دکتر بابک صمدی افشار در گفتگو با «بسیج»:
مولف کتاب سبک زندگی اسلامی گفت: شناخت وآگاهي و بينش در خصوص شاخصها در فضاي نفاق ،از آلودگي افراد انقلابي وتعميم اختلافات به كل نظام جلوگيري خواهد كرد
کد خبر: ۸۸۱۰۰۶۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

دکتر بابک صمدی افشار پژوهشگر ،مولف کتاب سبک زندگی اسلامی و فعال حوزه ی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به ضرورت بصیرت در جامعه گفت: عرفا بیشتر آن را نور یا روح الهی می نامندبا توجه به (فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی) در سوره حجر آيه ٢٩ و آن را نیرویی می دانند که دل را به نیرویی قدسی منور می کند و به وسیله آن حقایق امور شناخته شده، حق و باطل از هم تمییز داده می شود و آن در مقام چشم برای قلب است. در فلسفه نیز از آن به قوه عاقله تعبیر می کنند.

 
 

افشار در خصوص شتاخت بصیرت تاکید کرد : بصر را ميتوان به نور چشم و قوه بینایی و بصیرت را نور قلب و ابزار تأمل و تفکر دانست. با استناد به آیات قرآنی بر اين تفكر ميتوان رسيد که در قلب انسان نیرویی برای دریافت نور الهی وجود دارد بصیرت باطنی، نور ایمان و یقین نیز نامیده می شود که توانایی آن در شناخت مفاهیم عقلی همچون شناخت و ادراک خداوند و نیازمندی عالم به مدبری حکیم است.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن كساني كه به بصیرت مجهز گشته اند را به تفکر و عبرت فرامی خواند، افزود: گاه آنان را به بینش و دقت در وجود خود (وَفِی أَنفُسِکمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ) (ذاریات: 21) و پدیده های محیط اطراف سفارش می کند و گاه آنان را از سرنوشت گذشتگان زنهار می دهد و به عبرت گیری از آنها فرامی خواند.

مولف و پژوهشگر حوزه ی اجتماعی یاداور شد: امام علی علیه‌السلام از کسانی که بی بصیرت از حاملان حق تبعیت می‌کنند و با نخستین شبهه ای که در دل آن‌ها راه یابد در می‌مانند، انتقاد کرده است و داشتن قلبی سلیم و با بصیرت را از نشانه‌های سعادت انسان دانسته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ارزش آن گوهر هنگامی دو چندان می‌گردد که بر اثر غبار آلودگی شناخت جبهه حق و باطل دشوار می‌شود و بسیاری از انسان‌ها که شاید به جهت موقعیت، جایگاه و مقام، تحصیلات و مرتبه علمی، خود را دارای بصیرت می‌دانند اما به هنگام امتحان، کار نامه خوبی دریافت نمی‌کنند و بدتر از آن اینکه نه به عدم قبولی خویش معترف می‌باشند و نه این آزمون را که قرآن کریم از آن به فتنه یاد می‌کند درک می‌نمایند.

افشار در خصوص نقش بصیرت در شرایط سخت تشریح کرد: نقش بصیرت در شرایط سخت و دشوار فتنه که در آن تشخیص حق و باطل نیازمند بصیرت ی نافذ و عمیق است و خطر بی‌بصیرتی یا ضعف بصیرت نخبگان و خواص در چنین دوره‌هایی بارها مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفته است.شناخت وآگاهي و بينش در خصوص شاخصها در فضاي نفاق ،از آلودگي افراد انقلابي وتعميم اختلافات به كل نظام جلوگيري خواهد كرد وكمبودها واختلافات را نبايد به كل نظام و اسلام مرتبط كرد كه اين خود دميدن در آتش نفاق وفتنه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ نشان می دهد هر زمانی که ازاسلام و مسیر آن فاصله گرفته ایم اداره جامعه با چالش مواجه شده از این رو بسيار شايسته است كه توجه بيشتري به توصيه ها وبيانات مقام معظم رهبري داشته باشيم و شاخصها مد نظر قرار گيرند پايبندي به اصول ومباني اساسي اسلام وانقلاب، اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمیکند.هدفگيري آرمانهاي انقلاب وهمت بلند براي رسيدن به آنها، منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و تسلیم نشویم در مقابل فشارها ، پايبندي به استقلال كشور وشناخت دشمن وحساسيت در برابر دشمن ونقشه دشمن وعدم تبعيت از آن و تقواي ديني و سياسي موارديست كه از بيانات مقام معظم رهبري به عنوان معيار ومصداق انقلابيگري،انقلابي بودن وانقلابي ماندن مطرح شده است.

افشار در پایان در خصوص نفاق عنوان کرد: نفاق زماني ميتواند درجامعه خطرناكتر ظاهر شود كه افراد انقلابي درگير آن گردند لذا بايد ازظرفيتها جهت مقابله با نفوذ نفاق در جامعه انقلابي استفاده كرد. بايد به آرمانها پايبند بود كه اين خود يكي از تكاليف ديني ماست و از لغزشگاههايي كه دشمن ميتواند از آنها استفاده كند بپرهيزيم.

ارسال نظرات