تهران ‌چی در اجلاس گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب:
تهران ‌چی گفت: کشورهای منطقه در برخورد با حل معضلات با وحدت و گفتگو می‌توانند جلو بروند، البته بدون گذر از گفتگو نمی‌توان به وحدت رسید.
کد خبر: ۸۸۱۰۸۹۸
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، محمد مهدی تهران ‌چی صبح امروز در نخستین اجلاس گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: با تکیه بر این میراث فرهنگی باید گام های اساسی برداریم، میراث قرآن و ایرانی - عربی از سوی دیگر زمینه تفاهم میان اهداف بشری را فراهم کرده است.

وی افزود: تاریخ ما از گذشته، وحدت ایرانی - عربی را نشان می‌دهد ایران از ابتدا با اجتناب از سیاست فتنه‌گرایانه، به دنبال وحدت در منطقه بوده و ما همیشه ندای وحدت مسلمانان را سر داده‌ایم.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: امروز ضرورت دارد جوامع مختلف از جمله ایران و اعراب در مسیر همگرایی پیش بروند، تهدیدهای اقتصادی، امنیتی و زیست محیطی از مرزهای کشورها خارج شده و برای رفع این تهدیدها نیاز به هماهنگی سیاسی و منطقه‌ای است.
تهران‌چی عنوان کرد: در منطقه ما انواع تهدیدها وجود دارد، چنددولتی شدن، مهاجرت، مداخله نظامی خارجی، نقص حاکمیت، توزیع نامتوازن اقتصادی، آلودگی جوی، کمبود آب و جنگ داخلی وجود دارد، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از این مشکل بیرون بیاید، بنابراین همه نیاز به همکاری دارند.
وی گفت: برای مدیریت این بحران‌ها هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، هزینه نظامی و دفاعی کشورها در حالت تنهایی بیشتر می‌شود و در نهایت بی‌ثباتی را نیز بیشتر می‌کند، این همکاری و همگرایی در منطقه‌های دیگر که بی‌ثباتی در مناطق غرب آسیا را ایجاد کرده است به وقوع پیوسته و این کشورها به رغم میراث و تمدن قدیمی در ایجاد این بی‌ثباتی نقش دارند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این اتحاد جز با درک مشترک از تغییر شرایط جدید محق نمی‌شود از طریق گفت و گو این کار انجام می‌شود، کشورهای منطقه در برخورد با حل معضلات با وحدت و گفتگو می‌توانند جلو بروند، البته بدون گذر از گفتگو نمی‌توان به وحدت رسید، هم افزایی علمی دانشگاهی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی شرایط مناسبی را برای کشورهای منطقه ایحاد می‌کند.
تهران‌چی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم گفتگوی ایران با کشورهای عربی و ایجاد همکاری‌های علمی و دانشگاهی اولین گام در این جهات باشد.

ارسال نظرات