عبدالمجید شیخی گفت: نمایندگی های واردات خودروهای خارجی، برخلاف اقتصاد مقاومتی است. این خیانت اقتصادی محسوب می‌شود و خسران فراوانی برای بخش تولیدی، افزایش بیکاری جوانان تحصیلکرده و کارگران ایرانی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۱۱۰۷۰
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اظهارات سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره امکان ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی های واجد شرایط به هر تعداد اظهار داشت: صنعت خودرو، یکی از صنایع تاثیرگذار و  چند بخشی است که صنایع زیادی را در بر دارد. واردات خودرو های خارجی و قطعات مربوطه امروزه اصلا به صلاح کشور نیست  این در حالی است که به راحتی می توانند از طریق واردات به تدریج، امتیاز مونتاژ خودرو در کشور را کسب کنند.

وی با بیان اینکه دولتمردان،ایجاد ارزش افزوده را برای صنایع کشور مهم بدانند افزود: مسوولان باید واردکنندگان را به سمت مونتاژ خودرو  پیش ببرند. تا از این طریق بتوانند صنعت تولید خودروی داخلی را حمایت کنند، واردات تکنولوژی ضروری است تا بتواند صنعت خودروسازی را در مسیر گسترش و نوسازی صنایع توسعه دهد.از اینرو ضروری است تا توجه لازم به توسعه زیرساخت‌های این صنعت ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: باید بهبود مستمر کیفیت در سرلوحه برنامه های صنعت قرار بگیرد و سیاستگذاری‌های کلانی را در سطح صنعت خودرو ایجادکند. این صنعت حجم وسیعی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد لذا ادعای دولت مبنی بر نرخ رشد اقتصادی، ناشی از رشد تولید خودروی داخلی است. بخش اعظم نرخ رشد اقتصادی وابسته به رشد تولیدخودرو است این در حالی است که دولتمردان مدعی شدند در سال جاری حدود 40 درصد خودرو رشد داشته است. 40 درصد رشد به دلیل نرخ رشد صنعت خودرو  تعدیل یافته است که چیزی حدود 4.5 درصد رشد اقتصادی در کل اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است.

شیخی با انتقاد از تناقض گویی دولت یازدهم در میزان رشد اقتصادی بیان داشت: از آنجایی که نرخ رشد اقتصادی وابسته به  توسعه و رشد صنعت خودروسازی است و بارها سند افتخارات برای دولت بوده است ولی  از سوی دیگر واردات بی رویه خودرو های خارجی را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها آزاد گذاشته است که باید یادآور شویم که واردات خودروهای خارجی، برخلاف رشد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. واردات خودروهای خارجی به نوعی خیانت اقتصادی محسوب می‌شود که خسران فراوانی برای بخش تولیدی، افزایش بیکاری جوانان تحصیلکرده و کارگران ایرانی خواهد داشت.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد:  ایجاد نمایندگی برای خودروهای خارجی، اشتغال زایی برای کارگران و خودروسازان غیر ایرانی است و  وابستگی اقتصادی برای کشورمان به  بار خواهد آورد؛ صنعت خودروسازی به واسطه ارتباط پیشین و پسین خود با سایر صنایع می تواند صنعت مهمی در توسعه صنعتی یک کشور محسوب شود.

شیخی اضافه کرد: در واقع خودروسازی یکی از بخش های مهم در صنعت است. کشور ما باید سعی در کسب سهمی از ارزش افزوده و تجارت خودروسازی داشته باشد. و از طریق  کسب تکنولوژی  برای ایجاد ارزش افزوده و تجارت خودروسازی گام بردارد. واردات خودروهای خارجی در جهت این است تا از طریق  تنوع مدل های عرضه شده، افزایش کیفیت و رقابت پذیری بازار صنعت خودرو را در اختیار داشته باشد.

وی گفت: عدم ممنوعیت واردات خودروهای خارجی موجب می‌شود تراز تجاری منفی شود که این رویه  با اتخاذ سیاست های صادرت گرا و  اقتصاد مقاومتی در تضاد است.با توجه به شرایط رکود جهانی ، بزرگترین تولیدکنندهگان خودرو درصدد هستند تا بازاری برای فروش محصولات خود  پیدا کنند که در سطح جهانی با مشکل مواجه بوده است .

شیخی در خاتمه افزود: دولت باید اقدام عملی در حمایت از تولید کننده داخلی داشته باشد و تعرفه بالای 100 درصد برای خودروهای خارجی و نمایندگان مربوطه وضع کند لذا  اصلاح ساختار صنعت  خودروسازی در کشورمان ضروری است بدیهی است اتخاذ هر گونه رویکرد مستلزم تغییر ماهیت  سیاست های حمایتی دولت برای تولید کنندگان داخلی است. از اینرو باید صنعت خودروی داخلی را  به عنوان صنعت پیشتاز صنعتی کشور مهم بدانیم . در صنعت خودرو پتانسیل‌های فراوانی وجود دارد و کشش پذیری های قیمتی و درآمدی قابل توجهی در اقشار گوناگون مردم دارد.صنعت خودرو نه تنها در ایران بلکه در دنیا  هم از جایگاه بالای صنعتی برخوردار است . صنعت خودرو به دلیل میزان تقاضا و نوع کاربری که در زندگی مردم  دارد و بخش قابل توجهی از گردش مالی هر کشور را تشکیل می دهد دارای اهمیت ویژه ای است از سوی دیگر صاحبان پیشرفته ترین فناوری‌ها ، تکنولوژی ها  این آرزو را دارند که بتوانند در صنعت خودرو طبیعت کاربردی فناوری شان را ایجاد کنند.

ارسال نظرات