث سبک زندگی بسیار گسترده بوده و زیرشاخه‌های زیادی دارد، به طور پراکنده نظر کلی تعدادی از افراد را در مورد تغییر سبک زندگی جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


دکتر سید محمدضا نیک‌تبار، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در یزد با بیان اینکه سبک زندگی ماشینی عارضه مهمی را که برای افراد ایجاد کرده افزایش وزن است، اذعان کرد: در پی این تغییر سبک زندگی متقاضیان کاهش وزن و به اصطلاح پیکرتراشی بیشتر شده‌اند؛ در صورتیکه متاسفانه خیلی از اوقات مردم نمی‌دانند که عمل جراحی زیبایی برای کاهش وزن و درمان چاقی نیست و انجام عمل زیبایی بیشتر جهت فرمدهی و زیبا کردن اندام است نه کاهش وزن.

وی ادامه داد: بنابراین افراد بهتر است با تغییر و اصلاح سبک زندگیشان، در صورت افزایش وزن با رژیم، ورزش و روش‌های مناسب شروع به کاهش وزن کنند.

نیک تبار افزایش استفاده از شبکه‌های مجازی را از دیگر آسیب‌های تغییر سبک زندگی عنوان کرد و افزود: یک موج تبلیغی ایجاد شده است که متاسفانه برخی افراد با چشم و هم چشمی اعمال جراحی انجام می‌دهند؛ نباید این اقدام بی رویه و بدون مطالعه و بررسی انجام گیرد.

استفاده از فضای مجازی نیازمند مهارت‌هایی چون کنترل استرس

ثریا دشتی، کارشناس ارشد روانشناسی در این باره می‌گوید: با توجه به توسعه گسترده تکنولوژی و همچنین استفاده فعال و همه‌گیر فضاهای مجازی در خانواده‌ها، سبک زندگی نسبت به سال‌های گذشته به طور کلی تغییرات جدی پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که دسترسی به اطلاعات و دانش برای همه آسان‌تر شده است.

وی ادامه داد: این دانش و اطلاعات به افراد کمک می‌کند از روش‌های علمی در ابعاد مختلف زندگی خود استفاده کنند. همین دسترسی ساده به اطلاعات مختلف و استفاده گسترده از تکنولوژی و فضای مجازی افراد را بیش از پیش نیازمند مهارت‌هایی چون مدیریت زمان، کنترل استرس و... کرده است؛ عدم آموزش و یادگیری این مهارت‌ها آثار مخرب و صدمات جبران‌ناپذیری را در زندگی دارد.

دکتر پروانه محمدخانی دکترای روانشناس تغییر سبک زندگی را از لحاظ پیشرفت امکانات خوب ارزیابی کرد و افزود: تغییر سبک زندگی از جهاتی بسیار خوب است؛ اینکه کمیت و کیفیت برخی از مواد غذایی بهتر شده خوب است؛ وجود امکانات بیشتر و در دسترس بودن آن برای همگان جنبه‌های مثبت تغییر سبک زندگی می‌باشد.


رئیس هیات ورزش همگانی شهرستان یزد در مورد سبک زندگی اذعان کرد: با گسترش تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع، سبک زندگی فعال افراد به سبک زندگی بی تحرک تغییر پیدا کرده است.

سیدعربی ادامه داد: این بی تحرکی عوارض و پیامدهای منفی بسیاری دارد؛ می‌توان با همگانی کردن ورزش در جامعه و سوق دادن عموم مردم به رشته‌های مختلف ورزشی شاهد جامعه‌ای پویا، پر نشاط و شاداب باشیم.

فرهنگ استفاده از فضای مجازی لازمه سبک امروز زندگی

لیلا ساعی‌شاهی مدیر یک پیش‌دبستانی در یزد بیان اینکه تغییرات سبک زندگی در بسیاری موارد خوب است خاطر نشان کرد: در زمینه‌های زیادی هم تغییر سبک زندگی آثار سوء داشته است.

وی ادامه داد: با تمام اوصافی که از پیشرفت تکنولوژی سراغ داریم، آسایش آمده است اما آرامش و همدلی بین مردم کمرنگ شده است. در گذشته صله رحم بین خانواده‌‌ها بیشتر رواج داشت اما امروز می‌بینیم که خانواده‌ها کمتر با هم رفت و آمد دارند و این مسئله تاثیرات بدی بر روی فرزندان و نسل آینده دارد.

ساعی‌شاهی فضای مجازی و گسترش روزافزون آن را یادآور شد و افزود: گاهی افراد برای ارتباط با یکدیگر تنها به فضای مجازی بسنده می‌کنند؛ فرهنگ استفاده از فضای مجازی لازمه سبک زندگی امروزی است؛ در حادثه پلاسکو عده‌‌ای با سلفی گرفتن، انتشار اخبار کذب و ... بر نداشتن فرهنگ استفاده درست از تکنولوژی مهر تایید زدند.

یزدبانو
ارسال نظرات