واکنش تند عضو کمیسیون اقتصادی نسبت به سیاست های وارداتی وزارت صنعت در گفتگو با «بسیج»:
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عدم محدودیت واردات خودروی خارجی بدون ممنوعیت و محدودیت از سوی وزارت صنعت انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۸۰۹۷۲۰
|
۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره اینکه صدور مجوز نمایندگی رسمی واردات خودرو خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اهداف اقتصاد مقاومتی سازگار نیست اظهار داشت: اقدام در پیش گرفته شده از سوی وزارت صنعت در زمینه خودرو بر اساس اصل سیاست حمایت از تولید داخل قرار ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت با این اقدامات زمینه ایجاد رانت را فراهم می کند افزود: تا جایی که بنده خبر دارم وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید داخلی را مدنظر قررار نداده است. این در حالی است که تاکیدات رهبری معظم انقلاب در این است که مسیر اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری واقع شود.

نادری با انتقاد از دیدگاه سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی های واجد شرایط و دارای مجوز فراهم شده است و به هر تعداد نیاز باشد، می توانند بدون ممنوعیت و محدودیت واردات انجام دهند گفت: ارائه این مجوزها، صددرصد مخالف اقتصاد مقاومتی است از اینرو نسبت به فعالیت‌های انجام شده مخالفت داشته و فرمایشات رهبری معظم انقلاب را تاکید دارم.

وی خاطر نشان کرد: هدفمندی یارانه ها در جهت محوریت بخشیدن هر چه بیشتر به تولیدات داخلی است از اینرو با وجوداین که کشورمان پتانسیل لازم در عرصه خودروسازی دارد؛ واردات خودروهای خارجی می‌تواند آسیب زننده اقتصادی در کشورمان باشد. ورود خودرو خارجی تولیدات صنایع خودروسازی و قطعه سازی را در بخش صنعت کاهش می دهد چنانچه سطح تولید بالاتری برای کشورهای خارجی ایجاد می‌کند و موجب کاهش درآمدزایی صادرات در صنعت خودروسازی می‌شود؛ وابستگی صنعت به واردات زیاد می‌شود و خودکفایی در صنعت داخلی را به تدریج از بین می‌برد.

نادری بیان داشت: واردات خودروهای خارجی باعث می شود که سهم بازار خودرو کشورمان در اختیار خارجی ها قرار گیرد.این نشان می دهد که رویکرد اصلی صیانت از بازار خودرو ایران در اولویت مسئولان نیست. ماهیت این طرح این است که قصد داریم تا بازار خودرو در کشورمان را براحتی به خودروسازان خارجی بدهیم لذا باید در طرح مشخص شود که به ازای واردات خودروهای خارجی و نمایندگی خودروهای خارجی، شرکت‌های خودروساز داخلی ملزم به تولید چه تعداد خودرو خواهند بود. از اینرو وابستگی بیشتری در کشورمان ایجاد می‌کند. هر چند تلاش فراوان باید داشته باشیم که وابستگی کامل و مطلق انجام نگیرد. ارائه مجوزهای نمایندگی برای خودروهای خارجی نگران کننده است و شرایط را برای وابستگی خودرویی مهیا می‌کند .

نادری در خاتمه افزود: فرمایشات رهبری معظم انقلاب در هر عرصه ای باید به طور جدی پیگیری و عملی شده و مسوولان مختلف، وزیران،رییس جمهور و دولت هم باید مورد توجه قرار دهند. نمایندگی واردات خودروهای خارجی، نه تنها درآمدزایی ایجاد نمی‌کنند بلکه پول و ارز کشورمان را برای تولیدات خارجی هزینه می‌کند. خودروهای خارجی وسیله‌ای برای اشتغالزایی و درآمدزایی برای کشورهای خارجی را فراهم می‌کند و صنعت وابسته خلاف استقلال اقتصادی به شمار می‌رود.

ارسال نظرات