وزیر صنعت، معدن و تجارت وضعیت پررونق و شکوفایی از صنعت کشور در سالهای اخیر و به ویژه پس از برجام ترسیم کرد.
کد خبر: ۸۸۱۰۰۸۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا نعمت زاده با حضور در برنامه تیترامشب گفت: حدود 5000 طرح صنعتی با پیشرفت 60 درصدی را در دستور کار داشتیم که تا کنون 4300 واحد تکمیل و راه اندازی شده است که امیدواریم تا پایان سال همه 5000 واحد به چرخه تولید برسند.

او افزود: در کنار ارائه تسهیل واحد نظارتی هم داشته ایم، آنچه که مشخص شده این است که بیش از 90 درصد از واحدهایی که تسهیلات را دریافت کرده اند به چرخه اقتصاد بازگشته اند و بیش از 1000 نفر مشغول به کار شده اند اما آمار نهایی را بهمن اعلام می کنیم.

نعمت زاده در ادامه افزود: تولید در همه صنایع و قطعه سازان بخش خودرو نسبت به پارسال بیش از 40 درصد رشد داشته است که امیدواریم رشد در این صنعت که صنایع مادر شناخته می شود، بیشتر شود.

او گفت : رشد ارزش افزوده رشد مثبتی اعلام شده است، ما در مجموعه صنعت 3.7 درصد رشد داشته ایم. همچنین بیش از 100 پهنه صنعتی را در عرصه معدن آزاد کرده ایم و عمده تمرکز ما روی اکتشاف است.

نعمت زاده گفت: ما شورای عالی معادن داریم که نماینده اتاق بازرگانی و سازمان های مرتبط نیز در آن عضویت دارند بنابراین دست اندرکاران این عرصه عملا در تصمیم گیری ها حضور دارند، ما 5000 معدن کار در کشور داریم که از این تعداد آن دسته از معدن کارانی که در این عرصه متخصص تر و عملا فعال ترند در این شورا عضویت فعال دارند و در تصمیم گیری ها حضور جدی دارند.

وزیر صنعت در ادامه افزود: ملت ما می داند ده سال تحریم مشکلات زیادی داشته است. صنعت بیشترین مشکلات را داشته است. عمده فعالیت های صنعتی استفاده از فناوری های نوین ارتقای بهره وری بیشتری صدمات را دیده بود. از طریق کشورهای ثالث مجبور بودیم قطعات بخریم. بانک ها تحریم بود که از طریق صرافی ها مبادلات انجام می شد.

او افزود: در سال 91 حدود 42 درصد رشد منفی در صنعت و تولید داشتیم ، با ارز آزاد از کشورهای دیگر کالاها وارد شد. در سال 92 ده درصد رشد منفی داشتیم که بعد از آن مشکلات تا حدودی حل شده است و به سمت رشد مثبت حرکت کرده ایم اما هنوز نتوانسته ایم به رقم ایده آل برسیم رشد منفی ارزش افزوده نیز از سال 91 تا سال 93 به سمت منثبت حرکت کرده است.

وزیر صنعت افزود: معوقات بانکی بیش از 15 درصد بود اما اکنون به 11 درصد رسیده است و به تدریج به وصول می رسد. اکنون روابط اقتصادی ما با کشورهای جهان رو به عادی شدن می رود و شرایط انحصاری از بین رفته است. از پارسال که برجام اجرا شده و تحریم ها برداشته شده است، حرکت ها آغاز شد و رشد و جهش فزاینده ای شروع شد و مذاکرات با کشورها و بانک ها هم از سر گرفته شد و قرار دادها به امضا رسید.

او ادامه داد : در این مدت شرکت ها با ایران به درک متقابل رسیدند و 38 مورد از این هیئت ها اقتصادی بودند که از کشورهایی مثل اتریش و ایتالیا و آلمان و اسپانیا شرکت کرده بودند و حدود 117 تفاهمنامه امضا شد و بیش از 60 مورد از قرار دادها اجرا شد از جمله این قراردادها قراردادهای خودروسازی و قراردادهای صادراتی و کشتی سازی و تجهیزات پزشکی و دارویی و پتروشیمی و معدن و فولاد و غیره بوده است.

به گفته نعمت زاده، با کشورهای اسکاندیناوی هم در زمینه تامین قطعات خودرو قرارداد تجاری بستیم و اخیرا به توافق رسیدیم و برجام را برگشت ناپذیر می دانیم زیرا امری جهانی است و به واسطه آن سازمان ملل 6 قطعنامه خود را پس گرفته است و کسی نمی تواند برجام را برهم بزندو در کشور ما برجام یک امر ملی است و همه به آن پایبند خواهند بود.

وی تاکید کرد : از ابتدای دولت 8 و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است.

نعمت زاده درباره جذب متوسط سالانه سرمایه خارجی نیز گفت: یکی از اهداف جدی اقای رئیس جمهور رفع تحریم ها بود که معتقد بودیم زودتر به نتیجه برسد، مذاکرات سخت بود و طولانی شد اما به نتیجه برد - برد رسید. خواسته ما یک چیز و خواسته قدرت های دیگر چیز دیگری بود که سعی بر این بود که دو طرف به نتیجه برسند. امروز در مذاکرات بخش صنعت هیچ گونه محدودیتی نداریم ، به علت تحریم ها بانک های جهان با کندی پیش می روند.

نعمت زاده در ادامه گفت: قانون واردات کالاهای با دوام که خودرو جز آن است و کالاهای خانگی قانون می گوید که وارد کنندگان باید به خدمات پس از فروش ملزم شوند. اخیرا در حضور رئیس جمهور تاکید شد که صرفا نمایندگی رسمی حودرو و کالاهای با دوام ثبت سفارش شود. این انحصاری نیست چون بیش از 30 تا 40 مورد نمایندگی رسمی خودرو داریم.

او درباره زمان ورود خودروهای کم مصرف سه سیلندر به بازار گفت: فرایندی را تعریف کرده ایم تا سال 1400 که سوخت خودروها نزدیک و مشابه خودروهای پیشرفته جهانی شود که هم مرکز تحقیقات موتور و هم شرکت های خودروساز با کمک طراحان اروپایی که ایران خودرو با شرکت آلمانی و سایپا با شرکت تحقیقاتی اتریش در حال طراحی دو مدل هستند که سال آینده یکی از این خودروها می تواند وارد بازار شود و به صورت پروتوتایپ هم در حال آزمایش است.

نعمت زاده در پایان گفت: در یکی دو سال دیگر به سمت مصرف کمتر خواهیم رفت که هدف کاهش آلاینده ها و صرفه جویی درهزینه های مصرف کنندگان است که البته روی خودروهای برقی نیز در حال کار هستیم که مکمل این طرح است.

ارسال نظرات